kumpi on tärkeämpää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tööt--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tööt--

Vieras
Mulla on vuoden ikäinen tyttö ja harjoittelemme kovasti pois tuttipullosta kun hoitoon lähtökin lähestyy. Välillä (varsinkin väsyneenä) hän protestoi todella nokkamukia, taikamukia tiivisteellä ja ilman, äidin pilliviritelmiä vastaan ja vaatisi vain pulloa. Kun maitokin on jo vaihdettu korvikkeesta luomumaitoon niin on vähän huolestuttavaa jos vähän hörppii vain. Jos on hyvällä tuulella ja innostunut mukista, saattaa mennä vähän enemmän. Mutta ei kuitenkaan lähellekään sitä 4-5dl päivässä.

Kumpi on siis tärkeämpää, oppia muki ennen hoitoa vai saada sitä maitoa suositusten mukaan? En viitsisi antaa periksi mutta.... Onko toiveita että tottuu pikku hiljaa ja huoleni on turhaa? Illalla olen vielä antanut tuttipullosta, pöydän ääressä kylläkin. Ilta/yö/unimaidot ollaan lopetettu jo aikoja sitten.

Anna tuttipulloa vaan. Meillä lapset kaikki ovat pullosta juoneet kolmi-nelivuotiaiksi ja hoidossa ovat käyneet, isokokoisia ovat (maito kasvattaa), ei kieroja hampaita eikä yksikään ole aloittanut koulua tuttipulloa imien ja vaipat jalassa.

Kyllä sinun lapsesi ehtii vielä oppia isojen lasten tavoille, ei kasvua tarvitse kaiken maailman suositusten perusteella kiirehtiä. Sitäpaitsi (kaikella kunnioituksella hammaslääkäreitä ym kohtaan) tärkeämpää on elää onnellisena ja nauttien tästä yhdestä elämästä / lapsuudesta kuin pitää hampaat suussa hautaan asti... :)

Meillä poika aloitti päivähoidon 1-vuotiaana ja tuttipullo oli vielä käytössä. Hoidossa alkoivat sitten jossain vaiheessa käyttää nokkamukia ruokaillessa. (Isompien esimerkki auttaa tosi paljon!)
Tuttipullosta hankkiuduttiin lopullisesti eroon kesäloman aikana, jolloin poika oli 1v 10kk.

Ei sinulla minustakaan kiire ole pullosta vieroittamisen kanssa, mutta toisaalta sanoisin myös, että kyllä janoinen lapsi ennemmin tai myöhemmin juo. Eli jos päätät jättää pullon pois, lapsesi kehitys tuskin häiriintyy parin/muutaman päivän vähästä (maidon)juonnista. Kunhan pitkällä aikavälillä juo tarpeeksi! Maitoa voit myös lisätä moneen ruokaan, kaikkea maitoa ei ole pakko nimenomaan juoda. Meillä juodaan pieni lasillinen maitoa aamulla, lounaalla ja iltaruoalla, lisäksi saa aamupuurosta ja iltavellistä. Iltavelli olisi kai jo aika vaihtaa puuroksi, mutta maitoon keittäisin senkin. Kyllä siinä loppujen lopuksi tulee tarpeeksi. Muuten juodaan vettä, jos jano yllättää, eli maito on vain ruokajuoma. Neiti oli muistaakseni 9 kk, kun itse lopetti korvikkeenjuonnin, enkä tavallista maitoa ole koskaan pullosta edes tarjonnut, aina kupista. Nokkamukeja yms pidän täysin turhakkeina, mutta kukin tavallaan ;) Iltavelli juodaan pullosta, kun itse en raaski vielä luopua vauvastani. Mutta pakko kai se on katsoa totuutta silmiin ja aloittaa puuronkeitto.. Tässä joskus.... ;)

Itse jätin pullon pois reilu vuosikkaalta tytöltäni jokunen aika sitten. Tyttö ei aiemmin juonut mukista ollenkaan, ehkä joskus huikan tai kaksi, mutta pääsääntöisesti pullosta eikä edes tarjottu mukia. Päätin vain että pullottelu loppuu. Viikon pari oli kamalaa itkua ennen päivä- ja yöunia. Olin huolissaan kun tyttö joi kovin vähän. Ostin erilaisia nokkamukeja, sitten yks kaks tyttö alkoikin vähän juomaan. Mutta kyllä edelleen juominen on todella paljon vähäisempää kuin ennen. Neuvolassa eivät olleet huolissaan kalsiumin saannista, kun tyttö mielellään syö juustoja jne. Mutta jos ei saisi tarpeeksi kalsiumia, niin voi antaa kalsiumlisää apteekista. Nyt olen vaan huolissaan että tyttöni ei todella juo litraa nestettä päivässä niinkuin 10kg painoisen pitäisi. Yritän antaa kaikkia hedelmiä yms. mistä sais nestettä esim. mandariinia.

Jälkikäteen oon miettinyt että ei pullosta ois ollut kiire eroon, mutta toisaalta ennemmin tai myöhemmin siitä ois pitänyt luopua, joten miksi ei ennemmin?

Kerralla tuttipullo kokonaan pois. Parissa viikossa, viim. kuukaudessa alkaa maito nokkiksesta taatusti maistua. anna paljon jukurttia, juustoa, tee puurot maitoon yms. niin turvaat kalsiumin saannin. (gefilus kidius maitopohjaiset hedelmäsokerilla makeutetut pillimehut ovat hyvä välipala ja pillillä juominenhan on lapsista ihan luksusta. Maitokin saattaisi mennä pillillä aluksi parhaiten..) Enpä yhtään lasta tiedä, joka olisi tuttipullon poisjättämisen jälkeen lopettanut juomisen loppuiäkseen ja kuivunut kasaan. Kannattaa olla johdonmukainen, kun kerran pullon laitat piiloon, niin sitä ei enää esiin kaiveta. Näillä ohjeilla meillä päästiin tutista (9kk) ja tuttipullosta (11kk) eroon tosi kivuttomasti. Nyt tyttö juo itse ihan tavallisesta mukista (1v 5kk). Alku aina hankalaa, mutta lopussa kiitos seisoo. Itse en ymmärrä miksi jotain, edessä joka tapauksessa, olevaa asiaa venytetään koko ajan pidemmälle ja pidemmälle, kun lapsen lapsen kehitys ja taidot kuitenkin jo riittäisivät oppimaan tämä uusi juttu..
p.s. ei 10 kg painavan tarvitse juoda litraa nestettä päivässä vaan saada se päivässä. Puurot, jukurtit, kasvikset yms sisältävät jo itsessään aika paljon nestettä. Riittää hyvin jos syö kaikkea ihan normaalisti ja lisäksi juo n. 5dl maitoa päivässä, eli desi joka aterialla..

Täytyypä antaa oma kommentti tuohon kuinka paljon "pitää" juoda päivässä. Se on hyvin yksilöllistä. Oma lapseni on aina ollut huono juomaan. Siis vauvanakaan ei pullosta tykännyt. Sain silti silloin vielä 4-5dl maitoa menemään päivässä. 1,5v:na luovuttiin sitten pulloista, lapsi taisi olla vaan helpottunut. Siihen loppui maidon juonti (pullostakin suostui juomaan vain lämmitettyä maitoa ja senkin suostuttelulla ja keksimällä kaikkea mikä kiinnitti huomion muuhun kuin siihen maidonjuontiin, oli aika stressaavaa). Sen jälkeen joi 1-2dl vettä päivässä. Ja edelleen (lapsi nyt 2,5v) juo suunnilleen sen 2dl. Joskus saattaa mennä enemmän. Silti on täysin normaali ja hyvinkehittynyt lapsi. Eikä sairastelekaan normaalia enempää. Pissaakin tulee päivässä vähintään 5 kertaa. Joten todella on yksilöllistä tuo nesteen tarve. Terve lapsi ottaa minkä tarvitsee.

Meillä ei poika koskaan juonut tuttipullosta, vaan imetin häntä 10kk asti. Sen jälkeen siirryimme nokkamukiin, mutta kovin oli nihkeää maidon juominen siitä. Kuukauden verran yritimme siitä opetella, mut ei ottanut onnistuakseen. Lopulta aloimme antaa maitoa ihan tavan lasista ja silloin alkoi taas juoma maistua.
Muita maitotuotteita vaan piti antaa enemmän, jotta päästiin edes lähelle suositeltavia päiväannoksia.

Hiukan ehkä ohi pääasiasta, mutta pakko kommentoida. Pitkään jatkuva tuttipullon/nokkamukin käyttö voi vaikuttaa haitallisesti lapsen suun motoriikan kehittymiseen ja sitä kautta puheen kehittymiseen. Minusta 3-vuotias on jo liian iso käyttämään pääsääntöisesti pulloa/nokkaa. Meillä ½-vuotias juo päivittäin tavallisesta mukista hörppyyttämällä kiinteiden ohessa, imetyksen lisäksi.

(Sama pätee ruuan karkeuteen. Mössöä pitkään syöneiden suun motoriikka ei kehity yhtä hyvin kuin paloja/kovia ruokia syödessä.)

Kolmen lapsen kokemuksella lopettaisin tuon tuttipullosta juonnin juuri 1-vuotiaana.Kahden vanhimman lapsen kohdalla annoin juoda pitempään ja oli paljon vaikeampi lopettaa,kun nuorimmaiselta tasan vuoden iässä.Kun omaa tahtoa alkaa löytymään ja pullosta juonnista on tullut tapa,niin vaikeampi se on lopettaa.
En vois ite kuvitellakaan,että meiän 3 ja 4-vuotiaat joisivat vielä pullosta! Se on mielestäni ihan pikkulasten ja vauvojen touhua.Noin isot osaavat todellakin juoda tavallisesta mukista.1-v.juo nokkamukista ja tavallisesta.

ei kai kyse olekaan enää varsinaisesti osaamisesta jos 3 -vuotias juo tuttipullosta kerran pari päivässä, kyse on minusta lapsen oikeudesta pieneen, kovin harmittomaan nautiskeluun ja samalla saa maitoakin sisään, mikä on tunnetusti ihan terveellistä. Voi ja osaa pullolapsi juoda mukistakin, esim tarhassa, ruokapöydässä jne, ei pullon näutintokäyttö sitä estä.

Kyllähän aikuisetkin tekevät asioita, jotka ovat nimenomaan mukavia vaihtoehtoja, vaikka osaisivatkin tehdä asiat toisin - hieman hankalammin. Vai ettekö te tee niin, olenko minä ainoa (aikuinen)?

Yhteistyössä