Kun aina sanotaan että annetaan vain sen minkä verran kestää....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Niin enpä tiedä.

Olen aikaisemminkin kertonut tyttäreni kiusaajasta.

Mulle on alkanut selvitä, että tyttöä tutkitaan jonkin oireyhtymän vuoksi, asbergerin ehkä, on vajavuutta motorisissa taidoissa ja mitä ilmeisimmin siis ihan jonkun 'syyn' vuoksi ongelmia sosiaalisissa taidoissa.

Mun käy oikeasti jo sääli ja oikeasti on tosi paha mieli, kun on sellaisen perheen lapsi kuin on.
Haukutaan ja mollataan, lytätään, äiti on tiukan vanhanaikaisen linjan mukainen kasvattaja- älä rutise, älä vingu, kyllä maailma opettaa, ei minunkaan aikanani tälläisiin puututtu- selkäämme vain saatiin ja veret pyyhittiin nenästä.

Lapsihan tarvitsis lämpöä ja apua, nyt joutuu selviytymään suurimman osan koulupäivän ulkopuolella yksinään ja se mitä olen takapuoli puuduksissa istunut koululla puimassa tyttöjen keskinäisiä konflikteja, tämä äiti vain haukkuu ja on vihainen lapselleen, sanoo oikeasti ihan kamalia asioita tyttönsä kuullen, kuten että 'ei auta kuin vain kestää kaikki, kun tuon on tekemään mennyt' (tarkoittaen että teki lapsen, ei lapsen tekemää tekoa!).
En ilkeäis sanoa, mutta on aika tyyppiesimerkki white trashiksi parjatusta kansanryhmästä.

Olen ollut tosi vihainen joistain jutuista, muttei ikinä tulis mieleenkään lasten kuullen sanoa sellaisia ja toisaalta olen aina ollut sen verran kiltti että uskon jokaisessa olevan jotain hyvää ja että positiivisella palautteella tulee varmasti enemmän tuloksia kuin jatkuvalla haukkumisella.

Olenko hysteerikko jos ilmaisen huoltani opettajalle? Oletan että hän kyllä tietää tutkimuksista ja muistakin ongelmista, niin että taitaa olla viisainta vain antaa olla?
En nimittäin todellakaan haluaisi kenestäkään vihamiestäni, mä inhoan riitoja ja pahan mielen tuottamista. Mutta mua ahdistaa.

En vain oikein osaa pukea sanoiksi, en minäkään nyt varsinaisesti usko sanontaan, mutta haluaisin uskoa kyllä.

Suututtaa, kun tuntuu ettei vanhemmat tajua|O ja sitten samalla potee huonoa omaatuntoa omasta vanhemmuudestaan, parannettavaahan lienee omasta mielestään jokaisella kuitenkin.

Puhu ihmeessä tuosta ja auta niin paljon kun pystyt. Mahtaa olla lapsella paha olla jos omasta äitistäkään ei ole tueksi ja turvaksi :(

Sepä se, mun tuntumalla on selvää, että lapsella ei ole hyvä olla.
Siitä olen kyllä tavallaan tyytyväinen, että oma lapsi jaksaa uskoa tästä toisestakin hyvää ja on oppinut ajattelemaan että mikä on oikein, mikä väärin, mille voi kohauttaa olkiaan ja mitä kertoa opettajalle.
Mä olen kai jotain osannut tehdä oikeinkin, kun tuntuu olevan lapsen itsetunto aikalailla kohdillaan eikä ole suurimmaksi osaksi moksiskaan näistä jutuista, mitä tämä kiusaaja ajoittain tekee- ja ovat kavereita silti.
Samalla pelottaa mihin kaikkeen tämä kiusaaja pystyy, on aika hurjia juttuja välillä, millä uhkailee :(

tämähän se on yksi kiusaamisen ongelma. Että kun ne ovat kuitenkin lapsia ne kiusaajat, ja luultavastikin reagoivat johonkin vaikeuksiin omassa elämässään.

Ja kuitenkin aikuiset ihmiset pelkäävät ja moralisoivat kiusaajaa, sen sijaan että nähtäisiin että toisella on joku hätä.

En tiedä, miksei saman tien järjestetä jotain tukea molemmille osapuolille. Niin joo, ei ole rahaa...

Mitä jos kutsuisit tytön kylään?

Mun lapsella juuri tutkitaan mahdollista Aspergeria... Kommentoimatta sen enempää aloituikseesi, tahtoisin vain mainita että aspergeria on hyvin monitasoista ja eri tavoin ilmentyvää (oma lapseni on hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, eikä ikinä kiusaisi ketään), eikä se liity mitenkään kotioloihin.. koska on hyvin pitkälti geneettinen ominaisuus. :)
Mulla on myös 2 täysin "tervettä" lasta. :)

Tytöt kyläilevät silloin tällöin toistensa luona.
Vois ehkä enemmänkin, mutta aina tuntuu olevan jotain estettä :ashamed:
mä olen ollut aika tatissa oman opiskeluni suhteen.

Onneksi suhteensa ON muuttunut, viime vuonna ei olisi onnistunut.
Nykyisin on aikalailla 'mustasukkainen' ja omistushaluinen, pomottais kovasti ja käy kauppaa sadoilla euroilla jos lapseni ei tee sitä ja tuota/mene tai ole menemättä tms.
Ellei saa tahtoaan läpi, kostaa- ja kostaa toisinaan hyvinkin kunnolla. Tekee tätä myös kotonaan vanhemmille sisaruksilleen.

[QUOTE="Minx";25582389]Mun lapsella juuri tutkitaan mahdollista Aspergeria... Kommentoimatta sen enempää aloituikseesi, tahtoisin vain mainita että aspergeria on hyvin monitasoista ja eri tavoin ilmentyvää (oma lapseni on hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, eikä ikinä kiusaisi ketään), eikä se liity mitenkään kotioloihin.. koska on hyvin pitkälti geneettinen ominaisuus. :)
Mulla on myös 2 täysin "tervettä" lasta. :)[/QUOTE]

Juu, tiedän.
En liittänytkään sitä kotioloihin, pahoittelen jos joku sai sen käsityksen, ei ollut tarkoitus.
Mutta sosiaalisen puolen taitoihin se vaikuttaa, tavalla tai toisella. Ja voihan se olla jokin muukin, en sitten ruvennut utelemaan, vahingossa satuin kuulemaan kun lapsen äiti ja opettaja viimeisimmän palaverin pätteeksi keskustelivat asiasta.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25582398:
Juu, tiedän.
En liittänytkään sitä kotioloihin, pahoittelen jos joku sai sen käsityksen, ei ollut tarkoitus.
Mutta sosiaalisen puolen taitoihin se vaikuttaa, tavalla tai toisella. Ja voihan se oll ajokin muukin, en sitten ruvennut utelemaan, vahingossa satuin kuulemaan kun lapsen äiti ja opettaja viimeisimmän palaverin pätteeksi keskustelivat asiasta.

En tarkoittanut myöskään älähtää nimenomaan sulle. :) Tottakai vaikuttaa käytökseen ja jokaisella eri tavoin, mutta aina ei ole kotiolot syynä!
Tähän ajatusmalliin on vaan törmännyt vuosien varrella niin usein, että herkästi asettuu puolustuskannalle... :)

[QUOTE="Minx";25582440]
Tähän ajatusmalliin on vaan törmännyt vuosien varrella niin usein, että herkästi asettuu puolustuskannalle... :)[/QUOTE]

Toisaalta nyt tuntuu, että kun vanhempana sitä mieluusti ottaisi jonkin diagnoosin ja 'syyn' lapsensa käyttäytymisongelmille, niin nyt ne tunnutaan nimenomaan pistettävän kotiolojen syyksi- tämän kiusaajan oman äidin toimesta!

en tiedä. Onko opettajan asia olla koko maailman pelastaja? Minkä hän mahtaa kaikille paskoille vanhemmille mitä on? Entisaikaan tuollainen äiti oli enemmistössä, joka puhui noin lapsistaan, tai siis kaikki lapsethan lyötiin llyttyyn oman vanhemman toimesta. tai siis , ei tuollainen ollut mitenkään epätavallista vielä joku vuosikymmen sitten.

Nykyään enemmistössä on mamma, ja pappa, jotka paapovat omaansa ja haukkuvat kaikki muut ja näkevät vain pahuutta kaikissa muissa. tämä tosin johtunee siitä, että muiden lapsia katsellaan enemmän kuin ennenvanhaan, jolloin ei aikuisia paljon näkynyt. Lapset olivat sisarusten kanssa ja ulkona.

Ei opettajan asia ole olla koko maailman pelastajana.
Mutta hän kuitenkin näkee tätä tilannetta lähempää mitä minä.

Toisaalta, opettaja itse kuraattori ja erityisopettaja ja pari muuta ovat yhtälailla olleet kuulemassa. Heillä on kuitenkin koulutus ja kokemus lasten kanssa työskentelystä ja harjaantuneet silmät havaitsemaan asioita.

Yhteistyössä