Kun hankitte lapselle vaatteita kiinnitättekö huomiota mitkä sävyt sopivat silmiin ym.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelenpa vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelenpa vaan

Vieras
Mietiskelin tuota vaan kun minulla on kaksi tytärtä, toinen vaaleasilmäinen ja toinen tummasilmäinen, muutenkin hyvin erinäköiset. Aiemmin en ole suuresti kiinnittänyt sävyihin huomiota, on tullut jotenkin vaistomaisesti otettua oikeanlaisia tuolla vanhemmalle.

Mutta nyt nuo nuoremman vaatteet (isomman vanhoja siis), jotkut on ihan ok mutta iso osa vaan tuntuu nuoremman päällä aivan väärän värisiltä. Että säilönkö nyt nuo 104cm vaatteet odottamaan nuoremman kasvamista (tällä hetkellä koossa 92cm), vai pistänkö suuren osan eteenpäin kirppikselle? Kun ne vaan tuntuu niin "vääriltä". Samoin isommalle hankkiessa nyt syksyä varten vaatetta kiinnitin kaupassa huomiota että voi kun tuo olisi ihana tuolla nuoremmalla, mutta ei ole yhtään vanhemman tytön näköinen (helle siis vatetta hankin).

Ja joo, en ole yltiömaterialistinen, ainakaan tietääkseni. Hankin paljon myös kirppikseltä ja huutiksesta tytön vaatteita ja pidän kierrättämisestä. Että en halua hankkia nuoremmalle uutta vaan hankkimisen ilosta!

Esikoinen ruskeasilmäinen ja tuli paljon ostettua ruskeaa, oranssia jne. Kuopus sinisilmäinen ja suosikkeja turkoosi, lime jne. Ei sitä sen kummemmin ajatellut, mutta vissiin jossain tuolla alitajunnassa oli se, että toiselle käy paremmin toiset värit. Meillä lapsilla niin iso ikäero, että en sen vuoksi säilönyt vaatteita.
Sinuna kuitenkin säilöisin vaatteita, ainakin osan.

Juu, meilläkin siis ovat "sävyiltää" erilaiset muutenkin kun vaan silmien osalta. Myös siis ihon sävyltä. Toinen on aivan isän värinen, toinen sitten tullut minuun.

Ehkä pienempiä voi vielä stailata mutta aika pian olen saanut kyllä haisevan vastalauseen, varsinkin tyttäreltä. Hän päättää itse juurikin mistä pitää ja muu jää käyttämättä eli ei kannata hankkia. Pojatkin tykkää tietyistä printeistä mutta niille tuntuu olevan vaatetus ennemminkin välttämätön paha.. Tyttö 13, pojat 5 ja 3

Minulla on 3-vuotias, vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen poika (ihon sävykin on aika vaalea) Ostan hänelle paljon turkooseja, omenanvihreitä ja myös kirkkaanpunaisia ja tummansinisiä vaatteita. Hänelle sopii kirkkaat ja heleät värit (no, toki tummansininen ei ole kirkas eikä heleä). Mitkään murretut sävyt eivät mielestäni hänelle sovi (poltettu oranssi, ruosteenpunainen, sammaleenvihreä/tummanvihreä, tumma ruskea, raskas tummanpunainen jne).

Mua aina joskus huvittaa miten tosissaan jotkut tuntuvan ottavan nämä väriasiat.. :D
Lisäksi en ymmärrä miten niin monet lapset suostuvat pukemaan äitin valitsemia vaatteita.
Meillä tytöllä on paljon vaatteita kirppareilta ja käytettynä saatuja joten ei nii tule tiettyjä värejä valittua.
Silloinkun ostan uutena,haluaisin toki ostaa tytölle erityisen hyvin sopivia värejä, mutta tyttö haluaa vain vaaleanpunaista,pinkkiä ja liilaa.
Muu ei kelpaa ja jää käyttämättä usein.

Kyllä meilläkin isompi jo ottaa kantaa mitä pitää ja mitä ei. Esimerkiksi housut eivät ole tällä hetkellä suosiossa vaan pitäisi vain mekkoja. Myös esim. yhdet mustat legginsit ostin kirpparilta, niin niitä ei suostu pitämään.

Mitä tulee esim. siihen että joku suostuu pitämään vain esim. vaaleanpunaista, niin näissäkin on selkeitä sävyeroja. Jotkin vaaleanpunaiset on tosi kylmiä kun toiset sitten taas lämpimämpiä vähän roosaan vetäviä vaaleanpunaisia. Ja juu, en todellakaan näin tarkasti missään kaupassa pohdi! Kuten sanottu olen tähän asti ostanut vain vaiston varassa jotenkin isommalle sopivia sävyjä.

Lapset valitsee lempivärit itse. Tyttöä ehkä hieman ohjaan värien suhteen tytölle sopiviin sinisiin sävyihin ja pojalle sopiviin pinkkeihin väreihin. Ja koska lempivärit nyt satuu menemään noin aina joitakin vaateita voi hankkia/säästää ajatellen sitä että menevät molemmille. Ja juu meillä on muutenkin poika tarkempi siitä mitä päällensä pistää.

No en kyllä kiinnittäis jos mulla olis lapsia. Ihan tyhmää. Jos lapsi tykkää jostain tietystä vaatteesta tai väristä, niin eihän sitä nyt voi mennä sanomaan että "sori, mutta et saa tuota väriä kun sulla on väärän väriset silmät ja se ei sovi sun silmiin yhtään" Tuo on minusta enemmän sellainen aikuisten juttu ja lasten pitää saada niitä lempivärejään yms.

[QUOTE="lapseton";28889153]No en kyllä kiinnittäis jos mulla olis lapsia. Ihan tyhmää. Jos lapsi tykkää jostain tietystä vaatteesta tai väristä, niin eihän sitä nyt voi mennä sanomaan että "sori, mutta et saa tuota väriä kun sulla on väärän väriset silmät ja se ei sovi sun silmiin yhtään" Tuo on minusta enemmän sellainen aikuisten juttu ja lasten pitää saada niitä lempivärejään yms.[/QUOTE]

En sanoisikaan, mutta pieni lapsi ei vielä väitä vastaan. Jos kuitenkin olisi kouluun menossa todella kummallisessa yhdistelmässä voisin hyvinkin sanoa, että ei näytä oikein siistiltä jos yhdistää vihreän mekon ja punaset tuulihousut. Tyhmää tai ei, opetan lapselleni kaiken muun lisäksi sopivan pukeutumisen.
En kuitenkaan menisi huutelemaan, että vihreetä sä et käytä kun on ton väriset silmät. Nyt on vielä helppoa valkata kun eivät välitä. :)

Juu, meilläkin siis ovat "sävyiltää" erilaiset muutenkin kun vaan silmien osalta. Myös siis ihon sävyltä. Toinen on aivan isän värinen, toinen sitten tullut minuun.

Joo näin meilläkin, isosisko on se brunette, hälle sopii useamman värit kuin pikkusiskolle. Noin puolet vaatteista säästän (ikäero 5v), mutta etenkin valkoiset, ruskeat, oranssinpunaiset ja haaleanvaaleanpunaiset laitan suosiolla pois.

Yhteistyössä