Kummalla on parempi palkka lähihoitajilla vai myyjillä (esim. vaatekaupassa, huonekaluliikkeessä)

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Ei kai siinä hihnalla istu kukaan? :D Ei vaan, lähihoitajien peruspalkoista en tiedä, mutta eikös varsinkin terveydenhoitoalalla työskenteleville tule yleensä sit lisiäkin, eli varmaan menee paremmaksi lähihoitajalla yö- ym. lisien kanssa.

käsittääkseni ainakin joissain huonekaluliikkeissä ollaan provikkapalkalla töissä,vaateliikkeissä luulisi olevan samat palkat kuin meillä kaupan kassan hihnalla istuvillakin..omani on jotain 2300€/kk ilman lisiä ja olen siis kaupassa töissä,en tosin istu liukuhihnalla..

en mä siellä hihnalla istunut.. ruokakaupan kassan palkka lisineen oli mulla noin 1500e tai enemmän, muista nyt tarkkaa summaa ja vaihteli työviikkojen koosta (h/vk) ja siskoni on lähihoitaja helsingin kaupungilla ja palkka oli keskimäärin 200-300e enemmän kuin mun. siinäki riippu millasia työvuoroja oli tehnyt. on vanhustenhoidon puolella. kannattaa varmaan ihan googlettaa TES sun muut palkkakäyrät, nopeasti ne löytyy. ps. ei siellä vaatekaupassa sen ruususempaa ole kuin ruokakaupassa töissä :D

Lähärillä hyvä palkka
Myyjän palkka ei vaihtele sen mukaan, missä kaupassa on töissä. Siis jos on tunti/kuukausipalkkainen. Provisiomyyjät on sitten erikseen.

Myyjän perustuntipalkka on luokkaa 8-10e/h riippuen kokemuslisistä. Täysillä tunneilla tämä tekisi noin 1300-1600e/kk. Lähihoitajan peruskuukausipalkka lienee tuon 1800-1900e/kk. Jos siis tekee päivätyötä on lähärin palkka noin 300-500e suurempi kuin myyjän. Kun mukaan otetaan ilta-, viikonloppu ja yölisät riippuu ihan siitä millaisia tunteja tekee.

Itseasiassahan lähihoitajalla on yksi keskiasteen (=amis) koulutuksista parhaimmista palkkauksista. Kaupan kassat (=merkonomit), parturit, kokit, koneistajat, autonasentajat, rakennusmiehet jne tienaavat kaikki vähemmän tai enintään saman verran. Vain harvat superammattilaiset (vaikka tosi hyvä hitsaaja tai sitten ahtaajat yms harvinaisuudet) tienaavat joskus enemmän. Hoitajien "huono" palkkaus on siis ihan legendaa ja provogandaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lähärillä hyvä palkka;26235637:
Myyjän palkka ei vaihtele sen mukaan, missä kaupassa on töissä. Siis jos on tunti/kuukausipalkkainen. Provisiomyyjät on sitten erikseen.

Myyjän perustuntipalkka on luokkaa 8-10e/h riippuen kokemuslisistä. Täysillä tunneilla tämä tekisi noin 1300-1600e/kk. Lähihoitajan peruskuukausipalkka lienee tuon 1800-1900e/kk. Jos siis tekee päivätyötä on lähärin palkka noin 300-500e suurempi kuin myyjän. Kun mukaan otetaan ilta-, viikonloppu ja yölisät riippuu ihan siitä millaisia tunteja tekee.

Itseasiassahan lähihoitajalla on yksi keskiasteen (=amis) koulutuksista parhaimmista palkkauksista. Kaupan kassat (=merkonomit), parturit, kokit, koneistajat, autonasentajat, rakennusmiehet jne tienaavat kaikki vähemmän tai enintään saman verran. Vain harvat superammattilaiset (vaikka tosi hyvä hitsaaja tai sitten ahtaajat yms harvinaisuudet) tienaavat joskus enemmän. Hoitajien "huono" palkkaus on siis ihan legendaa ja provogandaa.
no oon vähän kans miettiny että mistä ihmiset on keksiny että lähihoitajilla olis huono palkka? ei se musta hassumpi ole, tosiaan ainaki korkeampi ku mulla kun töissä olin.

hip..
Itsellä on peruspalkka 1991e/kk miinus tietenkin verot. Lisät tulee sitten sen mukaan miten tekee yövuoroa jne, eli 100-600e/kk. Mut on se silti siihen nähden aika paska palkka kun vertaa kuinka paljon tekee töitä, joka päivä hirveä kiire ja töitä ei edes kaikkea kerkeä millään tehdä niin että potilaille jäisi tarpeeksi aikaa. Mut sehän onkin ammatinvalinta kysymys sitten! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lähärillä hyvä palkka;26235637:
Hmm, tavallisten raksamiesten palkoista en tiedä, mutta putkimiehet, sähkärit, muurarit ym. tienaavat helposti enemmän kuin lähihoitajat. Harva sähkäri lähtee töihin alle 2000 euron kk-palkalla.

Hmm, tavallisten raksamiesten palkoista en tiedä, mutta putkimiehet, sähkärit, muurarit ym. tienaavat helposti enemmän kuin lähihoitajat. Harva sähkäri lähtee töihin alle 2000 euron kk-palkalla.
Tällainen palkkalaskuri (Palkkalaskuri | tyopaikat.oikotie.fi) antaa 36-50 -vuotiaalle, pääkaupunkiseudulla yksityisellä sektorilla työskentelevälle miespuoliselle kirvesmiehelle keskiansioksi 3077e/kk. Minulla ei ole hajuakaan, kuinka lähellä todellisuutta tuo on, mutta ainakin minun korviini kuulostaa ihan oikean suuntaiselta?

"vieras"
käsittääkseni ainakin joissain huonekaluliikkeissä ollaan provikkapalkalla töissä,vaateliikkeissä luulisi olevan samat palkat kuin meillä kaupan kassan hihnalla istuvillakin..omani on jotain 2300€/kk ilman lisiä ja olen siis kaupassa töissä,en tosin istu liukuhihnalla..
Ilmeisesti jossain erikoisliikkeessä, missä olet saanut itse neuvotella kk- palkkasi? Tuohon meinaan vielä ilta- ja viikonloppulisät päälle, niin alkaa olla tosi hyvä palkka...

"vieras"
Todelliset tulot ovat usein ammatti-ihmisillä (kirvesmies, sähkäri, erikoistavarakaupan myyjä, putkimies jne. huomattavasti yli taulukkopalkkojen. Joten Siwan kassa ja lähäri ovat kyllä siellä palkkahaitarin alapäässä tosiasiassa ja parantavat tulojaan vain yövuoroilla ja viikonlopuilla. Usein myös nämä parempipalkkaiset tekevät urakkapalkalla kovaa tuloa ja raksamiehet vielä pimeänä omakotityömailla tuplapalkan.

lh minäkin
[QUOTE="vieras";26237291]Todelliset tulot ovat usein ammatti-ihmisillä (kirvesmies, sähkäri, erikoistavarakaupan myyjä, putkimies jne. huomattavasti yli taulukkopalkkojen. Joten Siwan kassa ja lähäri ovat kyllä siellä palkkahaitarin alapäässä tosiasiassa ja parantavat tulojaan vain yövuoroilla ja viikonlopuilla. Usein myös nämä parempipalkkaiset tekevät urakkapalkalla kovaa tuloa ja raksamiehet vielä pimeänä omakotityömailla tuplapalkan.[/QUOTE]

Eikö lähihoitaja ole ammatti-ihminen?
Tietääkseni lähihoitaja on ammatti, onhan se myös nimikesuojattu ;)

[QUOTE="vieras";26237291]Todelliset tulot ovat usein ammatti-ihmisillä (kirvesmies, sähkäri, erikoistavarakaupan myyjä, putkimies jne. huomattavasti yli taulukkopalkkojen. Joten Siwan kassa ja lähäri ovat kyllä siellä palkkahaitarin alapäässä tosiasiassa ja parantavat tulojaan vain yövuoroilla ja viikonlopuilla. Usein myös nämä parempipalkkaiset tekevät urakkapalkalla kovaa tuloa ja raksamiehet vielä pimeänä omakotityömailla tuplapalkan.[/QUOTE]

Tämä on totta ja väärin. Ihmisten hoitaminen arvostetaan rahallisesti vähempiarvoiseksi kuin koneen hoitaminen. En tykkää. :(

Toki täytyy muistaa, että kaikkeen löytyy aina syynsä. Hoitotyön tuottavuus ei kasva samaan tapaan kuin vaikkapa teollisuustyön, jossa uudet koneet voivat parhaimmillaan tuottaa vaikkapa kolmikertaisen määrän tavaraa entisellä työpanoksella. Ja kun hoitotyöt ovat vielä suurelta osin julkisella sektorilla, jonka ylläpitäminen ei ihmisten mielestä saa maksaa mitään (vaalit voittaa käytännössä aina se, joka latoo pöytään suurimmat veronkevennysprosentit), niin eipä tuota tarvitse paljon ihmetellä. Väärin se on silti.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja samuelinäiti;26235739:
no oon vähän kans miettiny että mistä ihmiset on keksiny että lähihoitajilla olis huono palkka? ei se musta hassumpi ole, tosiaan ainaki korkeampi ku mulla kun töissä olin.
No kyllä noi "miesvoittoiset" ammatit tienaa enemmän.. sähkömiehet ja raksamiehet jne.

Hoitoala todellakin on alipalkattua, ottaen huomioon työn määrän ja vastuun. Viime vuosina palkka on vähän parantunut, tällä hetkellä saan päivätyöstä n. 1900€, nousi tänä vuonna. Kun se 2000€ menis rikki niin voisin sanoa olevani tyytyväinen. Ja palkan tulisi tietysti siitä nousta vielä jos tekee iltoja, viikonloppuja ja pyhiä. Täytyy kumminkin ottaa huomioon että verot lohkaisee tuosta ihan kivan siivun, käteen ei paljoakaan jää.

Yhteistyössä