Kumpi on parempi ratkaisu? (Wanha talo kuntoon)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
Aiotaan kunnostaa mieheni isän vanha rakennus meille asunnoksi (pelkkä alakerta, yläkerta jätetään kylmäksi "kesäasunnoksi", koska olisi ihan liikaa lämmitettävää. Nytkin jo lähes 300 neliötä.

Suurin kysymysmerkki on tällä hetkellä tupa, josta on nyt jaettu erillinen ruokailutila. Mun silmään se näyttää jo nyt aivan valtavalta (lähes meidän nykyisen asunnon kokoinen), ja mies ja appi suunnitteli kaatavansa sen seinän pois, koska alunperin se koko talon pääty oli tupaa. Mulle taas tuli sellainen visio yöllä, että jättäis sen seinän siihen ja laittais niistä vanhoista ikkunoista jotka on lämpöhukan takia poistettava, semmoisen hyllyn siihen seinään, johon asettelis niitä tavaroita, joita sieltä löytyy. Siis seinään reikä ja ikkunoista siihen hylly, josta näkee läpi tuvasta ruokailutilaan ja toistepäin. Keventäis ehkä sitä hirsitupaa?

Emmätiä, ymmärskö kukaan? :D

Mitä on valtava tupa? 60 neliötä? Onko ruokailutila riittävän iso (ei mikään 10 neliötä, tms).

Vanhoja ikkunoita ei turhaan kannata poistaa, jos karmit ovat kunnossa. Laitatte vaan lasitusliikkeessä niihin 2 tai 3 kerroslasit kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Mutta olen nähnyt sisustuslehtien kuvissa hienojakin sisäikkunoita. Tavarat jättäisin kyllä ripustelematta.

Kiitos vastauksista :)

Sinne väliin sais kyllä hauskan vaihtelevan näyttelyn, kun sieltä löytyy kaikenmoista, kahvikuppia, postikorttia ja jopa appiukon vanhoja leluja.

Talo on rakennettu 1700 luvun lopulla tai seuraavan vuosisadan alussa.

Tupa on 65 neliötä jakamattomana. Ruokailutila on on tarpeeksi iso, kun keittiökin on erikseen.

Mä annan miesten päättää noista ikkunoista. Hinta ei saa nousta liian korkealle. On siellä vanhoja ikkunoita muutenkin navetassa pino, mutta osa on rikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22357449:
Mä en mitään kamalampaa näkyä tiedä kuin vanha pohjalaistalo (näin niinku esimerkkinä) johon on laitettu uudenaikaiset ikkunat!

Just niin. Niin moni talo on pilattu laittamalla pikkuruutuisten ikkunoiden sijaan yksi iso "moderni" lasi. Ja ohuet ristikot päälle liimattuna ei ole sama asia kuin vanhat paksut karmit. Tietty ne pikkuruutuiset ovat selvästi kalliimpia tilattuna.

Mutta lämpötaloudellisesti vanhat kunnostetut ikkunat eivät ole mikään huono juttu (siis uudenaikaiset lasitukset). Siihen saa vaikka mitä "kaasu"-eristettyä lasia. Ainoastaan puuseppää voidaan tarvita, jos karmeja pitää vähän urittaa. Mun pitäisi kellarin ikkunalaseja vielä uusia. Muualla talossa on vanhat karmit ja sisimmät lasit jo uusittu.

Kyllä mä oikeasti olen samoilla linjoilla teidän kanssa noista ikkunoista, mutten aio heittäytyä vaikeaksi niiden kanssa. Olen tyytyväinen jo siihen, että pääsen pois tästä ahtaudesta. Aion ottaa kyllä selvää kustannuksista.

Hups, eikös mittasuhde 1:100 tarkoita 1cm = 1 metri?

Tupa on 90 neliötä jakamattomana :O Eli toi 65 neliötä on tuvan koko tällä hetkellä.

Ihan ok kokoinen, meillä on tupa 7x6 ja kovin pieneltä tuntuu (vaikka kalustamattomana näyttikin isolta) :D Itse kannattaisin purkamista ja alkuperäistämistä =) kyllä sille tilalle käyttöä löytyy, lapsille keinu kattohirsiin, mukavat lukutuolit, yms!

Ihan ok kokoinen, meillä on tupa 7x6 ja kovin pieneltä tuntuu (vaikka kalustamattomana näyttikin isolta) :D Itse kannattaisin purkamista ja alkuperäistämistä =) kyllä sille tilalle käyttöä löytyy, lapsille keinu kattohirsiin, mukavat lukutuolit, yms!

Mutta kattä täytyy sitten paneloida uudelleen, koska se jaettu tila on maalattu.

Sinne sais vaikka semmoisen mummojen pihakeinun :D

Kattohirret on siellä yläkerrassa, mutta tuvassa on semmosia orsia, siis hervottomia pöllejä, joiden käyttötarkoitusta en tiedä, kun eihän semmosiin voi reikäleipiä työntää. Niihin vois ripustaa jotakin.

Haha, jo alkoi tekstariveetuilu anopin puolelta. Sillä iskee känkkäränkkä nyt, kun pelkää menettävänsä jotain. Talot on samassa isossa pihassa, joka jaetaan. No, onneks on lukot ja aidat keksitty, jos vallan hankalaksi heittäytyy.

Yhteistyössä