Kumppanin hallinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä-Elsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä-Elsa

Vieras
Tuli mieleen tosta mies ja nainen etelänmatkalla -keskustelusta:

Onko se normaali parisuhde, jossa toinen puolisko sanoo, ettei päästä toista lähtemään matkalle tai tulee ero? Miten aikuinen ihminen voi olla päästämättä aikuista ihmistä matkalle? Miten aikuista, itsenäistä yksilöä voi käskeä? Voiko normaalissa parisuhteessa toista hallita pakottamalla olemaan menemättä matkalle? Eikö se ole sairasta?

Parastahan tietysti olisi tälläisen puoliskon kannalta se, ettei toinen puolisko haluaisi ITSE lähteä, mutta aina halut ei käy yksiin. Mutta edelleen: voiko aikuista kumppania kieltää?

Matkan voi lieventää myös saunailloiksi, poikien mökkireissuiksi tai vaikka keilailu-illoiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä-Elsa;23179390:

Onko se normaali parisuhde, jossa toinen puolisko sanoo, ettei päästä toista lähtemään matkalle tai tulee ero? Miten aikuinen ihminen voi olla päästämättä aikuista ihmistä matkalle? Miten aikuista, itsenäistä yksilöä voi käskeä? Voiko normaalissa parisuhteessa toista hallita pakottamalla olemaan menemättä matkalle? Eikö se ole sairasta?

Parastahan tietysti olisi tälläisen puoliskon kannalta se, ettei toinen puolisko haluaisi ITSE lähteä, mutta aina halut ei käy yksiin. Mutta edelleen: voiko aikuista kumppania kieltää?

Matkan voi lieventää myös saunailloiksi, poikien mökkireissuiksi tai vaikka keilailu-illoiksi.

Itse olen ottanut sen kannan, ettei voi kieltää. Mutta näköjään olen sitten valinnut miehen, jolle mikään hienovaraisempi toivominen, vihjaileminen tai loukkaantuminen ei auta. Eli siinä vaan joutuu sitten itse aina joustamaan. Mun vaihtoehdot nyt taitaa olla joko itse lähteä tarpeekseni saaneena tai kokeilla kieltämistä. Kumpi olis sitten parempi?

En mä normaalista tiedä, mutta ahdistavalta ainakin kuulostaa, en alkais. Toki jos perheessä on jo lapsia, silloin asioista ja menoista tulisi sopia yhdessä, ja niin, että molemmat pääsevät menoihinsa tasapuolisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä-Elsa;23179390:

Eli jos miehesi ilmoittaa, että lähtee thaimaaseen kahdeksi viikoksi huoriin, niin sinun mielestäsi homma on ihan ok, eikä sinulla ole oikeutta kieltää miestä menemästä?

Tottakai tilanne on aivan mahtava, kun yhteisistä menoista sovitaan ja varsinkin lapsiperheissä kaikista menoista sovitaan yhdessä aikuisten kesken!

Mutta jos lapsiperheessä ollaan, niin eiköhän se ole parempi silloin lähteä suhteesta, jos toisen menot tai menemättä jättämiset haittaa elämää? Ja varsinki jos toinen ei ota valinnoissaan perhettä huomioon? Miten alunperin on menty yhteen ja varsinkin tehty lapsi, mikäi toinen on joustamaton ja tekee mitä huvittaa perheen kustannuksella?

Eli jos miehesi ilmoittaa, että lähtee thaimaaseen kahdeksi viikoksi huoriin, niin sinun mielestäsi homma on ihan ok, eikä sinulla ole oikeutta kieltää miestä menemästä?

Periaatteessa ei voi KIELTÄÄ. Ei sen tarvitse olla ok eikä siitä jutusta tarvitse tykätä tai tuossa sun tapauksessa edes hyväksyä. Mut aikuinen ihminen tekee itse ratkaisunsa ja toinen voi vain sanoa mielipiteensä, ei varsinaisesti kieltää. Mun mielestä.

[QUOTE="vieras";23179413]En mä normaalista tiedä, mutta ahdistavalta ainakin kuulostaa, en alkais. Toki jos perheessä on jo lapsia, silloin asioista ja menoista tulisi sopia yhdessä, ja niin, että molemmat pääsevät menoihinsa tasapuolisesti.[/QUOTE]

Nimenomaan se sopiminen on kaiken a ja o. Mulla ainakin on miehen kanssa se ongelma, että vaikka hän ei kauheasti missään rilluttele, niin onnistuu aina loukkaamaan minua tavalla, jolla näistä menoista "sovitaan." Eli ne sovitaan jo ennen kuin minulle ilmoitetaan asiasta, koskaan ei vaivauduta esim. tutkimaan sitä mahdollisuutta, olisiko lapsenvahti saatavilla tms että minäkin voisin lähteä. Ja koskaan, ikinä mies ei peru menojaan, vaikka mitä sanoisin. Eli kuuntelee mun marinat JA MENEE SILTI. Se ei ole mun mielestä reilua ja se ruokkii sitä mun marinaa entisestään. Kun mies ei koskaan tunnu ajattelevan ketään muuta kuin itseään noita menojaan sopiessa.

Kyllä! Ei ole oikeutta kieltää, mutten koskaan uskoisi, että mieheni näin suorasukaisesti ilmoittaisikaan. Tuskin olisin yhdessä tuollaisen miehen kanssa, joka ajattelee ja toimii noin. Harmi, jos sinun tai jonkun muun mies noin toimii, silloin tuskin kannattaa liittoa jatkaa.

[QUOTE="vieras";23179449]Periaatteessa ei voi KIELTÄÄ. Ei sen tarvitse olla ok eikä siitä jutusta tarvitse tykätä tai tuossa sun tapauksessa edes hyväksyä. Mut aikuinen ihminen tekee itse ratkaisunsa ja toinen voi vain sanoa mielipiteensä, ei varsinaisesti kieltää. Mun mielestä.[/QUOTE]

Juurikin näin.

Yhteistyössä