Kumpi näistä perheistä on virallisesti pienituloinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keskituloinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keskituloinen

Vieras
Mitä luulette, kumpi näistä perheistä on virallisesti pienituloinen (köyhä)?

a) Perhe: Isä lääkäri tienaa 52 000e vuodessa bruttona eli 4000e/kk palkkaa, äiti on kotirouva/opiskelee, 2 teini-ikäistä lasta.

b) Perhe 2 aikuista, saavat perustoimeentulotukea.

[QUOTE="eee";29950344]Ei lääkärit tienaa noin vähän.[/QUOTE]

Niinpä. Ja vaikka tienaaski tuon verran, niin silti B on se virallisesti pienituloonen. Pitääkö tuota edes kysyä...

Ihminen on pienituloinen, jos tienaa alle 5000 euroa kuukaudessa. Perhe on pienituloinen, jos tienaa alle 10 000 euroa kuukaudessa, eli alle 5000 euroa per työssäkäyvä vanhempi.

[QUOTE="eee";29950344]Ei lääkärit tienaa noin vähän.[/QUOTE]

Kyllä on useita lääkäreitä, jotka tienää juuri tuon verran tehden vaikka hommia kunnallisella. Justhan tässä oli kysely-ketjukin juristille, joka tienaa alle 4000e/kk.

Se ei nyt ollut kuitenkaan kyselyn pointti tuo ammatti.

[QUOTE="pyy";29951312]No jos myönnetään toimeentulotukea niin eikö silloin ole todettu että tarvitsevat tukea kun omat tulot ei riitä, eli B)[/QUOTE]

Toimeentulotuki on tuloa. Kysymys siis oli, kumpi perhe elää pienituloisesti? Vastauksesi on siis kuitenkin B.

A) 4000e brutosta jää käteen noin 2500e. Vaimo saanee joko työttömyyskorvausta (~400e/kk) tai opintotukea (~250e/kk). Kahdesta lapsesta lapsilisät lienee noin 250e/kk. Perheen yhteenlasketut nettotulot on siis vajaa 3100e/kk joka tekee per perheenjäsen noin 770 euroa.

B) Kahden aikuisen perhe saa perustoimeentulotukea noin 750 euroa, ja siihen päälle maksetaan kohtuullinen vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus ja terveysmenot. Jos nämä jälkimmäiset ylittävät 790 euroa, on heidän nettotulonsa per henkilö enemmän kuin esimerkissä A.

Molemmat perheet ovat pienituloisia perheenjäsentä kohden lasketun tulon perusteella.

Oikea vastaus molemmat:
- En jaksa selvittää paljonko B:n käytettävissä olevat tulot ovat, oletan että ovat pienituloisia, koska saavat toimeentulotukea.

- A joka tapauksessa on. Verojen jälkeen tulot ovat arviolta 2600 €/kk + lapsilisät n. 220 €(muistinvaraisesti) = 2820 €. 12 * 2820 €/kk = 33840 €/vuosi.
Tilastokeskuksen mukaan perheen jossa on 2 aikuista ja 2 14-17-vuotiasta lasta pienituloisuuden raja on 36853 €. (Tai oli vuonna 2010, lienee nyt hieman korkeampi.) En ulot siis jäävät alle pienituloisuuden rajan.

Toimeentulotuki on tuloa. Kysymys siis oli, kumpi perhe elää pienituloisesti? Vastauksesi on siis kuitenkin B.

No okei, mä olen auttamattomasti out näistä tukijutuista. En mitenkään osaa luokitella luukulta saatavaa rahaa tuloksi vaan se on (toivottavasti)väliaikainen apu selviytyä kunnes saa oikeaa tuloa tehdystä työstä.
Joten minun määritelmän mukaan se mitä saat palkkaa määrittelee sen minkälaiset tulot sinulla on, jos ei ole palkaa on auttamattomasti pienituloinen ts tuloton jolloin järjestelmä maksaa sinun toimeentulon että et joudu taivasalle. Näinollen tuloton on pienitulosempi kuin se joka saa 4000€ palkkaa kuukaudessa.

Mutta tämähän on tietysti vain minun mielipiteeni ja olen ilmiselvästi väärässä :(

Yhteistyössä