Kummat terveellisempiä, viinirypäleet vai rusinat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuore on aina terveellisempi vaihtoehto kuin säilötty tai kuivattu. Viime mainituista katoaa väistämättä vitamiineja ja tilalle tulee yleensä jotain säilöntäaineita tai sitten pitkä säilytys pääsee jollain lailla heikentämään laatua, vaikka tuote periaatteessa onkin ihan syötävää. Kuitu on sitten eri asia, jos kuitua haluaa, voi vaikka syödä ruisleipää, tuoreita luumuja (silloin kun niitä on saatavilla) tai päärynöitä. Päärynöissä on tosi paljon kuitua, siinä on niitä kivisoluja, jotka ratisevat monesti hampaissakin.

Siis eikö rusinoihin muka lisätä sokeria?? Mä oon aina luullut niin :D hammaslääkärikin sanoi että lapselle on ihan sama syöttääkö karkkia vai rusinoita, sokerin puolesta siis.

Minä ostaisin muuten luomuhedelmiä ja -kasviksia, mutta ne ovat monesti valmiiksi niin ruppaisia, etten viitsi homeisia tai mädäntyneitä syödä. Homeen syöminenhän on terveysriski itsessään. Anteeksi vaan, mutta tämä on ihan tosiasia ainakin meidän kaupassamme:D

Tuoreissa viinirypäleissä on paljon sokeria, senhän voi todeta ihan vaan maistamalla. Kun sellainen sokeripommi sitten kuivataan eli vesi poistuu, sokeripitoisuus kasvaa ja tuotteesta tulee makeampi kun vesi ei enää ole laimentamassa sitä.

Yhteistyössä