Kukaan saanut lasta kesken opintojen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vieras
Missä vaiheessa opintoja olette saaneet lapsen, monesko lapsi oli ja miten opinnot jatkuivat sen jälkeen?

Itse olen aloittamassa syksyllä viidenvuoden mittaiset opinnot ja mielessämme olisi myös tehdä pikkukakkonen niin, että olisin jo sen ekan vuoden käynyt ennen kuin syntyisi. Nyt vaan vähän arveluttaa, että miten siitä sitten "jaksaa" mennä takaisin kouluun kahden lapsen äitinä vai onko siinä mitään konkreettista eroa onko 1 vai 2 lasta? Eli kokemuksia kaipailisin..

Kaksikin lasta sain.

Opiskelin alaa, jossa aika vähän ns. läsnäolopakkoa demoissa tai luennoilla, joten tentin ja tein esseitä paljon ja omaa tahtia.

Ja lasten kanssa sinä opit panemaan asiat tärkeysjärjestykseen, et tule tavoitelleeksi tarpeettoman paljon täydellisyyttä, opit ajanhallintaa ja stressinsietokykyä.

Turvaverkkoa tosin tarvitset ympärillesi.

Mä jatkan nyt koulua, jonka aloitin viime syksynä kunnes jäin kakkosen synnyttyä kotiin. Koitin jatkaa itsenäistä opiskelua tuona äippäloma-aikana, mutta ei napannu. Nyt lapset menee hoitoon ja pidän heitä siellä sen verran että saan "läksytkin" tehtyä ilman, että olisivat kotona. (Kuitenkin max. 6 tuntia joutuvat olemaan) Saa nähä miten onnistuu....

Minä oon tehny kaksi lasta kesken opintojen. :) Opinnot 3,5 vuotta, ensimmäinen 1,5 vuoden kuluttua opintojen alusta, olin vuoden pois kuvioista ja toinen lapsi 3,5 vuoden päästä opinnoista. Olin melkein vuoden pois ja jatkoin sitten rästiopinnot kasaan, mitä oli jääny jälkimmäisen raskauden vuoksi (lähinnä yks harjoittelu) ja valmistuin sitten 5,5 vuoden päästä opintojen alusta.

Musta lasten kanssa opiskelu oli aika helppoa, vaatii tosin suunnitelmallisuutta ja välillä pitkiä iltoja. Mutta tuona aikana lapsilla oli myös huomattavasti lyhyemmät hoitopäivät kuin nyt, kun oon työelämässä. Opiskelua ja aikatauluttamista helpottivat myös miehen säännöllinen työaika ja isovanhemmat, jotka pysty hoitamaan tarvittaessa lasta. Tein paljon myös viikonloppuisin töitä.

Mun kuopukseni syntyi reilu vuosi sitten lopeteltuani juuri toisen lukiovuoden (kävin aikuisena nuorten puolella, päiväopinnot, koska mulla oli kaksi lasta jo entuudestaan), kirjoitin biologian ollessani viimeisilläni - oli pieni tsemppari mukana :) Kesän olin mammalomalla, syksyllä palasin kouluun ja isä hoiti pienen kotona.

Ja minä jaksoin koulussa kolmen lapsen äitinä ihan yhtä hyvin kuin kahdenkin lapsen äitinä, vaikka toisinaan öisin kukuttiinkin.

Minä pääsin opiskelemaan esikoisen ollessa 3kk ikäinen. Olin ensimmäisen vuoden kotona ja seuraavan vuoden mies hoiti lasta.. Sitten saimme toisen lapsen ja olin kaksi vuotta kotona.

Tuon toisen lapsen kotihoidon aikana tein jonkin verran opintoja eteenpäin, sivuainekokonaisuuden ja joitakin opintotehtäviä (opiskelin siis yliopistossa). Kotiäitiaikana opiskelu oli kyllä turhan rankkaa, vaikka samanaikaisesti mieluisat kurssit toimivat eräänlaisena henkireikänä (koin ennemminkin harrastavani opiskelua). Minun oli alunperin tarkoitus jatkaa opintoja jo ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta lapsen kova eroahdostuskausi juuri vuoden iässä vaikutti päätökseen jatkaa kotiäitiyttä vielä vuoden..

Kahden vuoden jälkeen vein lapset hoitoon ja jatkoin opiskelua täysipäiväisesti. Tuo aika oli paljon helpompaa. Luentojen/ demojen jälkeen tulin kotiin ja tein tehtäviä ennen kuin hain lapset päiväkodista. Yleensä ehdin jo 15 aikaan hakemaan lapset kotiin. =)

Opiskelua jaksaa, mutta liian tiukille ei kannata opintoja suunnitella.

Pääsin yliopistoon 2007 syksyllä. Kävin syyslukukauden, kuopuksen LA helmikuussa 2008 joten jäin joululta pois.

Kaksi vuotta olin hoitovapaalla, ja nyt tammikuusta 2010 jatkoin opintoja.

Alkuvuosi oli melko hektinen - esikko kulki kyllä itse kouluun, mutta kuopuksen päivähoito oli eri paikassa kuin keskimmäisen esikoulu ja päiväkodit meni kiinni tasan samaan aikaan kun miehellä loppu työt ja mulla itellenä taas alko työt vähän ennen sitä.

Mutta että.. ei ole mitään miksi en suosittelisi tekemään lasta kesken opintojen ;)

Yhteistyössä