Kuljetusoppilaiden vanhempia? Onko ok että lapset ovat koululla jo 50 min ennen koulun alkua?

  • Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti
hhmm
Mietin että miten tavallista, että lapset ovat koululla jo noin paljon ennen koulun alkua.. ovat siis koululla jo klo 7.25 ja koulu alkaa 8.15. Miten ne pärjää jos on hirmupakkasia talvella... ei ole mitään valvontaa pihalla, nuorin on ekaluokkalainen.

Ja juu, olen kiitollinen verorahoilla maksetuista taksikyydeistä, mutta mietin siltikin onko tuo ok. ;)
 
"jeep"
[QUOTE="a.p";28879168]Kiitos vastauksista, noin minä vähän arvelinki että olis. :) Kummallista, että taksi niin aikaseen ja harmittaa erityisesti pienimmän puolesta..[/QUOTE]

Meillä eka- ja tokaluokkalainen kulkee taksilla ja vastassa on aina joku opettajista tai avustajista. He myös saattavat lapset taksille koulupäivän päätteeksi.
 
"a.p"
[QUOTE="jeep";28879183]Meillä eka- ja tokaluokkalainen kulkee taksilla ja vastassa on aina joku opettajista tai avustajista. He myös saattavat lapset taksille koulupäivän päätteeksi.[/QUOTE]

Ok. Meillä taksi tuo lapset lähes koulun ovelle ja lähtiessä siinä on kyllä joku kattomassa. Tänään siis oli eka kerta että niin aikaseen lähtivät ja joutuivat pihalla odottelee ja tällä viikolla esikoisella on kolme sellaista aamua. Otan kyllä koululle yhteyttä! :)
 
mieee
Laki sanoo, että tuon ikäsen lapsen koulumatka yhteensä päivässä odotuksineen voi olla korkeintaan 2,5h. Mutta siitä en tiedä, pitääkö siellä koululla olla joku vahtimassa, jos tulevat noin aikasten.
 
näin!
Täällä tokaluokkasaisella esim huomenna on aamulla tunnin odottaminen ja koulun jälkeen kahden tunnin kun linkka ei kulje tiheämpään! Että silleen! Aamulla ei valvontaa ja iltapäivällä vain ekalle ootto tunnille :( ja ei kuulemma auta valittaa, kuulemma muutkin jotuu tyytymään :S
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin!;28879292:
Täällä tokaluokkasaisella esim huomenna on aamulla tunnin odottaminen ja koulun jälkeen kahden tunnin kun linkka ei kulje tiheämpään! Että silleen! Aamulla ei valvontaa ja iltapäivällä vain ekalle ootto tunnille :( ja ei kuulemma auta valittaa, kuulemma muutkin jotuu tyytymään :S
Varmasti auttaa valittaa. Pitää vain tietää, mihin vedota.

Edellä 1 momentin mukaisesti järjestettävä oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia. (24.6.2010/642)

FINLEX ® - Etusivu

ja hakuun vaikkapa "koulumatka".
 
"vieras"
Meidän koululla on valvonta järjestetty, sekä aamulla että iltapäivällä (silloin ovat iltapäiväkerhon mukana, vaikka olisivat isompiakin).

Mua harmittaa, kun yhtenä päivänä tokaluokkalaisen koulu alkaa tuntia myöhemmin, mutta hän joutuu lähtemään silti vain 15 min myöhemmin kuin tavallisesti ja istumaan 1 tunti 10 min koulutaksissa kiertelemässä hakemassa muita. Muulloin joutuu heräämään klo 7, niin olis yhtenä aamuna saanut pidempään nukkua.
 
"Vieras"
Höpöhöpö. Taksikyydit on kilpailutettu ja varmasti on sopimuksessa ollut, että ajot hoidetaan tietyllä kellonajalla. Näiden sopimusajojen aikana EI voi olla muita ajoja samaan aikaan.
No eikäku ajavat toisia koululaisia, jos sun lapsen ei tarvisi odottaa koululla, sen joutuisi sitten tekemään jonkun muun lapsi, mutta sehän on itselle sitten se ja sama...
 
"kepsis"
[QUOTE="Vieras";28879930]No eikäku ajavat toisia koululaisia, jos sun lapsen ei tarvisi odottaa koululla, sen joutuisi sitten tekemään jonkun muun lapsi, mutta sehän on itselle sitten se ja sama...[/QUOTE]

Miksi ajaa toisia koululaisia? Sitten on asioista päättäneet henkilöt töpänneet, jos joku joutuu odottelemaan tunnin! Tuossa tapauksessa pitäisi olla sitten useampia takseja ajossa hakemassa koululaisia eri reiteiltä.

Meillä oli selkeästi ainakin papereissa, että taksin pitää tulla klo 7.30-7.45 välisenä aikana ja olla koululla 8.10-8.25 välillä.

Itse en tuollaista koululla odottelua hyväksyisi. Sehän on lapsen päivästä jo paljon pois, kun joutuu noin kauan odottelemaan.
 
"harmaa"
Minäkin taistelen koulukyydityksen ihmeellisestä pituudesta.
Meiltä aamuisin taksi hakee lapsen 15-20minuuttia ennen koulun alkua (kummallisesti aamulla matka lyhyt)
ja tuo lapsen koulusta tunnin kestävän ajorumban päätteeksi :/
(miten lie tuo matka pitenee noin kohtuuttomasti iltapäivästä)
Ihmettelen miten aamulla kerkeää mutta iltapäivällä ei kerkeä lasta palautella ajoissa.
Harmittaa vaan jos itselläni on duuniin menoa :/
 
"Vieras"
[QUOTE="kepsis";28879953]Miksi ajaa toisia koululaisia? Sitten on asioista päättäneet henkilöt töpänneet, jos joku joutuu odottelemaan tunnin! Tuossa tapauksessa pitäisi olla sitten useampia takseja ajossa hakemassa koululaisia eri reiteiltä.

Meillä oli selkeästi ainakin papereissa, että taksin pitää tulla klo 7.30-7.45 välisenä aikana ja olla koululla 8.10-8.25 välillä.

Itse en tuollaista koululla odottelua hyväksyisi. Sehän on lapsen päivästä jo paljon pois, kun joutuu noin kauan odottelemaan.[/QUOTE]

Monessa paikassa kuljetusmatkat voivat olla pitkiäkin, lapset asua kaukana toisistaan ja reittien tekeminen voi olla mutkikasta kunnissa, joissa muuten voi olla se yksi taksikuski siellä ja toinen täällä. Ei sillä pelkällä koulukyydityksellä elä, joten kovin kaukaa ei kannata lähteä siihen toimintaan. Kun aamulla pitää lapset noutaa, on se melkoinen palapeli ja siinä voi joku joutua odottamaan koululla, joku toinen tas päästä matkaan aina vähän viimetipassa.
 
"Vieras"
[QUOTE="harmaa";28879960]Minäkin taistelen koulukyydityksen ihmeellisestä pituudesta.
Meiltä aamuisin taksi hakee lapsen 15-20minuuttia ennen koulun alkua (kummallisesti aamulla matka lyhyt)
ja tuo lapsen koulusta tunnin kestävän ajorumban päätteeksi :/
(miten lie tuo matka pitenee noin kohtuuttomasti iltapäivästä)
Ihmettelen miten aamulla kerkeää mutta iltapäivällä ei kerkeä lasta palautella ajoissa.
Harmittaa vaan jos itselläni on duuniin menoa :/[/QUOTE]

Ei olekaan kyse vain sinun lapsesi matkasta.
 
"vieras"
Luuletteko tosiaan että jokaiselle on järjestetty ikioma taksikuljetus johon ei kuuluisi muita oppilaita?
Tietysti se kuski tulee hakemaan aikaisemmin kun on muitakin lapsia haettava ja viettävää lähellä oleviin kouluun. Ja jos ei kelpaa, että kuski hakee ja vie muita, kuljettakaa itse omia mukuloita sinne kouluun.
 
"harmaa"
[QUOTE="Vieras";28879970]Ei olekaan kyse vain sinun lapsesi matkasta.[/QUOTE]

Ei,
kyllä minä sen ymmärrän mutta ei sekään mistään ole kotoisin että itse seison tunnin tuolla pihalla odottamasa lastani kun taksimatka pidentyy kotimatkalla :/
Se että itse olen vastassa AJOISSA,
niin harmitta nämä ketkä ei vielä anna lapsen jäädä kotipihalla ilman että aikuinen paikalla,
siihen niiden kuskien aika meillä ainakin menee kun mammat ei kotoa persettä ylös nosta kunnes taksi pihassa jolloin voi vaivautua lyllertämään laittamaan itselle ne kengät ja olla vastassa ulkona.
Kun ne mammat tajuaisi että jokaisen kodin luona kun pitää odottaa sen 2-5min niin se tekee näille muille lapsille pitkän matkan :/
 
"Vieras"
[QUOTE="harmaa";28880008]Ei,
kyllä minä sen ymmärrän mutta ei sekään mistään ole kotoisin että itse seison tunnin tuolla pihalla odottamasa lastani kun taksimatka pidentyy kotimatkalla :/
Se että itse olen vastassa AJOISSA,
niin harmitta nämä ketkä ei vielä anna lapsen jäädä kotipihalla ilman että aikuinen paikalla,
siihen niiden kuskien aika meillä ainakin menee kun mammat ei kotoa persettä ylös nosta kunnes taksi pihassa jolloin voi vaivautua lyllertämään laittamaan itselle ne kengät ja olla vastassa ulkona.
Kun ne mammat tajuaisi että jokaisen kodin luona kun pitää odottaa sen 2-5min niin se tekee näille muille lapsille pitkän matkan :/[/QUOTE]

Yhteispeliähän tuo suurelti on eikä siinä useinkaan päästä kaikille kivaan aikatauluun, jollei kukin osanen koita olla ajoissa jne. Siitä olen samaa mieltä, että valvonta pitäisi koulun päässä olla ilman muuta. Joskus olen kuullut sanottavan, että asuinpaikkaa valitessa kannattaa ottaa huomioon myös lasten koulumatka, jos asuu kaukana koulusta, se matka vie aikaa ja voi olla juuri se kauimpaa haettava, mutta nämä ovat valintoja, eikö vaan?
 

Yhteistyössä