Kumpi kirjoitusasu Eedit vai Edith?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hilippa79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hilippa79

Vieras
Meillä ihan suomalainen sukunimi. Kumpi olisi mielestänne parempi? Onkohan Eedit sellainen, että pitää aina selitellä, että kahella ee:llä ja ei h:ta perään.. Vaikeaa. Kertokaa rehellisiä mielipiteitä! Kiitos :)

Itse pidän enemmän Edith-nimestä, se kuulostaa mielestäni kauniimmalta. Makuasia varmaan mutta, mun mielestä noi kuitenkin kuuluu lausua eri tavalla, siitä sen kirjoitusasunkin huomaa.

Jos teillä kerran on ihan tavallinen suomalainen sukunimi, niin laittaisin Eedit. Luulen, että laitoitpa miten vain, niin joudut nimeä selittelemään, kun ei ole tyypillinen suomalainen etunimi kyseessä joka tapauksessa kuitenkaan.

Laittaisin Eedit. Paljon kauniimpi niin ja sopii paremmin suomalaiseen sukunimeen. Edithiä pitää yhtä lailla selitellä.

Jos selittelyä pelkäätte, antakaa nimeksi vaikka Merja.

Edith, ehdottomasti!!

Eedit on minusta sama, kuin jos joku vääntäisi Lydian Lyytiksi. Brrr.... Eli siis alkuperäinen kaunis kirjoitusasu muunnetaan rallienglanniksi!

"Edith (muinaisenlannin eadgith =onnellinen tai rikas +taistelu). Suomen almanakassa nimi on ollut 1883-1889 (Edit), 1890-1907 (Ediita), ja 1908-1928 (Eedit). Edith-nimellä ei Suomessa ole kirkollisia yhteyksiä, mutta katolisella kirkolla on 3 englantilaista Edith-pyhimystä. Ruotslaisessa almanakassa Edith on edelleen."

[QUOTE="eee";23505031]Laittaisin Eedit. Ei tule lausumisen kanssakaan ongelmia.[/QUOTE]

Millä tavalla ongelmia? Selkeästihän nuo kaksi nimeä lausutaan eri tavoilla. Eedit on mun mielestä rumempi sekä lausunnaltaan että kirjoitusasultaan.

Minusta Edith, koska nimi on niin vanha, että tuo kirjoitusasu on vakiintunut. Jos laitat Eedit, joudut luultavasti selvittämään, että se kirjoitetaan niinkuin lausutaan.

Minusta tuo suomalaistettu muoto on kiva. Tämä on kyllä niin makuasia, että teidän taitaa olla parasta valita vain se mikä itseä eniten miellyttää, sillä nimiasiasta saa aina kuulla kritiikkiä jostakin. Jos valitsee ihan tavallisen nimen, niin joku älähtää siitäkin.

Yhteistyössä