Kummit

En nyt ole varma mihin tämän kysymykseni lykkäisin...

Eli kysymys on kummeista. Tulevalle lapselle on kaavailtu 3 kummia. Näistä kummeista 2 kuuluu kirkkoon ja 1 ei. Olen kuitenkin päättänyt hänet ottaa kummiksi, koska hän on minulle hyvin tärkeä ihminen. Nyt kysynkin että tarkistetaanko kummien kirkkoon kuulumista millään lailla? Muistaakseni ei, näin muistelen esikoisen ristiäisiä. Nimet pappi kysyi, ei muuta.
Nyt saa ihan rauhassa ne vetää herneet nenään joidenka mielestä teen väärin kun otan kummiksi kirkkoon kuulumattoman. Vaan jos saisin edes muutaman asiallisen vastauksen olisin kiitollinen.
 
Haluaa. Olen sen häneltä kysynyt. En tiennyt ettei hän kuulu kirkkoon ja asia selvisi vasta kun olin kysynyt. Hänen isosiskollaan (joka ei myöskään kuulu kirkkoon) on 2 kummilasta. Pitänee varmistaa papilta silläkin uhalla ettei kaverini saa olla sitten virallinen kummi. Sovimme kyllä että jos hän ei pysty olemaan virallinen kummi saa hän olla kummi epävirallisesti
 
Virallinen kummi hän ei saa olla...Mutta eikös hän voisi olla "haltiakummi"? :D Minun siskontyötön nuorimman lapsen kplmas kummi on ns haltiakummi...ei kuulu kirkkoon ,mutta on saanut oman "kummiustodistuksen" (askarreltu) siskontytöltäni... Mielestäni kummien tehtävä on tukea lasta, kuuluu kirkkoon tai ei.
 
Ei saa nykyään ottaa kummiks jos ei kuulu kirkoon! uus laki. pitää nykyää antaa kummien henk.numerot ni kirkossa tarkistetaan kuuluuko kirkkoon vai ei. ja just tuon takia tullu laki voimaa koska on otettu kummiksi kirkkoon kuulumattomat.
 

Yhteistyössä