Kumpi pahempi alkuraskaudesta, sikainfluenssa vai rokotus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä se tauti taitaa pahempi olla. Korkea kuume monta päivää peräkkäin ei varmasti tee hyvää kehittyvälle alkiolle... Tuo rokotus taas ei oikeastaan poikkea normaalista kausi-influenssarokotteesta, jota on pistetty raskaina olevillekin jo vuosikaudet.

Rokotteen haittoja sikiölle ei tiedetä! Joten tuskin kukaan voi sinulle kertoa kumpi on pahempi. Myös itse sikainfluenssa on tällaisenaan melko tutkimaton. EI näistä voi tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä ottaisin itse rokotteen, koska uskon, että tauti on pahempi alkuraskaudesta (tai missä vaiheessa raskautta).

Usko voi auttaa, mutta epäilen. Mutta toki jokainen tekee omat ratkaisunsa parhaaksi katsomallaan tavalla

Alkuperäinen kirjoittaja kip:
Minä ottaisin itse rokotteen, koska uskon, että tauti on pahempi alkuraskaudesta (tai missä vaiheessa raskautta).

Usko voi auttaa, mutta epäilen. Mutta toki jokainen tekee omat ratkaisunsa parhaaksi katsomallaan tavalla

Totta kai. Mutta myös nykytietämyksen mukaan (WHO) itse influenssa on pahempi vaihtoehto kuin rokote (josta ei TIEDETÄ olevan haittaa). Joten siinä mielessä uskoni kääntyy miellummin sinne suuntaan kuin näiden palstalaisten pelkoihin.

Epäily voi osoittautua vääremmäksi kuin usko. Ehkä kannattaisi perustaa päätöksensä tutkittuun tietoon.

Rokottaessa ottaa tietosen askeleen riskien suuntaan.

Rokottamattomuus on tavallaan passiivinen juttu, eihän se sikainfluenssa kaikille tule (jos arviolta 20% sairastuu, on hyvä mahis pysyä täysin terveenä ) eikä kovana ainakaan, riippuu vastustuskyvystä ja muusta kunnosta. Mieli ja kroppa terveenä ni ei se tautikaan pahana tule. :)

Kun on vahva kunto ja vastustuskyky, ei sikainfluenssa ole riski. Rokote on riski kaikille.

Hollannissa sikarokotetta (sama kuin Suomessa) ei anneta/suositellaan, ettei oteta jos raskausviikkoja vähemmän kuin 13. Syynä se, ettei rokotetta ole voitu tutkia vielä riittävästi eikä siis pystytä vakuuttumaan rokotteen turvallisuudesta sikiön kehitykselle. Tässä linkkiä, on kylläkin hollanniksi. http://grieppandemie.nl/uploadedFiles/580.pdf

Epäily voi osoittautua vääremmäksi kuin usko. Ehkä kannattaisi perustaa päätöksensä tutkittuun tietoon.

Näin juuri. Tutkittuun tietoon, ei uskoon.

Alkuperäinen kirjoittaja en ota rokotetta:
Hollannissa sikarokotetta (sama kuin Suomessa) ei anneta/suositellaan, ettei oteta jos raskausviikkoja vähemmän kuin 13. Syynä se, ettei rokotetta ole voitu tutkia vielä riittävästi eikä siis pystytä vakuuttumaan rokotteen turvallisuudesta sikiön kehitykselle. Tässä linkkiä, on kylläkin hollanniksi. http://grieppandemie.nl/uploadedFiles/580.pdf

Syynä näissä maissa, joissa rokotetta ei anneta ensimmäisellä kolmanneksella, on suurelta syin myös se, että silloin tapahtuu paljon keskenmenoja ja rokotteita alettaisiin herkästi syyttää näistä keskenmenoista. Ihan psykologiset perustelut siis koska ihmiset alkaisivat juuri tällaisilla palstoilla vetää johtopäätöksiä, kun löytyisi kymmenittäin ihmisiä jolla raskaus olisi keskeytynyt. Onneksi suomi ei ole lähtenyt tähän vaan luottaa että ihmiset pystyvät pysymään realistisina näiden asioiden kanssa (jota kyllä välillä epäilen, etenkin kun tätä palstaa lukee...)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Rokottaessa ottaa tietosen askeleen riskien suuntaan.

Rokottamattomuus on tavallaan passiivinen juttu, eihän se sikainfluenssa kaikille tule (jos arviolta 20% sairastuu, on hyvä mahis pysyä täysin terveenä ) eikä kovana ainakaan, riippuu vastustuskyvystä ja muusta kunnosta. Mieli ja kroppa terveenä ni ei se tautikaan pahana tule. :)

Kun on vahva kunto ja vastustuskyky, ei sikainfluenssa ole riski. Rokote on riski kaikille.

Kun nimenomaan sikainfluenssassa tämä vahva kunto ja vastustuskyky ei välttämättä auta. Ei iske vain heikkoihin vaan myös perusterveisiin nuoriin ihmisiin ja lapsiin. Vaikka kuinka päättäisit että tauti ei minuun iske kun syön jokapäiväiset vitamiinini ja puoli kiloa kasviksia niin se ei välttämättä auta! Mutta tämähän on kuin arpapelia, hyvällä tuurilla säästyy taudilta, huonolla tuurilla sen saa. Itse en uskaltanut heittäytyä kohtalon vietäväksi vaan otin rokotteen rv 30.

Vieras:
Syynä näissä maissa, joissa rokotetta ei anneta ensimmäisellä kolmanneksella, on suurelta syin myös se, että silloin tapahtuu paljon keskenmenoja ja rokotteita alettaisiin herkästi syyttää näistä keskenmenoista. Ihan psykologiset perustelut siis koska ihmiset alkaisivat juuri tällaisilla palstoilla vetää johtopäätöksiä, kun löytyisi kymmenittäin ihmisiä jolla raskaus olisi keskeytynyt. Onneksi suomi ei ole lähtenyt tähän vaan luottaa että ihmiset pystyvät pysymään realistisina näiden asioiden kanssa (jota kyllä välillä epäilen, etenkin kun tätä palstaa lukee...)

Voihan toki olla näinkin mutta mihin tietosi perustuu? Lähettämässäni artikkelissa asia perustellaan sillä, ettei rokotteen vaikutuksesta sikiön kehitykseen ole tutkittu tarpeeksi.