Kummin sinä valitsisit (vauvan hoitoon vieminen)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierass

Vieras
Miehesi olisi töissä 8-16 ja teillä olisi reilu 1-vuotias vauva, joka teidän olisi vietävä hoitoon (en veisi vauvaa hoitoon- ihmiset älkää turhaan vastatko). Kumman vaihtoehdon valitsisit:

A. : menisit itsekin päivätyöhön, jolloin vauva olisi joka arkipäivä hoidossa 7.30-16.30. Tällöin illat ja viikonloput olisivat koko perheellä vapaat.

B. : menisit vuorotyöhön, jolloin lapsen hoitoajat olisivat 3 päivää viikossa, 5 tuntia kerrallaan.

Itse valitsin tuon B-vaihtoehdon ja olen nyt saanut kauhistelua osakseni, että miten raaskin olla iltaisin ja viikonloppuisin töissä, kun minulla on vauva. Vaikka mielestäni juuri vauvan kannalta tuohon ratkaisuun päädyin...

No minä valitsisin sen työn mitä saan...

Mutta jos oikeasti on varaa valita niin ehdottomasti päivätyö. Vuorotyöt on hemmetin stressaavia ja väsyttäviä, eikä jäisi perheelle juuri yhteistä aikaa. En ole varma, että se lapsen kotona olo on hirveän ihanaa, jos siellä laahaa aina vaan toinen vanhempi zombina menemään.

Sitäpaitsi jos työajat ei ole ihan identtiset, niin myöhemmin menevä voi viedä ja aiemmin pääsevä hakea.

Ja yli 1-vuotias ei ole vauva ja ihan hyvin voi laittaa hoitoon jos kotona ei ole varaa olla tai siellä ei viihdy.

No meillä on valittu b. Onhan se tietysti perheen yhteisestä
ajasta pois, mutta mielestäni silti parempi ettei lasten tarvi olla
paljon hoidossa.

Kauhistelijoita aina on teki niin tai näin. Itse sen tietää mikä omalle
perheelle sopii parhaiten. Ja mulla ainakin on kykenevä mies joka
pärjää lasten kanssa siinä missä minäkin.

B, ja 1-vuotias on jo taapero.

Meillä tulee varmaan olemaan tilanne B, tosin sillä erotuksella että vauva on 9-10 kk ja se vuorotyötä tekevä on mies, minä tekisin päivätyötä. Sitä, toteutuuko suunnitelma, en tiedä kun nyt on vasta 27. raskausviikko menossa, mutta aina kai saa kaavailla kaikenlaista :)

No, minä teen töitä 12-15h viikossa vaikka mulla on 9kk vauva :) Vauva on silloin isänsä ja muitten lasten kanssa kotona. Ja joo raaskin kyllä, kun kaiken muun ajan olen sitten vauvan kanssa.

[QUOTE="muiskis";25868176]En kyllä menis minnekään vuorotyöhön jos vaihtoehtokin on. Perheenne ei koskaan elä yhteistä aikaa, ja vuorotyöhän on todistetusti todella kuluttavaa.[/QUOTE]

Monella alalla se vuorotyö nyt vaan on arkipäivää. Vai pitäisikö kaikkien parisuhteessa elävien hoitajien/poliisien/palomiesten/ravintola työntekijöiden ym. jättäytyä pois työelämästä?

Huvittaa välillä tuo kahdeksasta neljään- ihmisten olettamus siitä, että heidän tapansa on ainoa oikea elää. "Eihän lapsillakaan ole mitään rutiineja" jne. Teen vuorotyötä ja olen vaihtelevuuten tyytyväinen. En jaksaisi enkä kestäisi mitään kahdeksasta neljään elämää. Ja kyllä jää perheen keskenkin aikaa. Esim. silloin, kun minulle napsahtaa neljän päivän vapaat.

Monella alalla se vuorotyö nyt vaan on arkipäivää. Vai pitäisikö kaikkien parisuhteessa elävien hoitajien/poliisien/palomiesten/ravintola työntekijöiden ym. jättäytyä pois työelämästä?

Huvittaa välillä tuo kahdeksasta neljään- ihmisten olettamus siitä, että heidän tapansa on ainoa oikea elää. "Eihän lapsillakaan ole mitään rutiineja" jne. Teen vuorotyötä ja olen vaihtelevuuten tyytyväinen. En jaksaisi enkä kestäisi mitään kahdeksasta neljään elämää. Ja kyllä jää perheen keskenkin aikaa. Esim. silloin, kun minulle napsahtaa neljän päivän vapaat.
Mikä ihmeen olettamus? Joku sanoo, että ei valitsisi vuorotyötä jos vaihtoehtoja on. Millä tapaa tämä nyt mollaa vuorotyöammatteja tai on jotenkin saarnaavaa? En minäkään millään haluaisi vuorotöihin, mutta jos sen sanon niin meinaako se, että mielestäni sairaanhoitajien pitää lopettaa työnsä? Nyt jotain rajaa tuohon loukkaantumiseen.

A:sta kokemusta, eikä se kyllä todellakaan ole mikään ideaali. Ihan hirveän pietkiä päiviä pienelle. Osa-aikatyö olisi minusta paras vaihtoehto, mutta jos se ei onnistu niin mieluummin B.

Yli vuodenikäinen on vauva siihen asti kunnes oppii kävelemään, taapero on siis kävelemään oppinut alle kolmivuotias ja näin ollen toisista lapsista tulee taaperoita jo alle vuodenikäisenä ja toiset taas ovat vauvoja vielä yli vuodenikäisenäkin. Siis neuvolaoppaiden mukaan näin. Poikkeuksena toki ne lapset jotka ovat liikuntarajoitteisia.

valitsisin kyllä sellaisen työn, missä itse viihdyn, olipa työaika kumpi vain. minä siellä töissä olisin, eikä lapsi. työssäkäyviä koitetaan syyllistää mistä milloinkin, mutta totuus on se, että äiti on silti se oma yksilönsä, tämä on hänenkin elämä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Päivätyön ja viikonloppuvapaat. Lapsi nukkuu ainakin meillä tuossa iässä päikkäreitä 12-16 että ei siihen paljon jäisi hoitoaikaa jospa vaikka hakisin 16 jälkeen.

Itse varmaan valitsisin tuon ekan vaihtoehdon. Mielestäni se olisi selkeämpi vaihtoehto ja lapsellekin muodostuisi selkeä rutiini, että arkipäivät ollaan tarhassa kavereiden kanssa ja illat kotona äidin ja isän kanssa.

Mutta onhan tuossa toisessakin etunsa, eli ei noista kumpikaan mikään selkeästi toista huonompi vaihtoehto ole.