Kumman valitsisit sektioon tai kumpiko on sinulle tehty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteitä

Vieras
Puudutus vaiko nukutus? Ja kumpi puudute epiduraali vaiko spinaali?
Etuja /haittoja eli kokemuksia kumpiko tapa olisi parempi ja mukavampi.
Itse olen ajatellut mielummin nukutusta, ihan vaan pelon takia. Jostain kumman syystä ei nukutttaminen pelota.

mulle tehtiin kiireellinen sektio pitkittyneen synnytyksen takia.. se tehtiin epiduraalipuudutuksella.. ihan miellyttävä kokemus, en tuntenut mitään, mutta ainut miinus on tunnon palautumisesta johtunut tärinä :D koko kroppa tärisi enkä oikein pystynyt kunnolla puhumaan kun hampaatkin kalisi yhteen :D

Mulle ei tehdä enää yhtään operaatiota kuin ihan pakon sanelemana. Ei puudutuksessa eikä nukutuksessa. Sen verran järkyt komplikaatiot sain pikasektiosta että mulle ei kiitos yhtään leikkausta jo ei henki ole kyseessä.

Mul tehtiin kiirellinen ja epiduraalissa. Paljon paremmin siitä tokeni kun nukutuksesta. Eikai sitä saa valita itse.
Sellasta jälkitärinää ei tullu, palelin kyl ja se korjaantui ihanan lämpöpeiton alla. Puudutus ei sattunu, alkupuudute hieman nippas eikä itse toimenpide tuntunu kun semmosena liikeaistina. Valveilla näki heti vauvan ja kuuli mitä tulee tapahtumaan ja minne vauva menee.

Viimeksi muokattu:
Suunniteltu sektio ja mulla oli molemmat puuduttet ja jo tunnin kuluttua leikkauksesta imettelin vauvaa ja pääsin osastolle sitten. Eka vrk piti olla pedissä, mutta seuraavana aamuna pääsin jo liikkeelle kun pärjäsin ilman kipupumppua. Toivuin 3 päivässä, en ymmärrä miksi peloteltiin niin kovasti koko sektiosta. Viikon olin vähän toipilas, mutta kotitöitä ei haitannut eikä vauvan hoitoa. Viikon päästä kävin jo lenkillä vaunujen ja 2 hurjan hurtan kanssa...

Eipä elektiivistä/kiireellistä sektiota tehdä nukutuksessa, jossei ole todella painavia syitä siihen (esim. vammautunut/operoitu selkäranka niin ettei puudutus onnistu), eikä sitä synnyttäjä pääse valitsemaan ihan vaan mukavuussyistä.

Nukutus on riskialttiimpaa ja sitä ei niin vaan saa. Mulla oli joku spinaali (?) ja hyvin meni. Suunniteltu sektio perätilan vuoksi. Kyllä mä haluan olla paikalla kun vauva rääkäisee ekan kerran... se oli niin mieleen painuvaa. Ja kun sai ekan kerran nähdä siinä.

Mulle oli laitettu epiduraali, kun esikoista synnytin. Jouduin synnytyksen jälkeen leikkaussaliin, koska repesin niin pahasti. Siinä totesivat, ettei epiduraalini wörki halutulla tavalla ja iskivät mun kanyylin kautta nukutusaineet suoneen ja siinä sitten torkuttiin.

Mulla tehtiin sektio, kun synnytys ei edennyt, ensin sain epiduraalin, mut en puutunu kunnolla siitä. Sitten sain spinaalin ja se oli ihana. Supistus kivut loppui samantien ja leikkaus onnistu hyvin. Heräämössä olin leikkauksen jälkeen niin kauan et tuntu palasi (2tuntia), sitten pääsin osastolle ja nukuin 2 tuntia ja sitten pääsin jo kävelemään ite vessaan ja kävin kahviossa kahvilla. :) Mä olin alussa ihan paniikissa kun olin hereillä, kysyttiin kyllä haluanko nukutuksen, mut en halunnut ja hyvä niin. Kannatan hereillä oloa niin saa vauvan heti rinnan päälle suoraan kohdusta. :)

Molemmat puudutukset laitettiin, ja kahdessa sektiossa oon siten ollut. Mäkin ekassa sektiossa meinasin alkaa pyytään nukutusta, mut kun lääkäri alkoi puhuun hengitysputkista kurkussa, niin tulin toisiin mietoksiin :)

Saako sitä edes valita nukutusta kiireelliseen/suunniteltuun sektioon? Nukutus on sen verran riskialtis että eikös vain hätäsektiot tehdä nukutuksessa? Jossain sanottiin että kiireellisessä sektiossa vauva pitää saada ulos puolessa tunnissa, hätäsektiossa kun on oikeasti hengen hätä niin 9 minuutin sisään ja silloin vain nukutus on tarpeeksi nopea keino.

Mulle tehtiin eka sektio epiduraalipuudutuksessa, toinen spinaalilla. Epiduraali oli miellyttävämpi kokemus, mutta kummankin jälkeen mulle tuli se järkyttävä tärinä.

Mä en ainakaan saanut kolmessa sektiossa valita. Mulla on ollut spinaalipuudutus kaikissa sektioissa jonka leikkaava lääkäri valitsi lääketieteellisistä syistä.

Yhteistyössä