Kumma neuvolan täti!

  • Viestiketjun aloittaja pöh
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Se kuuluu ihan terveydenhoitajan tehtäviin kysellä perheen jaksamista. Ole tyytyväinen että terveydenhoitajanne välittää, moni ei tee muuta kuin tutkii lapsen ja siinä se.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Se kuuluu ihan terveydenhoitajan tehtäviin kysellä perheen jaksamista. Ole tyytyväinen että terveydenhoitajanne välittää, moni ei tee muuta kuin tutkii lapsen ja siinä se.
no juu mutta heti aletaan syyllistävään sävyyn udella, sitten vastaus oli lähinnä "aijaa" kun kerroin että lapsilla on isäkin :)
 
asiat voi tehdä monella tapaa
Niin. Ne ei neuvolassa oikein osaa. Meillekin alettiin ehdotella kotipalvelun työntekijää ja vaikka mitä ihan rutiinisti. Ihan niin kuin ei pärjättäisi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja asiat voi tehdä monella tapaa:
Niin. Ne ei neuvolassa oikein osaa. Meillekin alettiin ehdotella kotipalvelun työntekijää ja vaikka mitä ihan rutiinisti. Ihan niin kuin ei pärjättäisi.
ohoh...

kerroin ystävällisesti tädille että isäkin lapsilla on etei tarvitse yksin tehdä kaikkea...
en tiedä pitääkö sitten liian nuorena äitinä tms kun vasta 26 olen :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minustakin neuvolassa hössötetään liikaa, menisivät vain suoraan asiaan, rokotuksiin jonka takia vien lapset sinne suurimmalla syyllä.
Meillä on tunnin aika kun tekee HALIn siinä samalla :)
toivottavasti ei koko aikaa höpötä jaksamisesta ym :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minustakin neuvolassa hössötetään liikaa, menisivät vain suoraan asiaan, rokotuksiin jonka takia vien lapset sinne suurimmalla syyllä.
Niin kyllä on vaikea ala olla neuvolassa töissä. Täällä me luetaan joka päivä juttuja joissa äidit on ihan seis. mm eilen oli se äiti joka on vuodelevossa eikä saa apua vaikka tarvitsisi. Eli ei käy yksiin onnenlahjat. :(

Niiden tehtävä nyt vaan on tarjota ja kysyä sitä asiaa. Itse tykkään että se kysytään suoraan eikä kukkien kautta kierrellen. Ja vaikeahan siihen on vastata ennen kuin uusi vauva on syntynyt, että miten jaksaa synnytyksen jälkeen..
 
Doing
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja asiat voi tehdä monella tapaa:
Niin. Ne ei neuvolassa oikein osaa. Meillekin alettiin ehdotella kotipalvelun työntekijää ja vaikka mitä ihan rutiinisti. Ihan niin kuin ei pärjättäisi.
ohoh...

kerroin ystävällisesti tädille että isäkin lapsilla on etei tarvitse yksin tehdä kaikkea...
en tiedä pitääkö sitten liian nuorena äitinä tms kun vasta 26 olen :D
Liian nuori, 26???? Jos olisit edes sanonut 16.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Doing:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja asiat voi tehdä monella tapaa:
Niin. Ne ei neuvolassa oikein osaa. Meillekin alettiin ehdotella kotipalvelun työntekijää ja vaikka mitä ihan rutiinisti. Ihan niin kuin ei pärjättäisi.
ohoh...

kerroin ystävällisesti tädille että isäkin lapsilla on etei tarvitse yksin tehdä kaikkea...
en tiedä pitääkö sitten liian nuorena äitinä tms kun vasta 26 olen :D
Liian nuori, 26???? Jos olisit edes sanonut 16.
Juu :D kolmas raskaus, 1.enkeli, toinen 3 ja nyt la kesäkuussa. On sanottu joskus myös että kun aika nuori vielä olen :)
 
vieras
Toisaalta, eikö ole hyvä, että kysyy? Meidän naapurissa asuu äiti, joka on ihan burn out lastensa kanssa. Nuorin ei ole kahta ja ensikuussa on uuden vauvan laskettu aika. Raskaus on ollut vaikea ja äiti joutunut olla sairaalassakin. Ja mistään eivät ole apua saaneet.
 
ohis
Alkuperäinen kirjoittaja Doing:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja asiat voi tehdä monella tapaa:
Niin. Ne ei neuvolassa oikein osaa. Meillekin alettiin ehdotella kotipalvelun työntekijää ja vaikka mitä ihan rutiinisti. Ihan niin kuin ei pärjättäisi.
ohoh...

kerroin ystävällisesti tädille että isäkin lapsilla on etei tarvitse yksin tehdä kaikkea...
en tiedä pitääkö sitten liian nuorena äitinä tms kun vasta 26 olen :D
Liian nuori, 26???? Jos olisit edes sanonut 16.
Voi kuule, 23-vuotiaana minä olin kategorisesti täysi teiniäiti. Terveydenhuoltohenkilöstö kysyi mennen tullen onko raskaus vahinko, vaikka yhdellekään kysyjälle se ei millään muotoa kuulunut (korkeintaan neuvolassa olisi kuulunut mutta siellä ei kysytty!) ja 25-vuotiaana toista odottaessani olin tietysti nuori ensiodottaja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja asiat voi tehdä monella tapaa:
Niin. Ne ei neuvolassa oikein osaa. Meillekin alettiin ehdotella kotipalvelun työntekijää ja vaikka mitä ihan rutiinisti. Ihan niin kuin ei pärjättäisi.
ja minä kun olin aivan kuitti ja poikki kun kakkosen loppuodotus oli rankka ja ensitaipale kivikkoinen niin minulle vaan todettii, että osta kotiin siivooja!väsymys ei kiinnostanut sen enempää, mutta kauhean pinon sain masennuksta käsitteleviä brossareita..kun olisin vaan kaivannut unta palloon! että näin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Hyvähän se on että kyselevät jaksamisesta.
Musta taas tuntuu ettei meidän terkkari "välitä" mistään; mm. allergiaan ei olla saatu sieltä juurikaan apua.
Samaa mieltä. Kertaakaan ei vakitäti vauva-aikan kysynyt, miten jaksetaan. Tuntui, että se ei edes kuunnellut, kun selitettiin, miten lapsi vaan karjuu ja karjuu ja ollaan väsyneitä. "Jotkut lapset vaan on sellaisia" oli vastaus. Ei neuvoja, miten ehkä olisi voinut lapsen oloa (ja sitä kautta omaansa) helpottaa, eikä myötätuntoa... yksi sijainen onneksi jaksoi meitä kuunnella, sen nvl-käynnin jälkeen oli heti parempi olo.
 
vierailija
Mulle sattui sellattinen neuvolantäti, joka kysyi joka ikisellä kerralla, että vieläkö jaksetaan harrastaa säännöllisesti seksiä. Toivon että ei nyt 3v neuvolassa kysy kun tuon ikäinen alkaa jo tajuta ja toistalla asiaa... mutta eka kerta olisi jos aihetta ei TAAS otettaisi esille. Ilmeisesti asia kuuluu Suomen Valtiolle.
 
vierailija
Mulle sattui sellattinen neuvolantäti, joka kysyi joka ikisellä kerralla, että vieläkö jaksetaan harrastaa säännöllisesti seksiä. Toivon että ei nyt 3v neuvolassa kysy kun tuon ikäinen alkaa jo tajuta ja toistalla asiaa... mutta eka kerta olisi jos aihetta ei TAAS otettaisi esille. Ilmeisesti asia kuuluu Suomen Valtiolle.
Mitäh? Ei mulla ikinä neuvolassa kysytty mitään tollasta. Tosin lapsetkin ovat jo reilusti parikymppisiä eli ehkä ajat olivat silloin erilaiset.
 
vierailija
Tuollaisiin kysymyksiin on vaarallista vastata myönteisesti. Jos äiti sanoo olevansa väsynyt, niin se on "huolenaihe", ja "huolenaiheista" taas tädillä on lakisääteinen velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.

Eli jos ei halua joutua vaikeuksiin viranomaisten kanssa, niin parempi vaan pitää sellainen puleerattu kiiltokuvajulkisivu esillä, kun neuvolassa tai vaikka lääkärissä käy.
 
vierailija
Mulle sattui sellattinen neuvolantäti, joka kysyi joka ikisellä kerralla, että vieläkö jaksetaan harrastaa säännöllisesti seksiä. Toivon että ei nyt 3v neuvolassa kysy kun tuon ikäinen alkaa jo tajuta ja toistalla asiaa... mutta eka kerta olisi jos aihetta ei TAAS otettaisi esille. Ilmeisesti asia kuuluu Suomen Valtiolle.
Mitäs sitten tapahtuu, jos tuollaiseen kysymykseen vastaa, että "Ei jakseta".
 

Yhteistyössä