Mun esikoisella on kummit, koska kuuluin silloin kirkkoon, keskimmäisellä "kummit", koska en kuulu enää kirkkoon. Samoin tulee olemaan syksyllä syntyvän kanssa.
Mä valitsin aikanaan esikoisen kummit lähipiiristä, sellaisista ihmisistä, jotka tulisivat olemaan osa lapsenkin elämää. Valitsin sisareni, serkkuni sekä lapsuudenystäväni aviomiehensä kanssa. Eli yhteensä 4. Halusin 2 kummisetää ja 2 kummitätiä.
En ole asettanut mitään tehtäviä heille, enkä vaateita. Minulle riittää, että olemme tekemisissä ja he ovat osa lapsen elämää. Jokainen on kykynsä mukaan vienyt tyttöä elokuviin, ottanut yökylään, keksinyt jotain kivaa tekemistä yhdessä. Serkkuni on jopa halunnut osallistua tyttäreni hiihtoharrastus kuluihin, innokas urheilumies kun on itsekin

Muistavat tietysti lahjoillakin,synttärinä ja jouluna ja tuovat reissuista tuliaisia. Olen ollut valintoihin erittäin tyytyväinen, sillä he pitävät tyttöön yhteyttä muutenkin kuin juhlapäivinä.
Valitettavan usein kuulee, että kun valitaan juuri esim ystäväpariskuntia kummeiksi, niin välit viilenevät jossain vaiheessa ja myös suhde kummilapseen jää.
Minusta kummin rooli ei ole tarjota mitään hoitoapua säännöllisesti. Voi tietysti, mutta jos sinulla ei ole siihen mahdollisuutta, niin älä ota stressiä. Ehdit viettää kummilapsesi kanssa aikaa myöhemminkin. Hänhän on vauva vasta

Ehkä yökyläily tai muu hoitoapu on mahdollista myöhemmin, mutta minusta sellainen ylipäätään läsnäolo kummilapsen elämässä on mukavaa. Ei se tarkoita välttämättä jokapäiväistä kanssakäyntiä, mutta jotain kivaa yhdessäoloa lapsen kasvaessa.
Tänä päivänähän kummien oikea merkitys, uskonnollinen kasvatus ja jonkinlainen vanhempien kasvatuskumppanuus, on jo menneen talven lumia hyvin monissa perheissä.
Läheinen aikuinen (vanhempien lisäksi) voisi olla aika hyvä kuvaus