Kumpi parempi sinun mielestä! Kakkosta yrittämään vai opiskelut loppuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä-91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äippä-91

Jäsen
12.04.2010
30
0
6
Meillä on nyt vähän yli 1v tyttö. Aivan kauheasti haluttais kakkosta (syksystä asti ollaan haluttu), mutta sitten toisaalta tässä olis nyt kaikkea muutakin, mutta kevyesti eniten haluttais kummatkin toisen lapsen!! :heart:

Alotan syksyllä koulun, mulla ei siis ole kuin peruskoulu käyty ja vuosi yhtä toista koulua. Työkokemustakaan ei ole, mutta oon nyt yrittäny saada töitä nyt, että tulis vähän kokemusta ja sais vähän enemmän rahaakin. Rahan kans ei oo onglemia, vaikka vähän rahaa saadaanki, niin osataan kyllä hyvin säästäväisesti elää. Meidän olis tarkotus muuttaa maalle, kuhan löytyy hyvä asunto joko vuokralta tai sitten ku mies pääsee kunnon palkkoihin, niin sitten ostettais oma asunto, mutta ehottomasti siis jostain maalta ja luonnon keskeltä.

Jos nyt yritettäis unohtaa se toinen lapsi ja jatkaa elämää näin, että menen opiskelemaan ja sitten jossain vaiheessa muutetaan maalle ja sinne kolmen vuoden-neljän vuoden päästä aletaan yrittämään toista, niin tuleeko lapsille todenäköisesti huonommat välit, kuin mitä olis tullu, jos nyt tulis lapsi joskus lähempänä? Miten sekin, ku jos muutetaan maalle, niin meidän tytöllä on varmasti yksinäistä asua, jos kaverit asuu kaukana. Itse oon maalta kotosin ja mulla on paljon sisaruksia, ilman heitä ei olis varmaan järki pysyny päässä, ku ei ollu muita lapsia lähellä. Sekin on vielä ongelma, kun miehellä on armejia edessä, mutta ollaan lykätty sitä, koska mies ei ole vielä halunnu mennä, ku tyttö on vielä niin pieni. Onko pahempi olla kotona kahden vai yhden lapsen kanssa sillon ku mies on armejiassa? Kaksi lasta leikkis kuitenki kahdestaan, mutta olishan siinä muita huonoja puolia sitten, ku tuplapukemiset ja kaikki.. Tosin odottettais siihen asti, että lapset olis jo vähän isompia. Saas nähä meneekö mies ollenkaan armejiaan..

Kumpi olis teidän mielestä parempi lasten kannalta, itsemme ja tulevaisuuden? Vaikeaa.

Niin iän puolesta varmaan moni sanoo, että olen niin nuori, mutta en pidä itseäni nuorena ja eletään ihan normaalia arkea, kuten muuteki. Elkää siis ikää tuijottako. =)

Kannattaa opiskella ja olla hetki töissä.

Itse opiskelin kun kaksi pientä lasta. Rankkaahan se oli mutta kyllä siitä selvis. Mutta helpommalla pääset kun opiskelet enen toista alsta.

Me saatiin esikoinen kesken miun opintojen, vaan mies oli töissä sillon, ja nyt kakkosta yritetään, vaikka miulla ei ole vakituista työpaikkaa.
Ei se elämä aina mene samaa rataa: opiskelut, työpaikka, naimisiin, lapset... :) Jotkut tekee jopa vastakkaisessa järjestyksessä elämänsä suuret ratkasut :D

Opiskele ihmeessä ammatti itsellesi ja hanki mielellään vähän työkokemusta. Opiskelun aloittaminen on monesti sitä vaikeampaa mitä pidempään aikaa kuluu. Ja jossain vaiheessa työelämäänkin pitää lähteä - opiskelu on sitä paitsi paljon helpompaa yhden lapsen kanssa kuin sitten, kun muksuja on useampia... Hankkimalla ammatin petaat itsellesi parempaa tulevaisuutta sitten, kun lapset kasvavat.

Sanoisin, että opiskele ensin ja sitten vauva. VAikka eihän toisen puolesta voi päättää. Olen sinua kymmenen vuotta vanhempi ja minulla on kaksi vuotias lapsi ja opiskelut vaiheessa. Aion kuitenkin opiskella ensin, ennen kuin yritämme toista lasta.

Kiitos kaikille vastauksista! :)

Lilii, lähihoitajaksi oon menossa, mutta en ole varma pääsenkö. Se on siinä ja siinä. Jos en pääse, niin en pääse minnekkään ja sitten pitäis jotaki keksiä.

Niin ja sekin vielä täytyy lisätä, että kun mies on todella kyllästyny olemaan töissä ja hän haluais vaan olla kotona hoitamassa tyttöä, niin on lupautunu jäämään kotiin myös sillon, jos toinen lapsi tulis. Kävisin koulua niin pitkälle kuin ehtisin ja sitten olisin kotona ens syksyyn asti ja lähtisin takas koulun penkille sitten. Miehellä siis on jo ammatti. Kuulostaa ehkä hankalalta, mutta kuulemmaan ihan mahollista. :)

Minä taas neuvoisin tekemään toisin päin. Tosin, jos sulla on jo koulupaikka valmiina, kannattanee ainakin aloittaa, vaikken tiedäkään miten hyvin sun alalla pystyy jatkamaan keskeytyneitä opintoja.

Itse suoritin kiltisti opinnot loppuun ja vasta sitten hankin lapsia. Siis suoraan valmistumisen jälkeen, kun vauvakuumetta jo oli. Vikatikki. Olis ensin pitänyt hankkia työkokemusta. Nyt sitä on TODELLA vaikea saada muutaman vuoden tauon jälkeen. Suoraan koulunpenkiltä olis ollut kysyntää.

Minä pidän omalla kohdalla (pienenä) virheenä sitä että tehtiin myös toinen kun mulla oli koulut kesken, aina hankalampaa on lähteä koulu/työ elämään kun on pitkään ollut lasten kanssa kotona, varsinkin kun lapset menee hoitoon ei pääse työhön mistä saa palkaa vaan kouluun mistä ei palkkaa heru. Käy nyt koulu ja nauti sitten rauhassu uuden pikkuisen kanssa kotona ja sitten pääsetkin töihin ja asiat on reilassa. Tsemppiä.

Jos tiedät että motiivaatio riittää opiskelemaan myöhemminkin niin ehkäpä toinen lapsi peräkanaa.
Itse sain kaksi lasta nuorena ja kouluja käymättömänä. Kotonakin lorvin nelisen vuotta, kävin kyllä siinä sivussa iltalukiota ja se oli erinomainen ratkaisu.
Hyvin olen ehtinyt hankkia ammatin ja yliopistoonkin innostuin muutama vuosi sitten pänttäämään =)

itse sain ekan 19v tokan 22v ja olin puoli vuotta töissä siinä välissä
nyt olen pian 24 ja menen kouluun, mullakin siis vain peruskoulu ja kesken jääneet opinnot.

teet niinkuin itse näät hyväksi. me näimme hyväksi tehdä toisen KOSKA haluttiin pini ikäero ja en silloin viellä olisi tiennyt mille alaale jatkan, nyt tiedän :)

Tuosta ikäerosta - mulla ja sisarella 6-vuotta, mutta ollaan todella läheisiä. Lapsena toki oli eri kaveripiirit ja eri leikit, mutta näin aikuisiällä ollaan oltu ihan erottamattomat.

Kiitos vielä kaikille. :) En oikeen tiiä, että keneltä olisin voinu kysyä, niin onneksi tällä on auttavaa porukkaa.

Tietenki eniten haluan miettiä lapsien kannalta tätä asiaa. Kyllä mä olen sitkeä ja jaksan vaikka mitä, mutta haluan etenki lapsille parasta. Onko sillä paljon eroa, että onko lapset pienellä ikäerolla vai ei? Omasta mielestä pieni ikäero on ihanteellinen, ku omaa perhettä katsoo.

Niin ja se maalle muuttaminen pelottaa tietenki meidän lapsen kannalta. Mä tiedän, että kuinka rankkaa siellä on olla, ku sisarukset on muualla, ku ei ole kavereita, ei ole ketään. Vanhemmatkaan ei jaksa aina leikkiä ja olla siinä. Kuitenki ehottomasti me maalle halutaan, se on varmaa. Olishan siinä aina leikkikaveri, jos olis kaks lasta. :/ Ku tosiaan ei sitä ainakaan mulla ollu leikkikavereita, ku lähimmät asu 14km päässä.

Yhteistyössä