kumman valitsisit (työasiaa..)

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
Nyt todella kaipaan, että olisi olemassa se kaikentietävä Guru, joka sanoisi miten on paras toimia..

Olen alalla, jossa enimmäkseen vuorotyötä. Minulle tämä ei tulevaisuudessa sovi, joten haen vain/ainoastaan päivätyötä. Toki olen valmis joustamaan silloin tällöin. Nyt hain omalle paikkakunnalleni töihin. Ehdoksi laitoin päivätyön ja että pääsääntöisesti voisin aloittaa 1.8, mahdollisesti hajanaisia päiviä aiemmin miehen työvuorojen mukaan. Nyt sitten tuli tutulta pomolta soitto, että voisinko kuitenkin aloittaa jo 1.6, jos päivätyön saisin?? Jos olisi ihan unelmahomma, sumplisin asiat jotenkin, mutta työpaikka sanoisinko "ihan kiva".
Kumman sinä valitsisit?

vaihtoehto 1
Otat työn vastaan ja pikaisesti lapsille päivähoitohakemukset. Nuorempi lapsi täyttää toukokuun lopulla 3v ja aloittaa päiväkotiuransa. Todennäköisesti kesäkuun olisi tulevassakin paikassaan, heinäkuun jossain varapaikassa ja elokuussa takaisin tulevaan vakipaikkaansa, mahdollisesti eri ryhmään kuin kesäkuussa kuitenkin.
Vanhempi lapsi aloittaa elokuussa eskarin. Ollut nyt päiväkodissa 15pv/kk

vaihtoehto 2
pitäydyt kannassasi, minkä hakemuksessakin ilmoitit. Aloitat elokuussa ja hajanaisia päiviä ennen sitä. Nuorimmainen saisi aloittaa elokuussa yhdessä paikassa hoitouransa. Otat riskin, että menetät työpaikan ja odotat seuraavaa päiväpaikkaa. Tiedät sellaisen tulevan hakuun loppuvuonna, viimeistään tammikuussa.

Kiitos kaikille, jotka auttavat selvittämään ajatuksiani tässä pähkäilyssä!

Minä ottaisin ehdottomasti tuon vaihtoehdon 1!
Kuopuksesi on kuitenkin jo pian 3 v., joten hoitouran voi aloittaa pari kuukautta aiemmin. Ei kuitenkaan ole varmaa, että vastaavaa tilaisuutta tulee ihan pian saada toiveidesi työpaikka. Voi harmittaa myöhemmin, jos vakipaikkaa ei alakaan kuulumaan...

Noo... jaa... hmm. Voisin kallistua tuon ykkösvaihtoehdon puoleen, jos töihin kuitenkin haluat.

Jos sinua ei haittaa kotona 'luuhaaminen' mahdollisesti ensi vuoteen asti, niin silloinhan kakkosvaihtoehto ihan ok. Periaatteessahan ehdit kyllä töissä käymään vuositolkulla...

Alkuperäinen kirjoittaja Anu:
Minä ottaisin ehdottomasti tuon vaihtoehdon 1!
Kuopuksesi on kuitenkin jo pian 3 v., joten hoitouran voi aloittaa pari kuukautta aiemmin. Ei kuitenkaan ole varmaa, että vastaavaa tilaisuutta tulee ihan pian saada toiveidesi työpaikka. Voi harmittaa myöhemmin, jos vakipaikkaa ei alakaan kuulumaan...
Eikö sinua häiritsisi, että lapsellasi, joka menee ekaa kertaa hoitoon, olisi kesän aikana vähintään kolme eri hoitopaikkaa? Täällä kun suurin osa hoitopaikasta osan kesää suljettuna. Minua juuri se stressaa, ei hoitoonmeneminen niinkään yksinään. Teen nytkin eripituisia sijaisuuksia, miehen työvuorot huomioonottaen. Ehdotin, että kesän aikana voisin tehdä hajanaisia päiviä mutta vasta 1.8 lähtien ihan täysipainoisesti. Katsotaan..

Itse herkän pojan äitinä valitsisin b vaihtoehdon ja esittäisin asiani hyvin kiltisti työnantajalleni. Tosiaan aika stressaava tilanne lapselle vaihtaa jatkuvasti hoitopaikkaa. Ei siinä mitään jos lapsi on supersopeutuvainen, mutta kokemuksesta voisin väittää että oma poikani ei olis kestänyt.

Aika hyvin tuollaiset on kuitenkin neuvoteltavíssa, etenkin jos on yhtään hyvä suustaan.

Eikö mies voi olla kesän hoitovapaalla tms ja olla lasten kanssa kotona?

Yrittäisin varmaan puhua ittelleni tuon B-vaihtoehdon. On siinä 3v:lle paljon totuttelua muuten ja jos ei ihan pakko oo mennä töihin niin odottaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Eikö mies voi olla kesän hoitovapaalla tms ja olla lasten kanssa kotona?

Yrittäisin varmaan puhua ittelleni tuon B-vaihtoehdon. On siinä 3v:lle paljon totuttelua muuten ja jos ei ihan pakko oo mennä töihin niin odottaisin.

Tämä tuli niin äkkiä ettei enää edes ehtisi hoitovapaalle. Se kun täytyy ilmoittaa vähintään 2kk ennen alkua työnantajalle.
Isovanhemmatkin ovat poissa laskuista.

Kuulostaa että olet jo päätynyt vaihtoehtoon 2.
Ja mikäpä siinä, jos puolen vuoden työttömyys ei haittaa. (kuopushan on käytännössä jo 3 vuotta, tai parin viikon päästä?) Ja olet varma, että puolen vuoden päästä saat sitten työtä. Vai voiko työpaikasta olla varma, jos yhdestä kieltäytyy?

Jos teidän talous kestää pitemmänkin työttömyyden, niin ole vain lasten kanssa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostaa että olet jo päätynyt vaihtoehtoon 2.
Ja mikäpä siinä, jos puolen vuoden työttömyys ei haittaa. (kuopushan on käytännössä jo 3 vuotta, tai parin viikon päästä?) Ja olet varma, että puolen vuoden päästä saat sitten työtä. Vai voiko työpaikasta olla varma, jos yhdestä kieltäytyy?

Jos teidän talous kestää pitemmänkin työttömyyden, niin ole vain lasten kanssa kotona.
Niimpä taidan olla.. Harmittaa vaan, kun työnantaja puolellakin selkeästi asenne, "eikö sille mikään kelpaa.. ja työt ei maistu.."
Kokonaan työttömänä en olisi, vaan tekisin sijaisuuksia miehen työvuorojen mukaan, kuten nytkin olen välillä tehnyt. Ja sehän hassua onkin, nyt olen ollut kotihoidontuella, niin "tulot" nousevat kun jään työttömäksi..

Yhteistyössä