Kumpi hormoni- vai kuparikierukka? ja perustelut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kupari, koska hormonit on hanurista.

Tosin jos hormonit sattuvat sopimaan, niin hormonikierukka on varmempi ja hyvällä tsägällä pääsee kokonaan eroon kuukautisista.

mulla on kupari, ihan tyytyväinen olen ollut, ei ole tiputteluvuotoja eikä vuodot ole lisääntynyt, hiukan kipeempi olen kuukautisten alussa, mutta muuten on sopinut hyvin.
en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä migreenin vuoksi, joten ainut vaihtoehto kortsun lisäkis oli tuo kuparikierukka

Kupari, koska hormonit aiheuttaa niin salakavalia oireita.

Ok, kuparikierukka on pahentanut mun kuukautiskipuja potenssiin sata ja nykyään joudun ottamaan särkylääkkeen ovulaatiokipuihinkin, josta mulla ennen ei ollut aavistustakaan. Mutta tiedän kaiken aikaa että nämä kivut johtuu kierukasta ja että pääsen eroon niistä ihan sillä, että otatan kierukan pois, jos joskus saan niin tarpeekseni niistä, että kondomi alkaa tuntua paremmalta vaihtoehdolta. Suurimman osan kuukaudesta kierukka ei kuitenkaan aiheuta mitään oireita.

Seksihalun ja -kykyjen vähittäinen heikkeneminen lopulta nollaan ja pikkuhiljaa päätä valtaava ahdistus ja masentunut mieliala taas on tosi helppo laittaa elämäntilanteen tai parisuhteen syyksi tai keksiä niille vaikka mitä syitä, vaikka oikeasti ainoa syy olisi hormoniehkäisy (siitäkin huolimatta, että lääkärit eivät ikinä ota näitä vaivoja vakavissaan ja usko, että ne voisivat johtua ehkäisystä). Lisäksi tuohon vielä jatkuva hiivatulehdus, joka tulee välittömästi takaisin kun lääkitys loppuu. Siksi ei enää hormoneja mulle.

Ehdottomasti hormonikierukka! Menkat voi jäädä kokonaan pois (plussaa!!) tai ainakin vuoto heikentyä. Hormonin määrä on todella pieni ja kun kyseessä paikallinen, eikä esim. tablettina otettava, niin ei hormonien haitat tule edes niin esille.

Molempia kokeilleena suosittelen hormonikierukkaa. PMS-oireet ovat ehkä hieman pahentuneet, mutta pahat ne olivat ennenkin. Kuparikierukassa menetin hermoni vuotojen määrään.

Ehdottomasti hormonikierukka! Menkat voi jäädä kokonaan pois (plussaa!!) tai ainakin vuoto heikentyä. Hormonin määrä on todella pieni ja kun kyseessä paikallinen, eikä esim. tablettina otettava, niin ei hormonien haitat tule edes niin esille.

Joillain tulee, ja jos tulee, niin se onkin aika paska nakki, koska hormonikierukka on aika kallis laittaa vaan kokeilua varten ja siitä eroon hankkiutuminen astetta hankalampaa verrattuna siihen, että lopettaa vaan syömästä pillereitä tai kokeilee toista merkkiä.

On ehkäisyrengaskin paikallinen ja hormonimäärältään pieni, mutta ei se mulla ainakaan tippaakaan vähentänyt siitä tulevia oireita.

[QUOTE="alkup.";22411594]Lisää??[/QUOTE]

Heissan!!

Itselläni oli kaksi hormonikierukkaa ,eli 10 v.putkeen ...ja voi kun olisin tajunnut jo vuosia sitten että haluttomuus,mielialan vaihtelut ja lukemattomat muut oireet johtuivat kierukasta!!!

Sain kohtutulehduksen tuossa puoli vuotta sitten ja pääti sen parannuttua poistaa kierukan ja simsalabim!Kaikki oudot oireet katosivat!!

Siis olin 10vuotta uskonut lääkäreiden vakuutteluja että oireet eivät johdu hormoneista,sitä on niin pieni määrä ja se on niin paikallista...

Paskanmarjat!Halut on palanneet supåerina takaisin ,alavatsan turvotuksesta ei ole enään tietoakaan plus mieli on tasaisempi kun kaksikymppisenä...sain nuorena lapset ja harmittaa että lähdin tuohon hormonaaliseen 10vuoden kierteeseen,eli ei enään koskaan hormonikierukkaa minulle.

Kuinkahan monelle tuo kuparikierukka on sitten aiheuttanut kohtutulehduksia, sillä sellainen olisi minun tilanteessani suhteellisen kohtalokas.

Ehkäisytehohan perustuu steriiliin tulehdukseen, jota ei voi verrata tulehdus-tulehdukseen. Vierasesine kohdussa ei ole koskaan hyvä juttu, mutta lyhentämällä langat kohtuonteloon saakka, voidaan pienentää tulehdusriskiä merkittävästi.

Kierukan poistaminen onnistuu kuulemma joka tapauksessa, jollei muuten, niin pienessä humauksessa. Kerron, kun tiedän omakohtaisesti.

Heissan!!

Itselläni oli kaksi hormonikierukkaa ,eli 10 v.putkeen ...ja voi kun olisin tajunnut jo vuosia sitten että haluttomuus,mielialan vaihtelut ja lukemattomat muut oireet johtuivat kierukasta!!!

Sain kohtutulehduksen tuossa puoli vuotta sitten ja pääti sen parannuttua poistaa kierukan ja simsalabim!Kaikki oudot oireet katosivat!!

Siis olin 10vuotta uskonut lääkäreiden vakuutteluja että oireet eivät johdu hormoneista,sitä on niin pieni määrä ja se on niin paikallista...

Paskanmarjat!Halut on palanneet supåerina takaisin ,alavatsan turvotuksesta ei ole enään tietoakaan plus mieli on tasaisempi kun kaksikymppisenä...sain nuorena lapset ja harmittaa että lähdin tuohon hormonaaliseen 10vuoden kierteeseen,eli ei enään koskaan hormonikierukkaa minulle.

Täysi peesi tähän, vaikka mulla ei hormonikierukka noin kauan ollutkaan, ehti olla vaan 3 vuotta ja poistettiin RASKAUTUMISEN takia. Siis tulin raskaaksi kierukan ollessa paikallaan. Lisään listaan myös hajut!

Kuparisesta myös kokemusta ja sitä suosittelen mielummin!

Tyytyväinen hormonikierukan käyttäjä ilmoittautuu! Ensimmäiset puoli vuotta oli tiputteluvuotoa, mutta koska selvisin pikkuhousunsuojalla eikä muita oireita ollut, niin jatkoin vaan. Ja sit ne loppu. Sen jälkeen ei mitään. Olen unohtanut koko kierukan, menkkoja ei ole, ei kipuja, ei mitään. Maailman helpoin ehkäisytapa. Ja lisäksi eettisempi mitä kuparikierukka.. Laittaminen ei ainakaan mulla tuntunut ihan miltään. Ainoa miinus on tietenkin hinta, mutta koska aion pitää tätä sen viisi vuotta, niin halvaksihan tämä loppujen lopuksi tulee. Oikeasti, niin huoleton, että ei parempaa voisi toivoa. Ainoa haitta on tietenkin se, että asentaminen ja poistattaminen täytyy tehdä lääkärissä. Olis vielä helpompi, jos pystyis ite laittaan ja ottaan pois...:)

Yhteistyössä