kumpi on parempi, työvoimakoulutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
vai ihan perinteinen ammattitutkinnon suorittaminen? Ja noin niinkuin muuten, perheelliselle parempi vaihtoehto? Ammattitutkinto veisi kaksi vuotta ja työvoimakoulutus vuoden, mikä ero noilla sitten edes on?

tuo ammattitutkinto opiskeltaisiin monimuotona eli tuskin siihen saisi edes opintotukea? Pitääkö ilmoittautua työttömäksi että voi hakea työvoimakoulutukseen?

minulla loppu kh-tuki tammikuussa ja tuo työvoimakoulutus alkaisi maaliskuussa, jos kh-tuen loputtua haen tuohon koulutukseen (ja ilmottaudun työttömäksi) kerkeävätkö laittaa tuon kahden kuukauden aikana johonkin kurssille tms...? Jos kuitenkin olen koulutukseen hakenut. Tieto koulutukseen pääsystä tulee näköjään jo helmikuussa.

Työvoimapoliittiseen koulutukseen hakeutuvan pitää tosiaan olla työtön, taikka työttömyysuhan alainen,kuten mainittukin.
Koulutus antaa aivan samat tiedot ja taidot,kuin ammattikoulun vastaava ja samat jatkokoulutus mahdollisuudet myös. Koulutus käydään tiiviimmässä tahdissa, lomia ei juuri ole ja kaikki alaan liittymättömät aineet on karsittu pois. Yleensä n. 50% opiskeluajasta on työharjoittelua, eli työssäoppimista. Opiskeluajalta saa työkkäreiden lisäksi ylläpitokorvauksen 9e/pvä.
Perheelliselle kannattavampaa opiskelua kaikin puolin. Ja kun tota työssäoppimista on noin paljon,niin harjoitteluissa saa hyvin lykättyä jalkaa oven väliin myöhempää työllistymistä varten.
Kun ilmottaudut työkkäriin,niin manitset heti, että haluat/aijot hakeutua ko. koulutukseen,niin kirjaavat sen työllistymis-suunnitelmaasi, eivätkä tällöin velvoita muuhun toimintaan, ennenkuin tulee tieto,oletko kouluun päässyt, vai et.

[QUOTE="joo";27470012]Tai työttömyysuhan alainen.[/QUOTE]

Miten tuo työttömyysuhka pitää ilmetä? Itse ole töissä mutta palkka niin pieni ettei sillä tule oikein toimeen. Teen töitä provisiopalkalla.

[QUOTE="vieras";27469961]eiks työvoimakoulutuksessa saa työmarkkinatuen ja tavan koulussa vaan opintotuen?[/QUOTE]

Ei pidä paikaansa. Mä saan työttömyyspäivärahaa ja opiskelen tavallisessa ammattitutkinnossa.
on vain ehtona että pitä ola työttömänä ja sovitu työkkärin kanssa asiasta. kaksi vuotta saan opiskella tällä rahalla. Ja 2 vuotta kestä mikä tahansa kolmivuotinen tutkinto jos on pohjalla ammatikoulutus tai lukio

[QUOTE="Vieras";27470515]Miten tuo työttömyysuhka pitää ilmetä? Itse ole töissä mutta palkka niin pieni ettei sillä tule oikein toimeen. Teen töitä provisiopalkalla.[/QUOTE]

Työnantajalta tarvitset lausunnon että työt on joko loppumassa tai tunnit vähenee.

Yhteistyössä