Kumpi tervehtii, vanha vai nuori

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tavat kunniaan!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tavat kunniaan!

Vieras

Suomi on sillein hankala maa, että Suomalaisen käyttäytymissäännön mukaan vanhempia ihmisiä ei saa puhutella edes tervehtiäkseen. Täällä on aina odotettu, että vanhempi on alotteellinen ja jos vanhempi ihminen on hiljaa, niin nuoremmatkin on hiljaa.

Nyt tänne on eksynyt sekaan hieman eurooppalaista tapakulttuuria, jonka mukaan pitäisi nuoremman tervehtiä. Monet vanhemmat ihmiset urputtavat, kuinka on kumma, ettei edes päivää osata sanoa. Vaikka suomalaisittain nuorempi ei saisi suutaan avata ilman lupaa.

Ota teistä sitten selvää.

no en minä ainakaan tuntemattomia ihmisiä kaupungilla moikkaa. koko ajan sais olla suu käymässä. täällä maalla, meijän kylällä, moikataan kaikki ja aivan sama kumpi ensin tervehtii.

Mitenkä niin ei saa nuorempi puhutella?
Minun mielestä on hyvinkin selkeää että kohdatessa ja tilanteen ollessa sopiva niin nuorempi ihminen tervehtii ensin joko nyökkäyksellä(+hymyllä ) tahi sitten sanomalla päivää/huomenta/iltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Dodde:
Mitenkä niin ei saa nuorempi puhutella?
Minun mielestä on hyvinkin selkeää että kohdatessa ja tilanteen ollessa sopiva niin nuorempi ihminen tervehtii ensin joko nyökkäyksellä(+hymyllä ) tahi sitten sanomalla päivää/huomenta/iltaa.

Olettaen tietenkin että esimerkiksi avaa ovea tai muutoin on sellainen tilanne.
Ei tietenkään jokaiselle rupea tervehtimään.

mun mielestä suomi on ollut aina jotenkin outo, kun vanhempi ei ole tervehtinyt jos ei nuorempi sitä tee ensin. Ja sitten ollaan menty vanhemmille valittamaan että kun sinunkin lapsesi on niin tökerö.
Vaikea toisinaan tervehtiä niitä vanhempia, kun eivät välttämättä ota mitään kontaktia tms.
Nykyään asun ulkomailla, ja täällä tämä on jotenkin vapaampaa :D
Liekkö sitten tulen oudoimmilta perukoilta suomea, eihän se välttämättä koko Suomessa noin ole..?

Alkuperäinen kirjoittaja titta:
mun mielestä suomi on ollut aina jotenkin outo, kun vanhempi ei ole tervehtinyt jos ei nuorempi sitä tee ensin. Ja sitten ollaan menty vanhemmille valittamaan että kun sinunkin lapsesi on niin tökerö.
Vaikea toisinaan tervehtiä niitä vanhempia, kun eivät välttämättä ota mitään kontaktia tms.
Nykyään asun ulkomailla, ja täällä tämä on jotenkin vapaampaa :D
Liekkö sitten tulen oudoimmilta perukoilta suomea, eihän se välttämättä koko Suomessa noin ole..?

Kyllä minun käsittääkseni täällä on ihan yleisesti tapoihin kuulunut se, että vanhempia ihmisiä ei puhutella tai tervehditä, jos he eivät sitä ensin tee. Se olisi öykkärimäistä. Nykyisin on vain välillä hankalaa tietää, miten toimia. Toki on ymmärrettävää, että monet vanhemmat ihmiset haluavat pitää asemansa ja odottavat sitä, että muut ovat hiljaa, jos hekin ovat ja haluavat päättää milloin puhe alkaa ja kenen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyjä:
Onko ne, jotka sanovat että nuorempi saa lähestyä vanhempaa karjalaisia tai ruotsinkieliseltä alueelta?

Mä oon vaan turust ja kyl mun mielest nuorempi saa lähestyä vanhempaa.Tuo tuntuu jotenkin niiiiiin vanhanaikaiselta että pitäis odottaa vanhemman alotetta.

Tervehtiminen:

- alemmassa asemassa oleva tervehtii ylempäänsä ensin, nuorempi tervehtii ensin vanhempaa ja mies naista

- vanhempi ja arvokkaampi määrää, pysähdytäänkö kättelemään tai vaihtamaan sana

- käden ojentaminen tervehdittäessä, esim. esiteltäessä, on siis vanhemman, arvokkaamman tai naisen asia.

Minä olen niin moukka, että tervehdin omasta aloitteestani satunnaisia kadulla vastaan tulevia yksin liikkuvia vanhuksia. Eipä ole kukaan vielä huitaissut kävelykepillä, tiedä sitten miten etiketti menee..

Hedge Account Manager The is actually GM concentrated. He focuses largely on the thing markets and also determines options based on fiscal and also political conditions in addition to elements. This season, the actual Dollar Region announces in which will probably be providing Region A with a bailout deal because of short term liquidity problems inside the credit card debt markets. http://www.youtube.com/watch?v=mb10wMAIOAg You'll find absolutely lots of things to think about as soon as picking out the appropriate investment car or truck. Help make your own selection together with thinking ability along with appropriate organizing. Discuss with and turn into inquisitive. Your current a higher level expense information and also the time period necessary to devote to this particular matter may shape that's best in your case.