Kummien merkityksestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummitäti+
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kummitäti+

Vieras
Tuli tuosta toisesta keskustelusta mieleen kun olen erään tyttölapsen kummitäti. Ja käsittääkseni kummin tehtävä on lapsen kristillinen kasvatus. No olemme yrittäneet näitä juttuja lapselle tuoda tykö, mutta jotenkin hänen vanhemmat jotenkin vastustelee. On se kumma että valitaan kummiksi, mutta sitten ei haluta että tehdään kummin tehtävää.

Olen ostanut lapselle lahjaksi Raamattu-aiheisia kirjoja, Jeesus-nukkeja jne. Poikani teki jopa videolla tosi isolla vaivalla semmoisen animaatioelokuvan Jeesuksen lapsuudesta. Keksi vähän itsekkin mutta se oli tosi hyvä jne... Tytön vanhemmat kyllä kuuluu kirkkoon ja kyllä ne Jumalaan uskoo. Me ei olla mitään himouskovaisia, mutta uskomme kyllä Jumalaan.

Älä viitsi kävellä lapsen vanhempien tahdon yli. Jos he eivät halua, että lapselle tuputetaan kristinuskoa, niin älä tee niin.

Aina silloin tällöin on tilanteita, että kirkkoon kuuluvista kummeista on pulaa ja silloin joudutaan pyytämään ns epäsoveliasta kummiksi.

Kyl mua ihan oikeesti harmittaa, että otetaan ees kummeja jos ei oo ees tarkotus että ne antais kristinuskoon liittyviä juttuja. Jos ei kerran kirkon jutut nappaa, niin miks pitää ees kuulua? Vai onks tää taas sitä rusinat pullasta hommaa...

Emme olleet vielä uskossa kun saimme kummilapsen. Nyt vuosia myöhemmin kun olemme tulleet uskoon ei sitä kristillistä kasvatusta haluta missään nimessä. Lahjat kyllä kelpaavat kunhan eivät ole kristillisiä. Harmittaa olla lahjalinkona mutta siihenhän alunperin suostuinkin ruvetessani kummiksi. Täytyy sanoa jotta enempää en näitä lahjus-lapsetuksia halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kummitäti+;28141757:
Olen ostanut lapselle lahjaksi Raamattu-aiheisia kirjoja, Jeesus-nukkeja jne. Poikani teki jopa videolla tosi isolla vaivalla semmoisen animaatioelokuvan Jeesuksen lapsuudesta. Keksi vähän itsekkin mutta se oli tosi hyvä jne... Tytön vanhemmat kyllä kuuluu kirkkoon ja kyllä ne Jumalaan uskoo. Me ei olla mitään himouskovaisia, mutta uskomme kyllä Jumalaan.

Video Jeesuksen lapsuudesta -tuon perusteella te olette todella himouskovaisia:D

Kummien ei auta kuin koittaa sumplia vanhempien tahdon ja oman näkemyksen välillä. Jos vanhemmat eivät arvosta tuollaisia, niin niitä lastenraamattuja on turha ostaa, jos ne päätyvät suoraan kirppikselle.

Video Jeesuksen lapsuudesta -tuon perusteella te olette todella himouskovaisia:D

Kummien ei auta kuin koittaa sumplia vanhempien tahdon ja oman näkemyksen välillä. Jos vanhemmat eivät arvosta tuollaisia, niin niitä lastenraamattuja on turha ostaa, jos ne päätyvät suoraan kirppikselle.

Sen poika teki koska harrastaa tuommoista ja ihan omasta tahdosta. Hän on löytänyt Jeesuksen ihan itse, ilman meidän painostusta. Ja tuo video oli sellainen hyväntahtoinen juttu, ei se ollut mikään semmoinen tiukkapipoinen uskovaisjuttu. Ihan siis keksittyjä juttuja siitä kun Jeesus oli lapsi ja teki ihmetekoja...

No joo. Me ollaan 4 lapsen kummeja ja meillä on itellä kolme lasta. Ei tulis mieleenkään "tuputtaa" kummilapsille uskoa enkä tykkäis jos meidän lapsille ruvettas "tuputtaan"

[QUOTE="ap";28141883]Sen poika teki koska harrastaa tuommoista ja ihan omasta tahdosta. Hän on löytänyt Jeesuksen ihan itse, ilman meidän painostusta. Ja tuo video oli sellainen hyväntahtoinen juttu, ei se ollut mikään semmoinen tiukkapipoinen uskovaisjuttu. Ihan siis keksittyjä juttuja siitä kun Jeesus oli lapsi ja teki ihmetekoja...[/QUOTE]

Lisää satuja.. sun poikas on varmaan 3 v? Sellainen ihmelapsi?

Meidän lapsellamme on kummit, vaikka lastamme ei ole kastettu, emmekä me vanhemmatkaan kuulu kirkkoon. Tahdoimme lapsellemme läheiset aikuiset, ei lahja-automaatteja eikä uskonnollisia kasvattaja. Kummit tämän myös tietävät. Kannattaa siis keskustella vanhempien kanssa siitä, mitä he kummilta odottavat ja toimia sen mukaan.

[QUOTE="vieras";28141900]Meidän lapsellamme on kummit, vaikka lastamme ei ole kastettu, emmekä me vanhemmatkaan kuulu kirkkoon. Tahdoimme lapsellemme läheiset aikuiset, ei lahja-automaatteja eikä uskonnollisia kasvattaja. Kummit tämän myös tietävät. Kannattaa siis keskustella vanhempien kanssa siitä, mitä he kummilta odottavat ja toimia sen mukaan.[/QUOTE]

Ne ei oo oikeita kummeja. Kummi vastaa KRISTILLISESTÄ KASVATUKSESTA. Pakanoilla voi sitten olla omat jutut keskenään. Mua ärsyttää että ei enää kristinuskosta piitata, mutta otetaan "parhaat palat", kuten kummit, Joulu, Pääsiäinen jne... Olkaa kristittyjä tai olkaa sitten kunnolla muuta.

Miten niistä erilaisista käsityksistä on niin vaikea keskustella? Vanhempia kuuntelen siinä mikä heidän mielestään on kummin tehtävä, vaikka omatkin näkemykset saatan tuoda keskustelussa esille.

Ne ei oo oikeita kummeja. Kummi vastaa KRISTILLISESTÄ KASVATUKSESTA. Pakanoilla voi sitten olla omat jutut keskenään. Mua ärsyttää että ei enää kristinuskosta piitata, mutta otetaan "parhaat palat", kuten kummit, Joulu, Pääsiäinen jne... Olkaa kristittyjä tai olkaa sitten kunnolla muuta.

Miten se muuttaisi asiaa, jos kutsuisimme heitä jollain muulla nimellä? Sinänsä minulle on aivan sama, vaikka tapamme ärsyttäisi kuinka paljon sinua tai jotain muuta. Näin meillä kuitenkin on ja näin on hyvä. Miten meidän kummius on sinulta pois? Tai joulunvietto? Olisitko onnellisempi, jos jouluna meidän perhe tekisi jotain ihan muuta tai olisitko onnellisempi, jos meidän lapsellemme ei olisi nimetty läheisiä aikuisia, joita kummeiksi kutsumme?

Uskonnon vapauteen mielestäni kuuluu myös se että voin uskoa haluamallani tavalla, eikä esim. sen mukaan mikä ulkopuolisen käsitys on millainen minun tulee vaikka kristittynä olla, miten minun tulee käsittää raamattu jne.

Yhteistyössä