kummien valinta meni reisille

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
nuorimmaisen kummeista ei ole juuri ristiäisten jälkeen kuulunut. Esikoisen kummivalinnat meni hyvin, mutta nyt on ihan hirveää ku esikoinen saa hienoja synttärilahjoja, joululahjoja jne. ja kuopus ei koskaan mitään. Ja ei niin väliä lahjoista, mutta pitäisivät ees jotain yhteyttä!
 
vierailija
Sama tilanne kuin ap, paitsi että meillä on yksi lapsi jonka kummi vieraantunut koko meidän perheestä

Itse pidin alkuun aika yksipuolisesti yhteyttä. Kummi tuli joka kerta kylään, kun oli samassa kaupungissa muilla asioilla. Sitten aloin kuulla, kuinka kummi oli käynyt täälläpäin, mutta ei ollut "ehtinyt" ilmoittaa minulle.

Vuosien mittaan kummi muuttui lahja-automaatiksi joka postitti syntymäpäivänä ja jouluna paketin ja kortissa 'hyvää joulua kummitytölle tv. kummitäti"

Toisaalta valitsin silloisen hyvin läheisen kaverin kummiksi. Kenet muunkaan olisin valinnut. Sitten varmaan elämä vei erisuuntiin.

En tiedä onko koko kummihommassa mitään järkeä. Kenellä on jotenkin erityinen suhde kummiin...? siis rehellisesti vaikka olisi läheinenkin, niin olisiko ihan samanlainen ILMAN sitä kummi-leimaa?
 
vierailija
Pidätkö itse lapsen kummeihin yhteyttä, vai oletatko että vain heidän kuuluisi olla teidän kanssa tekemisissä?
Pidän. Muistetaan merkkipäivinä ja jouluna, kutsutaan juhliin, mutta aina on jotain estettä, jos siis ees vaivautuvat vastaamaan… Ja mitään välirikkoa ei ole taustalla, heitä ei vaan ilmeisesti kiinnosta enää vaikka silloin kummiksi pyydettäessä ja ristiäisten aikoihin olivat innoissaan.
 
vierailija
Sama tilanne kuin ap, paitsi että meillä on yksi lapsi jonka kummi vieraantunut koko meidän perheestä

Itse pidin alkuun aika yksipuolisesti yhteyttä. Kummi tuli joka kerta kylään, kun oli samassa kaupungissa muilla asioilla. Sitten aloin kuulla, kuinka kummi oli käynyt täälläpäin, mutta ei ollut "ehtinyt" ilmoittaa minulle.

Vuosien mittaan kummi muuttui lahja-automaatiksi joka postitti syntymäpäivänä ja jouluna paketin ja kortissa 'hyvää joulua kummitytölle tv. kummitäti"

Toisaalta valitsin silloisen hyvin läheisen kaverin kummiksi. Kenet muunkaan olisin valinnut. Sitten varmaan elämä vei erisuuntiin.

En tiedä onko koko kummihommassa mitään järkeä. Kenellä on jotenkin erityinen suhde kummiin...? siis rehellisesti vaikka olisi läheinenkin, niin olisiko ihan samanlainen ILMAN sitä kummi-leimaa?
kummius on mielestäni vaan kiva perinne, ja ainaki mulle tärkeää. Onhan toi lahja-automaattikin aika tylsä tilanne, että ei mitään muuta yhteydenpitoa sitten sen lisäksi. Säälittää vaan lapsi ku esikoinen saa huomiota ja lahjoja ja hän ei.
 
vierailija
En tiedä onko koko kummihommassa mitään järkeä. Kenellä on jotenkin erityinen suhde kummiin...? siis rehellisesti vaikka olisi läheinenkin, niin olisiko ihan samanlainen ILMAN sitä kummi-leimaa?
Eihän siinä ole järkeä. Pitää muistaa mikä se kummi on. Kummin tehtävä on ensinnäkin todistaa kaste ja se tehtävä tulee suoritetuksi siellä kastetilaisuudessa. Ja sitten kummin tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Mutta kun ei nykyään juuri kasvateta lapsia kristinuskoon, niin mitä väliä tällä edes on?

Toki mikäli lapsella ei tosiaan elämässään muita aikuisia ole kuin omat vanhemmat, niin olisihan se kiva että kummi osallistuisi, mutta aika usein ne läheisimmät aikuiset tulevat muuta kautta. Elämäntilanteet vaihtuvat ja aikuiset lapsen elämässä samoin. Ehkä se tärkein perheen ulkopuolinen onkin naapuri tai jääkiekkovalmentaja. Ei sitä voi tietää etukäteen. Koko kummi-instituutiosta pitäisi luopua, jos ei perhe ole syvästi uskossa.
 
vierailija
Meidän lapselle meni myös kummi valinnat aivat pieleen. Yksikin kummi on uhkaillut lastamme.. Olemme valinneet uudet kummit ja koetamme vain unohtaa alkuperäiset valinnat. Kummeilta ei odoteta lahjoja vaan asiallista köytöstä ja että haluaisi viettää aikaa lapsen kanssa.
 
vierailija
Onneksi lapsen kummiksi voi ainakin virallisesti lisätä myöhemmin jonkun paremman vaihtoehdon, En ole varma voiko kummiutta perua kirkonkirjoista.

Tiedän tapauksia, joissa esimerkiksi sinkku-kummin mentyä naimisiin on voitu puoliso lisätä kummikirjoihin seurakunnassa.
 
vierailija
Homma toimii valitettavasti myös toisin päin. Itse olisin mielelläni aktiivinen kummi kummilapsilleni mutta se evättiin minulta, koska satuin eroamaan. Ymmärtäisin asian, jos kummilapseni perheet olisivat ns. uskonnollisia, uskovaisia, mutta ovat ihan samanlaisia tavisrivikirkkokansaa kuin itsekin. Sillä erotuksella, että ei ole tullut moneen vuoteen mitään kutsua kummilapseni synttäreille ja muutoinkin aina on ollut jotain muuta, kun ole ehdottanut ja kysynyt tapaamista tai kummilapsen kanssa yhdessä olemista. Muistan kuitenkin yhä kummilapsiani jouluna sekä synttäripäivinään kuin muulloinkin tärkeinä hetkinään - esim. uuden kouluvuoden alussa ja lopussa - pienet muistamiset kyllä kelpaavat muttei läsnäolo, kiitos olisi myös joskus kiva kuulla.
 

Yhteistyössä