Kumpi järkevämpää? Imetyksestä ja sen lopettamisesta?

• Viestiketjun aloittaja sd
  • Ensimmäinen viesti
sd
10kk ikäinen ei syö juuri mitään, ja sitten yötä päivää roikkuu tissillä nälissään. Yöt oikeastoi menevät siihen että imetän lähes tauotta.
Tänään on syönyt harvinaisen hyvin, vajaa puoli purkkia hedelmä sosetta, ja melkein pienen purkin kasvis-kinkkuherkkua. On siis tosi paljon normaalin verraten.

Lapselle ei kelpaa pullo. Ja silti mielessä on käynyt, että lopetan imetyksen, ihan kerrasta poikki kylmästi. Ja sen takia, että alkaisi syömään paremmin.
Uskon, että pullo alkaa kyllä lopulta kelpaamaan, tai sitten nokkamuki, josta kyllä vähän juo jo nyt.

mitä mieltä?

Hei
Itsellä ei ole kokemusta kun vasta ekaa lastani imetän, ikää 6kk.
Mutta nuo sosemäärät kuulosti aika hurjan vähäsiltä. Meillä kun tuo poika syö päivällä purkin lihasosetta, iltapäivällä puolipurkkia kasvissosetta tai hedelmää...
Sitten siihen päälle aamu ja iltapuurot. Tai sitten mä syötän tota lasta liikaa?
Tissilläki kuitenki tuon lisäks on

Hei
Tuli vain noista öistä mieleen että oletko varma että vauva on nälkänen? Meillä poika oli yöllä koko ajan tississä kiinni kun oli niin mahoton imemisen tarve, tutin kun otti käyttöön niin rauhottu yöt kummasti :)

ap
siis ihan liian vähän tuo syökin :( Ei meinaa muu kuin tissi kelvata, ja tuon ikäisen olisi kyllä hyvä muutakin jo syödä. Joskus saattaa mennä päiviäkin, ettei syö mitään kiinteitä :(

Minä
Meillä oli ekan lapsen kanssa sama tilanne ja lopetin imetyksen, mutta ei lapsi silti alkanut syömään kiinteitä vaan sitten joi pelkästään korviketta pullosta, myös yöllä heräsi sen takia. 1v 3kk ikäisenä alkoi syömään paremmin, sitä ennen oli vaan maistelua. Toisten lasten kohdalla en stressannut samalla tavalla vaan ajattelin että tuohon ikään kuuluu se läheisyyden hakeminen, eroahdistusvaiheeseen, ja kyllä se sittenmenee ohi, niinkuin on mennytkin. Jos yöt rassaa niin mitä jos lopetat pelkät yöimetykset ja imetät kuitenkin päivällä, kompromissi molemmille ja alkaa ruuatkin maistumaan päivällä jos yöllä ei tarjoilla?

vieras
en suosittele imetyksen lopettamista mutta vähentää täytyy että lapsi kiinnostuu kiinteistä enemmän, ikää on jo sen verran.

päivällä kannattaa pitää reilusti ihan 3-4h tauot imetysten välillä ainakin. eli odotat että tulee kunnon nälkä ennenkuin tarjoat ruokaa. ja tarjoa ensin kiinteää ennen rintaa. lapsi alkaa tunnistaa nälän tunteen ja yhdistää sitten täyden olonsa kiinteisiin. rintamaidollakin on vielä kuitenkin iso ravitsemuksellinen merkitys teidän taaperolle mutta toivottavasti tästä vinkistä on apua. ja kannattaa kokeilla tehdä noita liha-kasvisruokia itse jos et sitä vielä ole testannut, meidän poika on kanssa varsinainen sihtisuu ja ei suostu kaupan ruokiin kuin hedelmäsoseiden osalta. ikää on 11kk eikä herra suostu syömään kuin sileää sosetta mutta vetää sitten ruisleipää ym ihan ilman ongelmia, kenkkua on täälläkin välillä ruoan kanssa...

ap
ja kasvoi tuohon puoleen vuoteen asti reippaasti, nyt on hidastunut kasvu, ei hälyttävästi vielä, mutta hidastunut selvästi.

Mulla ei ole edes ensimmäinen lapsi kyseessä. Ja yöllä jos ei anna sitä tissä, herää koko talo siihen huutoon. Ei todellakaan rauhoitu syliin tai muutenkaan, on kyllä yritetty.

ap
Vähentämistä mietin itsekin, mutta on suuret epäilyt sen onnistumisen kanssa.
Ajatuksena mulla oli siis lypsää pulloon sitä rintamaitoa, ettei tarvitse alkaa korvikkeeseen opettelemaan, kun kun kohta voi jo totutella tavalliseen maitoon.

vieras
se vähän kuuluu tähän ikään tuo tissillä roikkuminen yöllä. ja se ei olekaan huono juttu, mutta päivällä kannattaa harventaa imetystä että lapsi ehtii tuntea nälkää imetysten välillä :)

ap
periatteessa mua ei nuo yöimetykset häiritse, vaan se, että ei syö muuta. Päivälläkin roikkuu lahkeessa tissin perässä, ja kun syliin pääsee, kaivaa ne tissit vaikka väkisin esiin.
Kaksi tuntia on ihan maksimi aika mikä menee imettämättä, ja sekin kerran vuorokaudessa.

Koitan lähes aina tarjota kiinteitä ennen rintaa, mutta jos toinen ei edes suutaan avaa, on se vähän hyödytöntä.

Juustoa tuo söisi kyllä vaikka kuinka paljon, mutta sekään ei noin pienelle varmasti ole hyväksi juustoa vetää kilotolkulla.

salla
No järki hoi! Kymmenkuukautinen ei tarvii yösyöttöjä ollenkaan! Meillä on just tuon ikäinen tyttö ja ruokarytmi on seuraava : aamulla herää seitsemän maissa,silloin aamupuuro hedelmäsoseen tai marjojen kanssa ja päälle nokkamukista vettä ja sitten imee rinnalla halunsa mukaan. Klo 11 perunaa,kasviksia ja lihaa/kalaa ja päälle maitoa nokkamukista.Klo 14 hedelmäsosetta tai kiisseliä välipalaksi.Klo 17 toinen ateria perunaa tai riisiä ja kasviksia,broileria,lihaa tai kalaa ja maitoa nokkamukista. klo 20 iltapuuro lisukkeineen ja imetän vielä nukkumaan mennessä n.klo 21. tyttö nukkuu yleensä heräämättä n.klo 21-7. Olen siis vieroittelemassa rinnalta mutta imee vielä aamuin illoin. Kymmenkuukautinen ei todella saa riittävästi ja oikeaa ravintoa pelkästä rintamaidosta ja noin vähästä ja yksipuolisesta muusta syömisestä!Yösyötöt pois kerrasta ja mies rauhoittamaan lasta niin ei ole ole äidin maidontuoksut lähellä ja luulisi muutaman yön jälkeen jo muukin ruoka maittavan! Ihan vinkkinä että kaikki lapset ei tykkää noista purkkiruuista ollenkaan! Meillä menee kyllä hedelmäsoseet ja muutkin reissussa ollessa ,mutta kotona teen ruuat itse - erottelen vaan ennen maustamista muun perheen ruuasta ja maistuu ja näyttää paljon paremmalta - ei ole kaikki samaa ruskeaa mössöä!

vieras
kyllä 6kk ikäinen tarvitsee tissiä vielä paljon. Aina kiinteiden ruokien päälle, lisäksi ennen päiväunia ja ennen yöunia. Moni haluaa tissitellä aamulla ja päivällä herättyään, usea yölläkin. Huolehdit että kiinteää ruokaa tarjoat ja imetyksen kanssa menet lapsen tahdissa, kun et korviketta anna niin vauva kyllä ottaa rinnalta tarvitsemansa kun vain annat :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
No järki hoi! Kymmenkuukautinen ei tarvii yösyöttöjä ollenkaan! Meillä on just tuon ikäinen tyttö ja ruokarytmi on seuraava : aamulla herää seitsemän maissa,silloin aamupuuro hedelmäsoseen tai marjojen kanssa ja päälle nokkamukista vettä ja sitten imee rinnalla halunsa mukaan. Klo 11 perunaa,kasviksia ja lihaa/kalaa ja päälle maitoa nokkamukista.Klo 14 hedelmäsosetta tai kiisseliä välipalaksi.Klo 17 toinen ateria perunaa tai riisiä ja kasviksia,broileria,lihaa tai kalaa ja maitoa nokkamukista. klo 20 iltapuuro lisukkeineen ja imetän vielä nukkumaan mennessä n.klo 21. tyttö nukkuu yleensä heräämättä n.klo 21-7. Olen siis vieroittelemassa rinnalta mutta imee vielä aamuin illoin. Kymmenkuukautinen ei todella saa riittävästi ja oikeaa ravintoa pelkästä rintamaidosta ja noin vähästä ja yksipuolisesta muusta syömisestä!Yösyötöt pois kerrasta ja mies rauhoittamaan lasta niin ei ole ole äidin maidontuoksut lähellä ja luulisi muutaman yön jälkeen jo muukin ruoka maittavan! Ihan vinkkinä että kaikki lapset ei tykkää noista purkkiruuista ollenkaan! Meillä menee kyllä hedelmäsoseet ja muutkin reissussa ollessa ,mutta kotona teen ruuat itse - erottelen vaan ennen maustamista muun perheen ruuasta ja maistuu ja näyttää paljon paremmalta - ei ole kaikki samaa ruskeaa mössöä!
Noin nuo ruokailut on meillä vanhempien lasten kanssa menneetkin.

Ja siitä syystä mietin koko imetyksen lopettamista kertaheitolla, että saisi paremmin ravintoa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
periatteessa mua ei nuo yöimetykset häiritse, vaan se, että ei syö muuta. Päivälläkin roikkuu lahkeessa tissin perässä, ja kun syliin pääsee, kaivaa ne tissit vaikka väkisin esiin.
Kaksi tuntia on ihan maksimi aika mikä menee imettämättä, ja sekin kerran vuorokaudessa.

Koitan lähes aina tarjota kiinteitä ennen rintaa, mutta jos toinen ei edes suutaan avaa, on se vähän hyödytöntä.

Juustoa tuo söisi kyllä vaikka kuinka paljon, mutta sekään ei noin pienelle varmasti ole hyväksi juustoa vetää kilotolkulla.
no joo ei, juustoa ei tosiaan kannata kovin syöttää. on suolaista ja sisältää kovaa rasvaa. mutta ymmärrän kyllä turhautumisesi, meilläkin asuu oikea tissitakiainen :) tilanne helpottaa kyllä kun muutaman päivän jaksat olla määrätietoinen. meillä helpotti se kun minä kävin muutamalla luennolla tässä talvella, muutamana päivänä kun ei voinutkaan tissitellä aamusta iltaan niin homma jotenkin selkiytyi ja kiinteiden syömiseen tuli enempi rutiinia. mutta yöt jatkuu edelleen samanlaisina.

salla
Et ole siis antanu muuta kuin rintamaitoa,mutta annat kuitenkin juustoa?! Jos tarkoitat muuta kuin raejuustoa niin liikaa suolaakin sisältävät tuon ikäiselle ja eivät ole sen takia suositeltavia ollenkaan - korkeintaan maistiaisena alle yks veelle.

No
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä 6kk ikäinen tarvitsee tissiä vielä paljon. Aina kiinteiden ruokien päälle, lisäksi ennen päiväunia ja ennen yöunia. Moni haluaa tissitellä aamulla ja päivällä herättyään, usea yölläkin. Huolehdit että kiinteää ruokaa tarjoat ja imetyksen kanssa menet lapsen tahdissa, kun et korviketta anna niin vauva kyllä ottaa rinnalta tarvitsemansa kun vain annat :)
Kiitos vastauksesta :)
Meillä tissiä otetaan soseitten/puuron jälkeen tai ennen, riippuu siitä miten huolii.
Sitten aina ennen ku menee päikkäreille (nyt kovin katkonaiset päikkärit ku niin valossaa, kolmessa osassa nukkuu)
Yöllä syö kerran tai kahesti

Yhteistyössä