Kun ei palaa työpaikkaan enää äitiysloman jälkeen...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mma

Vieras
Olen äitiyslomalla vakituisesta kokoaikaisesta työpaikastani myyntialalta. Työnantaja maksoi minulle palkkaa sen 3kk kun jäin äitiyslomalle.

En kuitenkaan halua palata nykyiseen työhöni enää vaan siirtyä kokonaan uudelle alalle. Asun nykyään myös eri paikkakunnalla, joten vaikka alakin tuntuisi oikealta, työmatkat tulisivat jo hankaliksi.

Kaverini sanoi, että "periaatteessa sun on pakko palata sun entiseen työhön edes hetkeksi" Mitäs ihmettä, voiko olla mahdollista että Suomessa on pakko (!!) palata johonkin työpaikkaan? Onko työnantajalla oikeus periä takaisin tuo kolmelta kuulta maksettu palkka, näinkin olen kuullut?

Onko muita samanlaisessa tilanteessa olleita? Miten pomo suhtautui ilmoitukseesi, ettet enää palaa? Kauhistuttaa jo valmiiksi tuleva puhelu pomolle:)

Kaikki tilanteeseen liittyvät vinkit ja neuvot otan mielelläni vastaan:)

Kiitokset asiallisista vastauksista!

Periaatteessa sinulla on velvollisuus olla töissä vielä sen irtisanomisajan eli 1kk tai 14 pv, riippuen siitä kuinka kauan olet firmassa ollut.
Usein nuo kuitenkin on sovittavissa ja koska lomaa kertyy myös äitiysloman ajalta niin sinulla on varmaankin melkein 1kk lomaa takataskussa eli todennäköisesti sen irtisanomisajan olet pitämässä pitämättömiä lomia eli sinun ei tarvitse olla fyysisesti työpaikalla vaikka oletkin siellä kirjoilla irtisanomisajan päättymiseen asti.

Ei ole mikään pakko palata töihin. Mutta sä menetät kaikki lomarahat, mitkä sulle on äitiysloman aikana kertynyt. Mä irtisanoin itseni kuukausi ennen äitiysloman loppua, joten ei ollut mitään velvollisuutta palata takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansikka:
Ei ole mikään pakko palata töihin. Mutta sä menetät kaikki lomarahat, mitkä sulle on äitiysloman aikana kertynyt. Mä irtisanoin itseni kuukausi ennen äitiysloman loppua, joten ei ollut mitään velvollisuutta palata takaisin.

Kyllä mä sain kaikki äippäloman aikana kertyneet lomat rahana..Onkohan sitten kiinni työnantajasta??

Irtisanomisaika pitää olla, mutta käytännössä jos et sitä ole, et saa irtisanomisajan palkkaa, ja työtodistus voi olla huono. Muuta sanktiota siitä ei tule.
Kertyneet lomat sinulle on pakko maksaa lopputilissä.

no riippuu vähän tessistä ja työnantajasta.. mikä tes?
Jos sait ns. kelan päivärahan ja oman palkan erotusta, yleensä ehtoihin kuuluu, että töihin
palataan, eli ne voidaan periä sinun lopputilistäsi pois. (esim. Majoitus- ja Ravitsemusalan TES)

Irtisanominen kannattaa tehdä vasta kun äitiyslomasi on loppunut/loppumaisillaan, sillä sinulle kertyy vuosilomaa äitiysloman ajalta. Jos siis irtisanoudut heti, menetät melko paljonkin. Tottakai lomakorvaus sinulle maksetaan pitämättömistä lomapäivistä, mutta itse lomarahaa (=lomaltapaluurahaa) et saa koska sinulla ei ole siihen oikeutta kun et palaa töihin.

Tietääkseni sinun tulee maksaa tuosta kolmen kuukauden palkasta takaisin työnantajallesi se erotus, joka jää hänelle itselleen maksettavaksi Kelan korvauksen jälkeen. Eli jos Kelan äitiysraha olisi 800 euroa ja työnantaja maksaa sinulle kuukaudessa 1400 euroa. Joudut maksamaan takaisin 600 euroa kuukaudelta eli yhteensä 1800 euroa.

Sitä en sitten tiedä, kuinka kauan sinun tulisi käydä taas töissä, ettet joutuisi maksamaan rahaa työnantajallesi takaisin.

Yhteistyössä