Kumpi on itsekkäämpää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aamuvirkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aamuvirkku"

Vieras
Laittaa lapsi ajoissa (19-20) nukkumaan ja ottaa illasta omaa aikaa, vai mennä lapsen kanssa myöhään (23->) nukkumaan, jotta saa itse nukkua aamulla pitkään?

Vituttaa anoppi, joka jaksaa arvostella minun valitsemaani unirytmiä. Heillä iltatähti 8v. valvoo myös kouluviikoilla 23 ja ylikin. (Huvittavaa, tai ei, minä menen heillä kyläillessämme aiemmin nukkumaan, kuin tämä täti) Meidän 1v. menee nukkumaan klo. 20, enkä edes valita, kun heräämme kuudelta, vaikka olen vielä hoitovapaalla. Itse en koskaan ole osannut nukkua yli yhdeksään ja pidin ongelmana aiemmin sitä, että vauvamme suostui menemään yöunille vasta puolilta öin ja heräsi 11, joka minulle on jo lounasaika.

Kukin tekee miten tykkää. Itse olen myös laittanut mielummin lapset aikaisemmin nukkumaan juuri tuon oman ajan takia. Aamulla sitten herätään aikasin mutta kyllä siihenkin on tottunut.

Itsekkyydestä ei liene kummassakaan tapauksessa kyse. Tärkeintä on, että lapsi saa tarpeeksi unta.

Lasten on parempi mennä aikaisin illalla nukkumaan ja herätä sitten vaikka kuudelta, koska se iltauni on laadullisesta parempaa kuin aamu-uni ja tästä on ihan tutkumuksiakin tehty. Itse pidän parempama sitä, että lapset menevät nukkumaan ennen aikuisia ja aikuiset voivat sitten rauhoittua ennen kuin menevät itse nukkumaan ja yleensä sänkypuuhatkin sopivat hyvin siihen ilta-aikaan ja lapsikin nukkuu silloin varmemmin. Itsekkääksi asian tekee vasta se, kun koittaa muuttaa lapsen normaalia unirytmiä liikaa ja väkisin ja huonoin tuloksin.

eikös se lapsen normaali unirytmi ole aikuisen luoma? mekin kyllä käännettiin pikkuhiljaa tuo 24-11 rytmi 21-8 Yhtäkkä mukula alkoi heräillä kuudelta ja joku fiksu jollain palstalla väitti käänteispsykologian toimivan, että 7 nukkumaan, niin nukkuu "edes" 7, mut on pyöritelty ees sun taas tota iltaa ja aina tuo hetää nykyisin kuudelta.. menköön siis ajoissa nukkumaan.. nyt tosin ois kai ollut hyvä tilanne kellojen siirron takia vähän vekslata, mut heräs tänään jo viideltä, joten joku sisäinen siirtymä kiljui jo kellon olevan nykyyän siihen aikaan kuusi? :D

Tykkään muuten että on ihan tervettä itsekkyyttä muokata se rytmi mieleisekseen. Saavat lapset jaksavamman ja parempituulisen äidin kun tämä saa elää sitä rytmiä missä viihtyy.

Täälläkin mennään siinä vähän klo. 20 jälkeen nukkumaan että saadaan me vanhemmat sitä yhteistä omaa aikaa myös päivässä. Ja kyllä siihen tottuu, että herää aikaisin.

Yhteistyössä