Kumpi tuttimalli parempi hampaille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muumi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muumi"

Vieras
Kumpi tuttimalli on parempi hampaita ajatellen: sellainen perinteinen pallopäinen (yleensä luonnonkumia nuo) vai sellainen litteämpi lyhyempi (näitä saa silikonisena ja luonnonkumisena... muumitutit ovat tällaisia esim.). Kumpi siis pilaa helpommin purennan?

Alkuperäinen kirjoittaja Kiusantekijä;23439104:
Olisko tutista luopuminen se parempi vaihtoehto
Tutista on luovuttu (1,5 vuotiaana) mutta seuraavaa ajatellen haluan tietää! Tutittomuus ei ole vaihtoehto luultavasti, koska esikoisella ainakin oli niin valtava imutarve, että peukku meni suuhun jos ei tuttia antanut. Ja peukkua on hankala ottaa pois! Se peukku ne hampaat vasta pilaakin. Itse en saanut lapsena tuttia ja peukkua imin ja sen näki. Hampaita oiottiin koko nuoruus.

Mulle hammaslääkäri sanoi, että tutti vaikuttaa purentaan, jos sitä syö yli 2-vuotiaaksi. Sanoi siis, että ei väliä tutin mallissa, mut kahteen ikävuoteen mennessä on hyvä jättää tutti pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa äiti;23439136:
Mulle hammaslääkäri sanoi, että tutti vaikuttaa purentaan, jos sitä syö yli 2-vuotiaaksi. Sanoi siis, että ei väliä tutin mallissa, mut kahteen ikävuoteen mennessä on hyvä jättää tutti pois.

Olen tavannut useita äitejä, jotka ovat sanoneet tutin vaikuttaneen jo alle 2 vuotiaana. Yhtä tuttuani oli hammaslääkäri kehoittanut jättämään tutin pois 1v7kk ikäisenä, koska hampaissa oli selvä "tuttirako". Itse jätin tutin siksi pois tuossa iässä, koska alkoi näkyä tutin jäljet. Etuhampaat erkanivat muista edemmäs ja ne eivät olleet tasassa eli se hampaan pureva keskiosa oli matalampi (tutin jälki näkyi purupinnassa).

[QUOTE="muumi";23439171]Olen tavannut useita äitejä, jotka ovat sanoneet tutin vaikuttaneen jo alle 2 vuotiaana. Yhtä tuttuani oli hammaslääkäri kehoittanut jättämään tutin pois 1v7kk ikäisenä, koska hampaissa oli selvä "tuttirako". Itse jätin tutin siksi pois tuossa iässä, koska alkoi näkyä tutin jäljet. Etuhampaat erkanivat muista edemmäs ja ne eivät olleet tasassa eli se hampaan pureva keskiosa oli matalampi (tutin jälki näkyi purupinnassa).[/QUOTE]

Ok. Varmaan syöntityylilläkin on väliä. Et jos sitä imee 24/7, ni varmasti vaikuttaa aiemmin purentaan. Mut jos esim. vaan unilla ja satunnainen lohtu, niin ei vaikuta samoin.

En usko että sillä on mitään merkitystä. Esim. Ruotsissa myydään samoja malleja kuin suomessa, plus montaa muuta ja siellä ei vaadita tutista luopumista jo vauvana, kuten suomessa, vaan 2-3- vuotiaana on ihan normaalia ja erittäin yleistä syödä tuttia, eikä kuitenkaan ole havaittu sen suuremmin hammasvaurioita tutin vuoksi kuin suomalaisilla 3- vuotiailla. Eli oikeasti sillä ei ole minkäänlaista merkitystä minkä mallisen tutin ostat.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa äiti;23439199:
Ok. Varmaan syöntityylilläkin on väliä. Et jos sitä imee 24/7, ni varmasti vaikuttaa aiemmin purentaan. Mut jos esim. vaan unilla ja satunnainen lohtu, niin ei vaikuta samoin.

No jos se on 12 h unilla suussa, kuten meidän lapsella, varmasti vaikuttaa. Päivisin ei käytetty. Öisin monesti ihan kuului ääni kun lupsutteli sitä ja heräsi jos tuti tipahti.

Niin kauan kun vauvalla on vasta pelkät etuhampaat puhjenneena, tutista ei ole haittaa. Ensimmäisten poskihampaiden puhjettua alkaa tutti muokkaamaan purentaa. Hampaiden puhkeaminen on yksilöllistä, siksi ei mitään tarkkaa aikaa voida sanoa. Ja suosittelisin niitä anatomisesti muotoiltuja tutteja. :)

Yhteistyössä