Minulla on hpv virus. Aiheuti kohdunkaulan syövän esiasteen, kaikista vaikeimman. Eli papa4/hsil cin3. Ja tästä tietää entinen avopuolisoni ja koko perheeni. Oli kerrottava kun aikoinaan papasta nelosen sain ja syövän pelko oli todella luja. Elikkäs tietää isästä veljeen ja äitiin koko konkkaronkka.
Esiaste, jota siis ei silmin voi nähdä (etikkavaalennuksella vain) poistettiin. Viisi vuotta olen seurannassa. En tiedä onko hpv virus hävinnyt elimistöstäni vai kuulunko niihin onnettomiin, jotka kantavat sitä elimistössään koko elämänsä ajan.
Suurinosa ihmisistä saa HPV tartunnan elämänsä aikana. Muistaakseni kahdeksan kymmenestä. Ensimmäinen hpv saadaan yleensä jo lapsena (syyliä tulee käsiin yms..). HPV:sta on monia monia alaluokkia. Osa on vaarallisia naisille, syövän vaara, osa taas ei ole. Se joka aiheuttaa rumia kukkakaalimaisia syyliä on vaaraton, vaikkakin ikävä. Minulla on/on ollut tämä näkymätön vaarallinen versio.
En tiedä mistä sen olen saanut. Minulla on vain kaksi kumppania ollut. Käsistä? Saunasta? Kylpylästä jossa kävin hyvin paljon? Petettiinkö minua? En tiedä.
Ja tämä ei kosketa ainoastaan minua. Tämä koskettaa myös entistä avomiestäni, jolla tosin ei naista ole jälkeeni ollutkaan. Hän saattaa olla myös kantaja ja tartuttaa hpvn toiseen naiseen. Siksi tämä mies tästä tietääkin ja tietää kaikki faktat. Samoin jos eroamme joskus nykyiseni kanssa, on hänellä sama tilanne.
Minua tämä asia masentaa välillä paljon, välillä vähemmän. itkenyt olen enemmän kuin osaan edes muistaa. On raskasta käydä naisten polilla kontrollissa 6kk välein. Koskaan ei tiedä uusiiko muutos. Kokoajan on pelko, joudutaanko kohtu poistamaan. Ikää on vasta reilu parikymmentä ja lastentekoa en osaa vielä ajatella. Entä jos joskus se ei ole edes mahdollista?
ja muistakaa, että kondomi ei suojaa esim. HPV:ssa kuin 70-75% varmuudella. Minulle tuo oli ihan uusi tieto. Samoin se, että voi tarttua käsistä, kylvystä, altaasta jne...
Minulle kertoi oma lääkärini, että hän tietää 16vuotiaan tytön, jolla oli syövän esiastetta aiheuttava HPV vaikka oli neitsyt. Ajatelkaa miten hirveää!
Jos joskus saan lapsia, niin rokotan lapseni HPV:ta varten nyt kun se on mahdollista. Minusta kaikkien vanhempien kannattaisi harkita sitä.