Kun 2-v puree, kiireesti apua!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauzi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pauzi

Vieras

Eli meillä tyttö, joka on kohta 2v, puree. Ongelma on ollut jo useita kuukausia. Ja aluksi oli vain kotipiirissä, että kun veljensä kanssa riiteli lelusta tms. niin puri veljeään.
Nyt on naapurisopu koetuksella, kun jatkuvasti puree naapurin kahta lasta.

Olen aluksi kieltänyt ja torunut lastani, ei auta. Olen antanut luunapin ja torunut, ei auta sekään. Aresti on mielestäni tämän ikäiselle ihan järjetöntä, en usko että ihan näin nuoreen vielä tehoaa toivotusti, olen myös kerran purrut tyttöä takaisin, en liian kovaa, mutta kuitenkin niin että tuntuu. Ei auttanut sekään.

Luulen, että puremisen syynä on se että hän ei puhu vielä kovin hyvin. Ulkopuoliselle puhuu todella ujosti, ja epäselvästikin. Ja kun sanat puuttuu, niin ilmaisee itseään puremalla. Tätä tapahtuu usein tilanteissa, jolloin tulee kaverin kanssa riita lelusta tai keinusta tms. Naapurin lapset aina välillä myös provosoivat tahallaan. EI AINA, mutta välillä saavat syyttää ihan itseään että tulevat tahallaan ja vievät lelut käsistä tai tönivät keinusta alas. Toinen siinä sitten koittaa puolustautua.

Mikä tähän tehoaisi? On paha mieli kun oma lapsi satuttaa toisten lapsia, mutta oikein muuta keinoa en keksi kuin koittaa ennakoida tilanteet, ja päästä väliin ajoissa. Mutta en todellakaan aina siihen väliin ehdi, minulla on 2 muutakin lasta joita pitää pitää silmällä. Neuvolasta en mitään neuvoa ole saanut, sanottiin vaan että tämä on todella yleistä, ja menee ajan kanssa ohi. Naapurin kanssa on välit jo pilalla, hän on sitä mieltä että olen huono äiti kun en saa lapsiani kuriin.
Minusta kyse ei ole kurista tässä tapauksessa, voihan olla että olen väärässä...

Kokemuksia kenelläkään?

Yleensä näihin puremisjuttuihin auttaa tehokkaimmin eristäminen eli jos lapsesi puree, niin siirrä hänet esim. pois heikkalaatikosta. Sosiaalinen eristäminen on lapselle tarpeeksi kova rangasitus kielletystä käyttäytymisestä, mutta ihan heti se ei välttämättä tepsi, joten kärsivällisyyttä kaivataan puolin ja toisin. Kannattaa myös sanoa naapurin lapsille, että eivät ota tavaroita toisen kädestä tai muuten voi käydä hassusti. En tarkoita tällä sitä, että pureminen olisi hyväksyttävää käytöstä minkään ikäiseltä lapselta, mutta ei myöskään tahallaan ärsyttäminen ole sitä. Varmaan asia menee ohitse, kun lapsesi oppii paremmin puhumaan, mutta siihen asti ainoa keino on olla itse koko ajan varuillaan ja ennakoida tilanteita ja laittaa vähän kauemmaksi leikkimään, jos puree. Voit myös koittaa rajata lapsellesi oman leikkitilan ja sanot muille lapsille, etteivät riko rajaa. Meillä ainakin 2v. tarttee oman leikkitilan ja jos siihen tulee joku liian lähelle, niin kyllä lapparit yms. hiuhuu. Jaksamista!

En juuri nyt ehdi omia kokemuksiani (niitä on : ) ) kertomaan, mutta haulla löytyy esim. mitäs nyt osiosta lukemattomia ketjuja aiheesta, eli hyvin yleinen puolensa pitämis reaktio.

Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
Yleensä näihin puremisjuttuihin auttaa tehokkaimmin eristäminen eli jos lapsesi puree, niin siirrä hänet esim. pois heikkalaatikosta. Sosiaalinen eristäminen on lapselle tarpeeksi kova rangasitus kielletystä käyttäytymisestä, mutta ihan heti se ei välttämättä tepsi, joten kärsivällisyyttä kaivataan puolin ja toisin. Kannattaa myös sanoa naapurin lapsille, että eivät ota tavaroita toisen kädestä tai muuten voi käydä hassusti. En tarkoita tällä sitä, että pureminen olisi hyväksyttävää käytöstä minkään ikäiseltä lapselta, mutta ei myöskään tahallaan ärsyttäminen ole sitä. Varmaan asia menee ohitse, kun lapsesi oppii paremmin puhumaan, mutta siihen asti ainoa keino on olla itse koko ajan varuillaan ja ennakoida tilanteita ja laittaa vähän kauemmaksi leikkimään, jos puree. Voit myös koittaa rajata lapsellesi oman leikkitilan ja sanot muille lapsille, etteivät riko rajaa. Meillä ainakin 2v. tarttee oman leikkitilan ja jos siihen tulee joku liian lähelle, niin kyllä lapparit yms. hiuhuu. Jaksamista!

Niin, no tässä tietty tulee sellanen raja vastaan, että mulla on ne kaksi muutakin lasta siinä pihassa, joten en yksinkertaisesti pysty kulkemaan tän 2-veen perässä koko ajan. Tottakai yritän kaikkeni ettei näitä tilanteita tulisi, mutta minun on mahdotonta olla kahdessa paikassa yhtäaikaa.

Tiedän ettei pureminen ole hyväksyttävää käytöstä, mutta toivoisin nimenomaan muilta vanhemmilta apua siihen että katsoisivat omiensa perään etteivät tahallaan ärsytä. Tilan puute vaivaa pihassa, meidän pihassa on 40 lasta ja yksi hiekkalaatikko ja 2 keinua. Joten siinä se oman tilan rajaaminen on ihan mahdotonta. Samoin jos menen ulos silloin kun siinä ei ole muita, niin se on sitten keskellä yötä.

Käsittääkseni tämä lapsen siirtäminen pois hiekkalaatikosta ei ole naapurini mielestä tarpeeksi tehokas rangaistus, eihän hän pidä tarpeeksi tehokkaana torumista tai luunappiakaan. En oikein ymmärrä, että mitä hän haluaa minun asialle tekevän.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauzi:
Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:

Niin, no tässä tietty tulee sellanen raja vastaan, että mulla on ne kaksi muutakin lasta siinä pihassa, joten en yksinkertaisesti pysty kulkemaan tän 2-veen perässä koko ajan. Tottakai yritän kaikkeni ettei näitä tilanteita tulisi, mutta minun on mahdotonta olla kahdessa paikassa yhtäaikaa.

Tiedän ettei pureminen ole hyväksyttävää käytöstä, mutta toivoisin nimenomaan muilta vanhemmilta apua siihen että katsoisivat omiensa perään etteivät tahallaan ärsytä. Tilan puute vaivaa pihassa, meidän pihassa on 40 lasta ja yksi hiekkalaatikko ja 2 keinua. Joten siinä se oman tilan rajaaminen on ihan mahdotonta. Samoin jos menen ulos silloin kun siinä ei ole muita, niin se on sitten keskellä yötä.

Käsittääkseni tämä lapsen siirtäminen pois hiekkalaatikosta ei ole naapurini mielestä tarpeeksi tehokas rangaistus, eihän hän pidä tarpeeksi tehokkaana torumista tai luunappiakaan. En oikein ymmärrä, että mitä hän haluaa minun asialle tekevän.

Ok, teillä on sitten aika ahdas piha, toisin kuin meillä. Voisitteko ulkoilla jonkun aikaa jossain muualla, jos oma piha on toisaan noin ahdas ja lapsia paljon? Minkä ikäsisä sun muut lapset on? Mulla on isompi kohta 5v. ja nuorempi 2v. ja oon kyllä koko ajan pienemmän vieressä tai lähellä, ainakin kun on vaarana, että hän tekee jotain tyhmää, isompi kun osaa jo mennä itsekseen ja leikkiä suht koht nätisti.

Mulla on esikoinen 5v ja sit 3kk vauva, joka ei nuku läheskään aina ulkoilun aikana. Sitä siinä samalla sit hyssyttelen ja syötän ja viihdytän, muuten ei päästä ikinä pihalle kun on aina jonkun ruoka- tai päiväuniaika, tai jotain muuta.
Sillon ku vauva nukkuu niin ei ole ongelmaa, mut jos hän on hereillä, niin huomio ei yksinkertaisesti itsellä riitä. Naapurin lapset kun ovat 2, 3 ja 4, niin sillä olis ehkä paremmin saumaa lähtee tosta kodin lähistöltä johonkin muualle.
Ja jännä juttu, et nää yhden ihmisen lapset on ainoita ketä mun lapsi puree (veljensä lisäksi). Vaikka täs on tosiaan älytön määrä lapsia. Ja joo, tää piha on aivan liian pieni ja tässä sais olla vaikka liukumäkee ja muuta virikettä, ettei tarttis muksujen keskenään tapella hiekkalaatikko tilasta tai keinusta.

Tilanne vaikuttaa kyllä aika kinkkiseltä, mutta ei toivottomalta. Voitko antaa 5v:n ulkoilla yksin pihalla silloin kun vauva ei nuku ja olla pienempien kanssa itse sisällä? Jos voit, niin kannattaa varmaan kokeilla. 2v:lle voit selittää, että hän pääsee ulos kun vauva nukkuu ja jos osaa silloin käyttäytyä kunnolla eli ei pure, niin sitten voitte ulkoilla taas enemmän. Itse kokeilisin tällaista jos vaan mahdollista. Naapurilla voi olla itsellään samanlainen tilanne takana, koska lapsilla on pienet ikäerot ja hän voi olla sulle vähän piikikäs kun muistaa omat kokemukset samalta ajalta jolloin oli vauva viihdytettävänä ja taapero vahdittavana. Toivottavasti tilanne helpottaa pian ja voitte taas nauttia ulkoilusta koko porukka! Jaksamista! :hug:

Myös meillä oli vajaa 2 vee pojan kanssa muutaman kerran puremista. Hän siis puri minua(äitiään) kun ei saanut tahtoaan läpi. Ensimmäisellä kerralla oli ihmeissäni mitä teen... ja vein hänet jäähylle. Muistelin mitä se "supernanny" tv-ssä teki, ja koitin tehdä samoin =)
Eli sanoin ettei saa purra ja jos niin tekee joutuu jäähylle. Ajattelin että sellainen pureminen on kitkettävä heti pois, ettei ala kavereitaan puremaan. Ainakin meillä auttoi tämä jäähylle laitto. Ei ole purrut enää.

Yhteistyössä