Kumman valitsisit: Kuntalisä vai tuntityö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahden kanssa kotona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kahden kanssa kotona

Vieras
Olisin pian oikeutettu kuntalisään, kun vanhempainrahakausi päättyy ja jään kotihoidontuelle. Minulle olisi myös tarjolla omalta alaltani tuntityötä. En kuitenkaan saa kuntalisää jos teen töitä...

Toisinsanoen, jos tekisin tuntitöitä kotihoidontuen aikana, ensimmäiset 10-15 tuntia/kk täytyisi tehdä vain kuntalisän jättämän loven paikkaamiseksi ja vasta sen jälkeiset tunnit tuottaisivat lisätuloa. Ja kovin paljon tunteja en kuitenkaan voi kahden pienen kotona hoitamisen ohella tehdä. (Omankaan jaksamisen vuoksi.) Toisaalta työ voisi olla se "mun oma juttu" ja piristys tähän arkeen jossa koko elämäni keskittyy lasten tarpeiden täyttämiseen...

Kumman itse valitsisit?

Eikös se mene niin, että kotihoidontukea saa silloin kun lapset ovat kotona hoidossa eivätkä siis kunnallisessa hoidossa.
Tuttavani, jotka saavat kotihoidontukea ja kuntalisää saavat käydä töissä, jos eivät vie lapsiaan kunnalliseen hoitopaikkaan.
Yksityiseen hoitopaikkaan käsitykseni mukaan saa viedä ja nauttia silti kotihoidontukea ja kuntalisää. Mutta voihan siis kuntien välillä olla eroja.

Tunnen useita, joiden lapset hoidetaan kotona isovanhempien toimesta ja vanhemmat käyvät töissä ainakin satunnaisesti.

Tuntityö vaikuttaa kotihoidontuen hoitolisään. Jos olet kokonaan kotona, niin saat tod.näk. myös jonkin verran hoitolisää ellei miehen tulot sitten ole niin suuret. Eli tuntityöllä pitäis korvata menetetty hoitolisä ja kuntalisä.i

Miksi et saa kuntalisää jos teet töitä? Ei se ole mitenkään tuloharkintainen etuus. Kuntalisän saa, jos sulla on alle 3-vuotias lapsi kotihoidossa. Piste. Ainakaan Helsingissä siihen ei muu vaikuta.

Täällä ei ole oikeutettu kuntalisään jos on muita tuloja kuin kotihoidontuki.
Keskustelu menee nyt jotenkin ihan asian ohi...

Voin tehdä työtä iltaisin ja viikonloppuisin eli silloin kun mies on kotona. Lapsia en voi ottaa töihin, koska siitä taas ei tulisi mitään. Töitä voin kuitenkin tehdä myös etänä, kotoa, silloin kun lapset nukkuu tai on isänsä kanssa.

Itse tein hoitovapaalla ollessani tuntitöitä 2-3 8 tunnin päivää kuussa, ja mulle ainakin työt oli se henkireikä, mihin pääsin tapaamaan aikuisia ihmisiä ja pitämään yllä ammattiataitoani että oli helpompi palata vuosien kotonaolon jälkeen työelämään. Valitsisin siis työt, 15 tuntia täyttyy aika nopeasti.

Eikös se mene niin, että kotihoidontukea saa silloin kun lapset ovat kotona hoidossa eivätkä siis kunnallisessa hoidossa.
Tuttavani, jotka saavat kotihoidontukea ja kuntalisää saavat käydä töissä, jos eivät vie lapsiaan kunnalliseen hoitopaikkaan.
Yksityiseen hoitopaikkaan käsitykseni mukaan saa viedä ja nauttia silti kotihoidontukea ja kuntalisää. Mutta voihan siis kuntien välillä olla eroja.

Tunnen useita, joiden lapset hoidetaan kotona isovanhempien toimesta ja vanhemmat käyvät töissä ainakin satunnaisesti.

Kuntalisän saamiseen on kuntakohtaisia ehtoja. Kotihoidon saamisen ehtona on, että ei ole kunnallista hoitopaikkaa.

Olisin tosiaan oikeutettu saamaan myös jonkin verran hoitolisää, joten sekin etuus pienenee mikäli teen tuntitöitä.

Mutta mitä itse tekisitte tässä tilanteessa??

Jos työnteko olisi sosiaalista ts. menisit jonnekin työympäristöön, valitsisin sen. Mutta koska ymmärtääkseni tekisit työt etätöinä yksiksesi iltaisin ja viikonloppuisin, valitsisin ennemmin kuntalisän.

Keskity nyt vain lapsiin, ehtii niitä töitä vielä loppuelämän tehdä.

[QUOTE="vieras";24823832]Itse tein hoitovapaalla ollessani tuntitöitä 2-3 8 tunnin päivää kuussa, ja mulle ainakin työt oli se henkireikä, mihin pääsin tapaamaan aikuisia ihmisiä ja pitämään yllä ammattiataitoani että oli helpompi palata vuosien kotonaolon jälkeen työelämään. Valitsisin siis työt, 15 tuntia täyttyy aika nopeasti.[/QUOTE]

Montako lasta? Itse tein töitä esikoisen aikana heti alusta lähtien, mutta nyt kun lapsia on kaksi niin tilanne on vähän erilainen.

Yhteistyössä