Kun esikoinen tiuskii jatkuvasti nuoremmilleen, mitä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja T.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

T.

Vieras
Alkaa mennä totaalisesti hermot tohon tyttöön. On 10-vuotias. Nuoremmille sisaruksilleen puhuu vain kiukkuen tai tiuskien! Sähähtelee, komentelee, tiuskii, nälvii, väittää vastaan ym ym...

Olen rankaissut, kieltänyt, ja sitten myös kehunut kun joskus tosi harvoin on heidän seurassa nätisti. Mutta ei, ihan jatkuvaa toi huonosti kohteleminen.

No meillä ainakin saa tommosesta sähähtelystä tuntuvempia rangaistuksia. Kyllä ne on tepsineet. Esim. joku lelu pois tai saa mennä yöunille, jos on kerta niin väsy, ettei jaksa puhua nätisti.

no arestiin pistin loppupäiväksi, oli aivan mahdoton koko aamu. kaverit kävi kysymässä ulos mutta en päästänyt vaan käskin jäädä kotiin miettimään miten on taas käyttäytynyt.

8v ja 6v ovat ihan helisemässä ton kanssa, vähän väliä paha mieli niillä. Pelitkin alkaa hyvin ja kestää hetken, sitten vanhin alkaa tuittuilemaan.

Juu, on kehuttu kyllä hyvästä käytöksestä sisarusten seurassa hyvin oltuaan. Ja tietysti muissakin positiivisissa asioissa, ei ole ilman huomioita jäänyt. Mutta alkaa olla todella raivostuttavaa kun perheen sopu menee ihan plörinäksi monta kertaa päivässä tuon tuittupään kanssa :/

Meillä noi 10 ja 5 vuotiaat on ihan sovussa yleensä ja tosi paljon yhdessä. Mutta aikuisen pitää välillä puuttua siihen, miten ne puhuu toisilleen. Pienempikin on välillä ilkeä. Jos on toiselle ilkeä, joutuu mennä omaan huoneeseen miettimään, että kannattasko pyytää anteeksi.

Olen myös sanonut lapsille, että kaverit vaihtuu elämän aikana, mutta sisarukset pysyy aina samana. Sen takia on tärkeetä pienestä asti olla hyvissä väleissä, koska aikuisena sitten kukaan ei voi olla niin hyvä ystävä, kuin se oma sisko tai veli, puolisoa lukuunottamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja T.:
no arestiin pistin loppupäiväksi, oli aivan mahdoton koko aamu. kaverit kävi kysymässä ulos mutta en päästänyt vaan käskin jäädä kotiin miettimään miten on taas käyttäytynyt.

8v ja 6v ovat ihan helisemässä ton kanssa, vähän väliä paha mieli niillä. Pelitkin alkaa hyvin ja kestää hetken, sitten vanhin alkaa tuittuilemaan.

Aika kova rangaistus minun mielestäni.

Toi on sellanen ikä, että pienemmät ärsyttää, kun itse ollaan olevinaan niin isoja ja fiksuja. Meillä 10v tiuskii pikkuveljelleen vähän väliä, ja sillä menee ihan hermot kun pikkuveli "on niin urpo". Samanlaista on muissakin tuttava perheissä, missä lapsilla ikäeroa muutamia vuosia. Mä en ihan joka asiasta muuta kuin huomauta, mutta jos tiuskiminen on jatkuvaa, ja jutut alkaa mennä jo yli, niin pahimmassa tapauksessa tulee pelikieltoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Alkuperäinen kirjoittaja T.:

Aika kova rangaistus minun mielestäni.

Ei ole :)
on hyvä pitää välillä kotipäiviä joka tapauksessa, paljon on kavereiden kanssa.

Noin isolle mä pitäisin näytösluontoisn tuokion ja puhuisin lapselle yhtä äksyilevästi kuin hän puhuu muille. Sit vois kysyä, että miltäs tuntuu kun sulle rähjätään ja ettei kenelläkään perheestä ole oikeutta pilata kaikkien fiilistä.

Noin isolle mä pitäisin näytösluontoisn tuokion ja puhuisin lapselle yhtä äksyilevästi kuin hän puhuu muille. Sit vois kysyä, että miltäs tuntuu kun sulle rähjätään ja ettei kenelläkään perheestä ole oikeutta pilata kaikkien fiilistä.