Kumpi tässä on nyt oikeassa, minä, vai mun äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Onko todellakin niin, että 7 vanhalta lapselta ei voi vaatia sitä, että vaatteet löytäisivät kaappiinsa (siis toimien tietenkin niin että äiti pyytää ja muistuttaa ensin laittamaan ja lapsi laittaa ), vaan että ne saa jättää lojumaan sinne tänne, ja äiti laittaa sitten paikoilleen?
Mun äidin mielestä lapsen ei tarvitse osata eikä laittaa, vaan vaatteet saa jättää sängylle, tuoleille jne ja mun mielestä taas.. No, meidän kodissa on tapa että vaatteiden paikka on ehdottomasti kaapeissa, ja jos mä neuvon sinne laittamaan, mä kyll odotan ett lapsi laittaa. En mä odota että ne on prässätty suoriin pinoihin tai mitään, kunhan nyt on suunnilleen sinne päin ja silleen laitettu ett löytyy, eikä viskattu mihinkään perimmäiseen nurkkaan.

Kumpi tässä nyt on oikeassa?

Kiitos.
Siinä valossa että mun äidin mielestä mun pitäisi laittaa kaappiin myös miehen vaatteet sen puolesta, ajattelinkin ett saatan olla suunnilleen jäljillä. Mutta kävipähän vaan ketuttamaan joten varmistin asian.

Mites muuten silloin kun olit itse pieni? Muistatko että olet joutunut korjaamaan omat jälkesi? Yleensä mummot hemmottelee lapsenlapsia vaikka itse olisivat äitinä olleet tiukkoja ja vaativia. Ja kyllä, minun mielestä 7v osaa jo hoitaa omat vaatteensa. Sehän on herraj jumala sentään jo koululainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mites muuten silloin kun olit itse pieni? Muistatko että olet joutunut korjaamaan omat jälkesi? Yleensä mummot hemmottelee lapsenlapsia vaikka itse olisivat äitinä olleet tiukkoja ja vaativia. Ja kyllä, minun mielestä 7v osaa jo hoitaa omat vaatteensa. Sehän on herraj jumala sentään jo koululainen.

Mulla on sellanen mielikuva, että me ei kauheasti jouduttu omiamme korjailemaan, äiti tais tehdä. Lelut varmaan, mutt vaatteita en muista ett oltais laitettu.
Muutenkin äiti on sietänyt paljon enemmän kuin mä, välillä se on toki hyväkin... Pinna sillä on pidempi selvästi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äidilläsi on muistissa omat kokemukset, miten sinä olet aikanaan pystynyt toimimaan.

Ei kyllä välttämättä, mummoilla on yleensä huono muisti noissa jutuissa.

Mutta alkuperäiseen asiaan, ihailen suureseti niitä vanhempia, jotka jaksavat vaatia ja vahtia, että lapsi laittaa tavarat paikoilleen yms. Itsestäni ei ole sellaiseen :ashamed:

Meillä kyllä pidetyt vaatteet viedään suoraan pyykkikoppaan, jonka osaa jo kaksivuotiaskin sekä herra 4v. Puhtaat taasen minä vien silityksen jälkeen viikattuina kaappiin, joten lasten ei oikeasti tarvi viedä vaatteita kaappiin. Ainoastaan pyykkikoriin.

Kyllä meillä tuo eskarilainen vie pyykkinsä pyykkikoriin, toisinaan tekee tämän jopa ilman muistutusta.

Ulkoa tullessa pitää huolehtia ulkovaatteet ja kengät paikalleen.

Käytössä olevat, sisällä riisutut vaatteet tahtoo lojua missä milloinkin kun ei oikein ole järkevää paikkaa niille, kenelläkään. Puolipitoisia en halua vaatekaappiin.

Monesti viikkaa omia vaatteitaan pyykistä ja vie niitä kaappiin.

Yhtä lailla edellytetään että lelut kerätään PAIKOILLEEN illalla ennen nukkumaan menoa ja kyllä tuo 1v8kk ohjeistettuna auttaa siivomisessa.

Odotan myös että ruokailun jälkeen käydään pesemässä kädet ja kasvot, molemmat lapset. Nykyään tuo pienempikin tallustaa suoraan vessaan kun totean että "pesulle".

Ulkoa tullessa samoin mennään käsipesulle, isompi on sen jo sisäistänyt. Ja näin ollen myös vessassa käynnin jälkeen pestään kädet. Tämäkin onnistuu useimmiten ilman erillistä ohjeistusta.

Ehkä oon natsi, ehkä en.

Ja ap:n kysymykseen, sinä olet oikeassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mulla on sellanen mielikuva, että me ei kauheasti jouduttu omiamme korjailemaan, äiti tais tehdä. Lelut varmaan, mutt vaatteita en muista ett oltais laitettu.
Muutenkin äiti on sietänyt paljon enemmän kuin mä, välillä se on toki hyväkin... Pinna sillä on pidempi selvästi.

ei tuo välttämättä pinnan pituudesta johdu. Äitini on tehnyt paljon hommia puolestani, kun ei ole jaksanut kinata kanssani. Hän on päässyt paljon helpommalla kun on tehnyt itse. Omat lapseni ovat myös jukuripäisiä kinaajia ja siivous/järjestyksenpito heidän kanssaan on yhtä tuskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

ei tuo välttämättä pinnan pituudesta johdu. Äitini on tehnyt paljon hommia puolestani, kun ei ole jaksanut kinata kanssani. Hän on päässyt paljon helpommalla kun on tehnyt itse. Omat lapseni ovat myös jukuripäisiä kinaajia ja siivous/järjestyksenpito heidän kanssaan on yhtä tuskaa.

Meillä sujuu tällaiset "perusasiat" melko hyvin ilman tappelua. Johtuiskohan siitä että asiat on sisäänajettu jo pienestä saakka, silloin eivät ymmärtäneet vielä tapella vastaan :) nyt ne ovat jo osa normaalia arkea eikä niistä tapella. Esim. tuon pienemmän olen käyttänyt vauvasta (tai siis siitä saakka kun alkoi syömään kiinteitä ) saakka pesulla ruuan jälkeen joten on jo tottunut kun niin on aina tehty eikä tajua harata vastaan.. tai jotain...

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

Ei, siis se pinnan pituus vaan oli esimerkki.. että se on se hyvä juttu mun äidissä. =) Ei siis varsinaisesti liittynyt asiaan.
Mun tyttö on vähän sellanen muiden matkija tyyppi. "Mutkun Liisa sitä, Noora tätä. Äiti, Annekin sanoi että niillä saa Maija jättää vaatteet näin. "
Ja tätä samaa virttä käydään aihetta muutelleen joka päivä: ruokailusta, ulkonäöstä, huoneen järjestyksestä, valvomisesta, nukkumisesta, ihan kaikesta. Myös siis näistä vaatteista. Ja kerroin tätä mun äidille, ja se siis sanoi että mä vaadin liikaa. Olin ett... aha, jaaha. Vai niin. Mielestäni en. :ashamed:

Yhteistyössä