Kuljetaanko maantiellä oikealla vai vasemmalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lenkkeilijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lenkkeilijä"

Vieras
Tämän voisi googlatakin, mutta laitan nyt kuitenkin tänne... En edes tiedä onko tuo maantie oikea sana tähän. Mutta tosiaan, olin aamulla juoksulenkillä alueella, jossa jalkakäytävät loppuvat välillä kokonaan ja täytyy juosta ajotien reunalla, jolloin juoksen aina tien vasenta reunaa. Vastaan lenkkeili mies samaa puolta kuin minä, ja väistin häntä siihen keskelle ajotietä. Kun olimme ohittaneet toisemme, selkäni takaa kuului kun mies huusi "oikealle!".

Ketään ei näkynyt missään, joten ilmeisesti mies tarkoitti että minun olisi pitänyt mennä tien oikealle reunalle. Onko tosiaan näin? Olen aina luullut, että jos kevyen liikenteen väylää ei ole, niin kuljetaan autoja vastaan, eli vasenta reunaa.

Kävi kyllä ärsyttämään, on jotenkin niin suomalaista että juostaan turvallisen matkan päähän ja sitten selän takana huudellaan neuvoja. Mutta ehkä olen siis väärässä, sivistäkää minua kiitos.

Näinhän minä arvelinkin. Oli ihme äijä kyllä! Jos se vielä joskus tulee vastaan ja huutelee niin juoksen kyllä perään ja voidaan keskustella näistä liikennesäännöistä.

Itse asiassa pyörätiellä kulkija saa kävellä kumpaa puolta haluaa.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/kevytliikenne.php?we_objectID=7961

"Jalankulkijan saa valita, kumpaa puolta hän käyttää kulkiessaan yhdistettyä pyörä- ja kävelytietä. Polkupyöräilijän on ajettava tien oikeassa reunassa ja ohitettava oikeassa reunassa kulkeva jalankulkija omasta suunnastaan katsottuna vasemmalta, kävelipä tämä kumpaan suuntaan tahansa."

Maantiellä kuljetaan vasenta reunaa niinkuin ap tekikin. Tämän oppaan etsin, kun joskus vanha mies huuteli minunkin perään, vaikka oikein kävelinkin.
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/862/Jalkankulkija%20suomi.pdf

Tarkoitatteko "kävelytiellä" kevyenliikenteen väylää? Tuo ikivanha uskomus, että yhdistetyllä pyörätiejalkakäytävällä PITÄÄ kulkea oikeaa reunaa, on vanhaa hevonkakkaa. Tähän asiaan on tullut lakimuutos eduskunnassa vuonna 1999 ja oikeaoppisesti juttu menee niin, että "jalankulkija kulkee yhdistetyllä pyörätiejalkakäytävällä joko oikeaa tai vasenta reunaa, että pyöräilijän on helppo ohittaa hänet keskeltä".

Tuosta ajoradan reunassa pyöräilystä olen kanssanne samaa mieltä :)

Sääntö, jolla määritellään jalankulkijan paikka yhdistetyllä pyörätie - jalkakäytävällä on ollut voimassa yli 10 vuotta ja on mitä ilmeisemmin osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. Sitä, mikä on juuri tämän sääntömuutoksen vaikutus turvallisuuteen on vaikea osoittaa. Joka tapauksessa kevyen liikenteen turvallisuus on viimeisen kymmenvuotiskauden aikana tyydyttävästi parantunut. Jalankulkijoiden liikennekuolemat ovat vähentyneet vuoden 1997 määrästä 29 % ja loukkaantumiset 37 %. Vastaavat lukemat polkupyöräilijöiden osalta ovat 52 ja 24 %.

Kevyen liikenteen väylillä on kaikkien osapuolien, niin jalankulkijoiden kuin pyöräilijöiden, liikuttava muut kulkijat huomioiden. Pyöräilijöiden ja mopoilijoiden on erityisesti otettava huomioon kaiken ikäiset ja eri tavoin liikkuvat jalankulkija (liikenneturva)