Kun ei halua alateitse synnyttää...

  • Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti
..
Asioita joita kannattaisi miettiä ennenkuin haluaa lapsia...pelkoja on kaikilla . mitäs jos lapsesi onkin sairas tai sairastuu myöhemmin, voit joutua olemaan loppuikäsi lapsen kipujen lievittäjä ja siinä vaiheessa se oma synnytyskipu on pientä. Lapsensaanti ja vanhemmuus on täynnä kipeitä , rankkoja asioita joita pitää olla valmis kohtaamaan jos meinaa kyetä vanhemmaksi. itse pelkäsin paljon , olin osin paniikissa mutt ayllättävän selkeä se oma pä on siinä pöydällä loppujenlopuksi ja paljon pahempia asioita on vanhemapna sen jälkeen kyllä joutunut kokemaan ...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja synnyttänyt:
No oisko tuotakin kannattanut miettiä vähän aikaisemmin. Ei se sektiokaan mikään iisi homma ole, tajuatko miten kipeä sen jälkeen on? Sitten ainakin voi kävely tehdä tiukkaa.. Voi että ärsyttää tommosen nössöt.
Ei ne pelot heti raskauden alussa kaikilla olekaan. Tajuan kyllä sektion tuomat kivut, kun ystävä on leikattu. Kai minä sitten olen epäpätevä äidiksi ja pitäisi antaa vauvakin pois kun ei saa pelätäkään synnytystä!
Saa sitä pelätä mut kaikki menee omalla painollaan ja huomaat ettei se nyt niin kamalaa ole :hug: Itsellä kaksi synnytystä ja onnellinen että sen olen saanut kokea :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja synnyttänyt:
No oisko tuotakin kannattanut miettiä vähän aikaisemmin. Ei se sektiokaan mikään iisi homma ole, tajuatko miten kipeä sen jälkeen on? Sitten ainakin voi kävely tehdä tiukkaa.. Voi että ärsyttää tommosen nössöt.
ja mua ärsyttää tollaset moralisoijat :kieh: Ihan kun tietäsit toisen pelot.Omasta kehosta pitää saada päättää itse.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja synnyttänyt:
No oisko tuotakin kannattanut miettiä vähän aikaisemmin. Ei se sektiokaan mikään iisi homma ole, tajuatko miten kipeä sen jälkeen on? Sitten ainakin voi kävely tehdä tiukkaa.. Voi että ärsyttää tommosen nössöt.
Ei ne pelot heti raskauden alussa kaikilla olekaan. Tajuan kyllä sektion tuomat kivut, kun ystävä on leikattu. Kai minä sitten olen epäpätevä äidiksi ja pitäisi antaa vauvakin pois kun ei saa pelätäkään synnytystä!
just joo.. lapsellinen ainakin olet
 
ppi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja synnyttänyt:
No oisko tuotakin kannattanut miettiä vähän aikaisemmin. Ei se sektiokaan mikään iisi homma ole, tajuatko miten kipeä sen jälkeen on? Sitten ainakin voi kävely tehdä tiukkaa.. Voi että ärsyttää tommosen nössöt.
Ei ne pelot heti raskauden alussa kaikilla olekaan. Tajuan kyllä sektion tuomat kivut, kun ystävä on leikattu. Kai minä sitten olen epäpätevä äidiksi ja pitäisi antaa vauvakin pois kun ei saa pelätäkään synnytystä!
Tottakai saa pelätä ja varmasti se vähintääkin jännittää jokaista. Onhan siinä riskinsä. Mutta alatiesynnytystä suositellaan.. en ymmärrä miksei saa valita synnyttääkö sektiolla vai ei..
 
En kyllä usko, että sektiota saa kun synnytys on jo käynnistynyt ellei jotain mene pieleen. Siitähän sektio on ihan samanlainen tilanne kuin alatiesynnytyskin, ettei siinä mitään voi itse kontrolloida ja on toisten armoilla. Enemmänkin, koska siinä ei voi edes jalkansa asentoa vaihtaa jos se on huonosti. :/

Mulla syntyi esikoinen hätäsektiolla ja toinen suunnitellulla ja olisin huomattavasti mieluummin molemmissa synnyttänyt alakautta. Esikoisen synnytyksessä (normaali avautumisvaihe käytiin läpi) meni pieleen suunnilleen kaikki mitä kuvitella saattaa, ja voin kertoa että siitäkin selviää. :) Koskaanhan ei voi tietää, meneekö alatiesynnytyksessä joku pieleen, mutta mulle ei ainakaan mitään pysyviä traumoja jäänyt vaikka synnytys oli tosi vaikea. Toisaalta sektoiminen ei aina poista niitä riskejä, mulla tuli sektiossakin komplikaatioita. :/
 
Sektiossa on aina isot riskit, kyllä sitä kannattaa välttää jos pystyy. Itse synnytin suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi ja kokemus oli hyvä ja kaikinpuolin helppo. En ollut kipeä juuri lainkaan. Mutta tiedän monta muuta hieman toisinkin mennyttä sektiota... Seuraavan haluaisin synnyttää alakautta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Sektiossa on aina isot riskit, kyllä sitä kannattaa välttää jos pystyy. Itse synnytin suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi ja kokemus oli hyvä ja kaikinpuolin helppo. En ollut kipeä juuri lainkaan. Mutta tiedän monta muuta hieman toisinkin mennyttä sektiota... Seuraavan haluaisin synnyttää alakautta.
Kuten yllä Sektiossa on AINA suuremmat riskit kuin alatiesynnytyksessä. Siksipä niihin ei usein ihmisten pelkotilojen vuoksi ryhdytä...
 
näistä kiitos lääkäreille
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaikki... pelottaa jos vauva onkin iso, kauhutarinat kun kätilöt ei ole kuunnelleet ja sitä on niin täysin toisten armoilla eikä itse voi kontrolloida tilannetta..pelottaa jos repeää niin ette voi kävellä pitkään aikaan... kaikki. Koko alatiesynnytys :(
Onko tehty vauvalle paino-arvio ja onko odottavissa se iso vauva vai miksi pelkäät vauvan olevan iso? Jos koko huolettaa, niin vaikka yksityiselle ammattitaitoiselle lääkärille, joka tekee painoarvion ja vaikka samalla arvion, että minkäkokoinen mahtuisi tulemaan.
Kyllä ne kätilöt yleensä ihan hyvin kuuntelevat ja ei siellä synntyksessä muutenkaan pystyy itse tilannetta pahemmin kontrolloimaan. Tai luulen, että se kontrolli onnistunee paremmin alatiesynnytyksessä kun sektiossa.
Repeämiset, noh niitä tulee jos on tullakseen. Yleensä niistäkin selvitään ja parannutaan oikein hyvin :)

Tsemppia synnytykseen!
No niinpä, siis itse ei pysty tilannetta kontrolloimaan, jaah sepä helpottavaa tietää. Pikku repeämiä sun muuta, ei sen kummempaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
En kyllä usko, että sektiota saa kun synnytys on jo käynnistynyt ellei jotain mene pieleen. Siitähän sektio on ihan samanlainen tilanne kuin alatiesynnytyskin, ettei siinä mitään voi itse kontrolloida ja on toisten armoilla. Enemmänkin, koska siinä ei voi edes jalkansa asentoa vaihtaa jos se on huonosti. :/

Mä olen kolme lasta synnyttänyt alateitse ja yhden sektiolla. En mä noista alatiesynnytyksistä kyllä koe, että olisin ollut 'toisten armoilla'. Ihan itse päätin asioista mm. synnytysasennosta ja kipulääkkeitä pyysin ja sain, kun siltä tuntui. Ihan itse mä siinä kehoani kuuntelin ja toimin niinkuin parhaaksi koin. Liekö tuokin sitten sairaalakohtaista???

Sektio oli kiireellinen ja siitä mulla jäi paha maku. Ennenmmin olisin alakautta synnyttänyt.
 
höpötintti
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Asioita joita kannattaisi miettiä ennenkuin haluaa lapsia...pelkoja on kaikilla . mitäs jos lapsesi onkin sairas tai sairastuu myöhemmin, voit joutua olemaan loppuikäsi lapsen kipujen lievittäjä ja siinä vaiheessa se oma synnytyskipu on pientä. Lapsensaanti ja vanhemmuus on täynnä kipeitä , rankkoja asioita joita pitää olla valmis kohtaamaan jos meinaa kyetä vanhemmaksi. itse pelkäsin paljon , olin osin paniikissa mutt ayllättävän selkeä se oma pä on siinä pöydällä loppujenlopuksi ja paljon pahempia asioita on vanhemapna sen jälkeen kyllä joutunut kokemaan ...
Blaablaa, synnytys on asia erikseen.
Fyysistä ja henkistä kipua ei voi rinnastaa; toiset sietää toista paremmin jne. Sama ku synnyttäs vesimelonin anuksesta, kivaa?
 
Auttaisko sut kääntymään alatiesynnytyksen puolelle tieto siitä, että jos alat sektiossa vuotaa (mikä ei ole edes harvinaista vaan ihan viikottaista), niin salissa on suunnilleen kymmenen ihmistä pitämässä sua hengissä, yhden tehtävänä hoitaa esim. pelkästään sun verien tilaaminen/tarkistaminen/tiputtaminen.. Siinä on tosi kyseessä silloin kun kaikki ei mene niinkuin voisi mennä. Siinä ei tarvi miettiä, että saitko imettää ekan vuorokauden aikana tai saitko lapsen viereen kuinka nopeasti..

Itse synnyttäisin mieluummin alakautta vähän nuivan kätilön kanssa kuin sektiolla.
 
Tsemppiä aplle! Itse pelkäsin alusta asti, mutta aina peloista suurin oli joutuminen sektioon. Yritin vaan ajatella, että selviän kyllä aivan varmasti ja ei se nyt niin kauan kestä. Jälkimmäinen meni pieleen, synnytys kesti 23 tuntia, mutta en olisi kyllä vielä 22 tunnin jälkeenkään halunnut sektioon. Kaikki kivut ja pelot synnytyksestä unohtuivat heti, kun vauva oli syntynyt, koska tilalle tuli uusi pelko. Ja paljon suurempi. Vauva ei alkuun liikkunut eikä huutanut ja ehdin TODELLA pelätä. Siitä lähtien sitä onkin pelännyt koko ajan ja jatkuvasti. Ja niin synnyin äidiksi :D

En osaa itse asiassasi auttaa, nämä kun ovat niin henkilökohtaisia asioita, mutta älä loukkaannu kenenkään sanomisista. Itse tunnet itsesi parhaiten ja näissä asioissa mielipiteet ovat välillä hieman jyrkkiä. Onnea synnytykseen tapahtui se miten tahansa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
En kyllä usko, että sektiota saa kun synnytys on jo käynnistynyt ellei jotain mene pieleen. Siitähän sektio on ihan samanlainen tilanne kuin alatiesynnytyskin, ettei siinä mitään voi itse kontrolloida ja on toisten armoilla. Enemmänkin, koska siinä ei voi edes jalkansa asentoa vaihtaa jos se on huonosti. :/

Mä olen kolme lasta synnyttänyt alateitse ja yhden sektiolla. En mä noista alatiesynnytyksistä kyllä koe, että olisin ollut 'toisten armoilla'. Ihan itse päätin asioista mm. synnytysasennosta ja kipulääkkeitä pyysin ja sain, kun siltä tuntui. Ihan itse mä siinä kehoani kuuntelin ja toimin niinkuin parhaaksi koin. Liekö tuokin sitten sairaalakohtaista???

Sektio oli kiireellinen ja siitä mulla jäi paha maku. Ennenmmin olisin alakautta synnyttänyt.
Varmaan se riippuu paljon synnytyksestä, vauvasta, sairaalasta, kätilöstä... joskus kätilö voi joutua "määräämään" tietyn synnytysasennon, esim. vauvan koon, voinnin tai synnytyksen etenemisen vuoksi. Mutta ei kukaan kätilö sitä varmaan ilkeyttään tee. :/

Mulla on sama juttu tosiaan ton sektion kanssa: pelottaa ajatuskin siitä, että jos tulen raskaaksi niin joudun taas sektioon, mieluummin mä synnyttäisin alakautta. :(
 
ap
Eli olen huono äidiksi, kun koen sektion turvallisemmaksi minulle pelkojen suhteen kuin alatiesynnytyksen joidenkin mielestä. Ehkä sitten niin. Ihmismieltä kun ei voi kontrolloida ja joskus ne pelot tulee sitten vasta, kun on jo pitkään iloinnut tulevasta synnytyksestä.
Kyllä sen tiedän, että sektionkin aikana voi sattua ja tapahtua, mutta koen sen turvallisemmaksi siltikin kipuineen kaikkineen. Iso vauva on tulossa meille tällä tietoa ja lääkärin vähättely pelkojeni suhteen pahensi niitä entisestään.
Kiitos asiallisista vastauksista teille, jotka hieman ymmärrätte miksi pelottaa.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja höpötintti:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Asioita joita kannattaisi miettiä ennenkuin haluaa lapsia...pelkoja on kaikilla . mitäs jos lapsesi onkin sairas tai sairastuu myöhemmin, voit joutua olemaan loppuikäsi lapsen kipujen lievittäjä ja siinä vaiheessa se oma synnytyskipu on pientä. Lapsensaanti ja vanhemmuus on täynnä kipeitä , rankkoja asioita joita pitää olla valmis kohtaamaan jos meinaa kyetä vanhemmaksi. itse pelkäsin paljon , olin osin paniikissa mutt ayllättävän selkeä se oma pä on siinä pöydällä loppujenlopuksi ja paljon pahempia asioita on vanhemapna sen jälkeen kyllä joutunut kokemaan ...
Blaablaa, synnytys on asia erikseen.
Fyysistä ja henkistä kipua ei voi rinnastaa; toiset sietää toista paremmin jne. Sama ku synnyttäs vesimelonin anuksesta, kivaa?

Pitäisikö yhteiskunnan mennä siihen että kaikelle luonnolliselle on vaihtoehto vain ihmisten pelkojen vuoksi...meillä on hyvä sairaanhoito j ahyvä niin mutta smahan avaaminen jne vain sen vuoksi että pelkää synnyttää on liioiteltuja vaikka se ei ehkä tunnukkaan kyseisestä synnyttäjästä siltä. silloin oisi itse miettiä ja koettaa käsitellä ongelmaansa. jos yhteiskunta menee siihen että kaikki voidaan korvata jollain luonnottomammalla tavalla niin seuraava on geenivirheettömät, smanväriset, samanmieliset jne..pakko olla joku raja missä vaiheessa ei enää puututa vain mukavuuden vuoksi bvaan pakko antaa luonnon edes yrittää...
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli olen huono äidiksi, kun koen sektion turvallisemmaksi minulle pelkojen suhteen kuin alatiesynnytyksen joidenkin mielestä. Ehkä sitten niin. Ihmismieltä kun ei voi kontrolloida ja joskus ne pelot tulee sitten vasta, kun on jo pitkään iloinnut tulevasta synnytyksestä.
Kyllä sen tiedän, että sektionkin aikana voi sattua ja tapahtua, mutta koen sen turvallisemmaksi siltikin kipuineen kaikkineen. Iso vauva on tulossa meille tällä tietoa ja lääkärin vähättely pelkojeni suhteen pahensi niitä entisestään.
Kiitos asiallisista vastauksista teille, jotka hieman ymmärrätte miksi pelottaa.
Olet huono äidiksi jos jo ennen lapsen syntymää laitat omat tarpeesi lapsen edelle. Alatie synnytys on parempi lapselle, mutta eihän se sinua kiinnosta kun niin kovin pelottaa..
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja järjen käyttö on sallittua:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1349613
Niin???
Niin että siinä voi käydä huonostikkin ja monesti on käynytkin.
Tuossa keskustelussa oli kyse hätäsektiosta, ei se alatiesynnytys ois pelastanu..aina voi käydä huonosti, molemmissa synnytyksissä.
Joo, mutta aina ei ole kyseessä hätäsektio kun tuommoista tapahtuu. Ja kyllä molemmissa voi sattua..
 

Yhteistyössä