Kummilapsen rippijuhlat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jkhkhkjjjhk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jkhkhkjjjhk

Vieras
Eli kutsu kävi konfirmaatioon. Vuosiin ei olla oltu tekemisissä, en ole lasta nähnyt siis vuosiin. Itse olen kummina aina synttäreinä ja jouluna muistanut kummilasta, ja joskus lähetin kirjeen, mutta siinäpä se yhteydenpito. En saanut edes kirjeeseen vastausta. Ei ole tullut koulukuvia tai muutakaan. Kummilapsen vanhemmat on molemmat uusissa naimisissa, enkä tunne näitä uusia puolisoita tms. Olen aina ajatellut että konfirmaatioon osallistuminen olisi itselleni kummina suorastaan velvollisuus, mutta nyt ei tunnu siltä. Lähinnä ahdistaa koko juhliin meno. Olisiko tökeröä olla menemättä? Lähettäsin lahjan vain.

Jos rippilapsella ei ole juhlassa ketään muuta kummia, niin menisin vaikka 'pakolla'

Rippilapset usein siunataan kirkossa ja voi olla aika halju olo, jos kaikkia muita on kummi siunaamassa, mutta sinun kummilapsellasi ei ole ketään.

Nuori on kuitenkin syytön siihen, että yhteyttä ei ole pidetty. Lapsi ja nuori tarvitsee yhteyden pitoon aina vanhemman tuen.

Jos rippilapsella ei ole juhlassa ketään muuta kummia, niin menisin vaikka 'pakolla'

Rippilapset usein siunataan kirkossa ja voi olla aika halju olo, jos kaikkia muita on kummi siunaamassa, mutta sinun kummilapsellasi ei ole ketään.

Nuori on kuitenkin syytön siihen, että yhteyttä ei ole pidetty. Lapsi ja nuori tarvitsee yhteyden pitoon aina vanhemman tuen.

Siihen siunaamiseen kummi pyydetään etukäteen. Eli joku toinen kummeista menee.

Ei sen siunaajan ole pakko olla kummi. Jos kummeja ei ole paikalla, niin silloin on syytä sopia kuka menee siunaamaan. Siunaaja voi olla vaikka rippikoulun isoinen, jos ei muita keksi.

Ap:lle sanoisin, että jos asut samalla paikkakunnalla, niin käy kirkossa (tai missä se konfirmaatio sitten tapahtuukin), mutta jos joudut sinne matkan takaa lähtemään, niin sama laittaa onnittelut menemään. Tuon jälkeenhän kummin velvollisuudet loppuvat, kun kristillinen kasvatusura on ohi, voi ihan rauhassa jättää lahjomiset siihen.

Kuka sinut kutsui? TOinen lapsen vanhemmista vai lapsi itse?

Asutko kaukana vai samalla paikkakunnalla?

Jos suhteesi kummilapseen on niin etäinen, eikä kutsu ole mitenkään henkilökohtaisempi lapselta, niin laita kortti/lahja/kirje menemään- jos asut kaukana.

Jos asut samalla paikkakunnalla, niin lapsen vuoksi mene tilaisuuteen. Ne ovat kuitenkin muistoja, jotka vanhetessa muistuvat entistä enemmän mieleen.

kyllä mä menisin. meillä oli niin, että ensimmäisen lapsemme kummit erosivat kun meidän poika oli vuoden vanha. kumpikaa kummi ei pitänyt yhtettä. mutta silti poika kutsui molemmat rippijuhliin. Miespuoleinen kummi tuli, mutta äitikummi ei tullut paikalle. Pojalle oli kuitenkin iso asia, että miespuoleinen kummi tuli paikalle. äitikummi laittoi kuitenkin lahjan, josta poika kiitti kuvan kera.

Nythän olisi hyvä tilaisuus mähdä kummilapsi. Meillä oli vastaava tilanne. Kummilapsen vanhemmat erosivat lapsen ollessa vauva ja he muuttivat kauas. Hyvin vähän olimme tekemisissä vuosien aikana. Rippijuhlaan tuli kutsu ja menimme. Kivat muistot jäi konfirmaatiosta ja juhlista.

Nimullakin oli aika etäiset välit kummilapseeni.Ensimmäiset 15v tuntui kun olisin ollut vain lahjalinko.Konfirmaatiojuhliin menin,kun kutsu kävi ja yo juhlissa olin tänä keväänä.Konfirmaation jälkeen lopetin synttärilahjojen lähettelyt.

Yhteistyössä