Kukaan käyttäny tapiokatärkkelystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vattihattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vattihattu

Aktiivinen jäsen
30.11.2005
1 449
0
36
Ajattelin ihan vaan jauhelihakastiketta tehdä ja jos sais tehtyä esim tapiokatärkkelyksellä niin sopis koko poppoolle....onko kukaan käyttäny? Toisena vaihtoehtona ois riisijauho, siitäkin kai saa tehtyä!

maizena on riisijauhoa (nimi on harhaanjohtava) ja se on myös nopea ja helppo kastikkeessa. mutta sisältää muistaakseni maitoa joten jos on maitoallergia niin ei käy

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Maizena on maissitärkkelystä eikä mitään riisijauhoa. Minä olen käyttänyt tapiocasta tehtyä suurustetta kiisseleiden suurustamiseen ja hyvin toimii.

ei ole maissitärkkelystä!!! meneppä lukemaan pakettia ;)
mulla on nyt maizena ruskea suuruste kädessä ja ainesosat ovat: perunatärkkelys, laktoosi, maltodeksriini, RIISIJAUHO, väri (E 150c)

mihin se sinun väittämä maissi jäi?

Mä käytän allergiselle lapselle ihan perus Maizenaa leivontaan ja ruoanlaittoon, ainut osa siinä on maissitärkkelys. En tiedä mitä niissä pidemmälle jalostetuissa tuotteissa on, koska lisäaineiden yms. takia niitä ei meillä voi käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Maizena suurusteissa on riisijauhoja ja perunaa, mutta Maizena maissitärkkelyksessä on sitten maissitärkkelystä!!!

mulla on sitten varmaan menny jotain ohi kun en oo koskaan maizenalla nähnyt maissitärkkelystä, vain orginal maizenan joka sekin riisijauhoa ja nämä pikasuurusteet.

mutta valaiskaa mua toki jos suurtalouskokin oppikirjoissakin on väärää tietoa aiheesta koska meille ainakin koulussa aikanaan jankutettiin että maizenassa ei ole maissia vaan riisiä.

Mä käytän tapiocatärkkelystä leivonnassa lähinnä. Kastikkeen tekisin mielummin riisijauhosta. Käykö mikään muu jauho esim. tattari? Se on mun mielestä vielä parempi kastikkeisiin, jos sopii teille...

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
mutta valaiskaa mua toki jos suurtalouskokin oppikirjoissakin on väärää tietoa aiheesta koska meille ainakin koulussa aikanaan jankutettiin että maizenassa ei ole maissia vaan riisiä.

itse asiassa maizenasuurusteen pääraaka-aine on perunatärkkelys

Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Maizena suurusteissa on riisijauhoja ja perunaa, mutta Maizena maissitärkkelyksessä on sitten maissitärkkelystä!!!

mulla on sitten varmaan menny jotain ohi kun en oo koskaan maizenalla nähnyt maissitärkkelystä, vain orginal maizenan joka sekin riisijauhoa ja nämä pikasuurusteet.

Mulla on 400g paketti jossa lukee: Maizena maissitärkkelys (päivittäiseen ruuanlaittoon). Ainesosat: maissitärkkelys.

Maizena-maissitärkkelys on gluteeniton ja laktoositon maissitärkkelysjauho, jota voi käyttää ruoanlaittoon ja leivontaan perunajauhon tavoin.

"tämä on siis aito keltaisessa paketissa (jossa on se maissin kuva) myytävä Maizena"

Maizena-suurusteiden pääraaka-aine on perunatärkkelys. Niiden käyttö on helppoa: suuruste sekoitetaan suoraan kiehuvaan nesteeseen. Maizena-suurusteet eivät paakkuunnu. Suurusteita on kaksi: ruskea suuruste tummille kastikkeille ja pataruokiin, vaalea suuruste vaaleille kastikkeille ja keitoille. Maizena-suurusteet ovat gluteenittomia.

"Nämä ovat suurusteita ja myydään pienemmässä paketissa"

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eipä se Nellah palannut kommentoimaan...

Mä en kerkeä enkä halua istua 24h/vrk koneella, mulla on elämäkin.

ja minkäs minä sille voin jos uusia tuotteita tulee, kun en niitä seuraa koska en ole keliakikko eikä ole kukaan perheestämme.

lisätään nyt tähän vielä että alunperin oli puhe kastikkeen suurustamisesta, minä henkilökohtasesti käyttäsin tarkotukseen suurustetta josta puhuin. en mitään maissitärkkelystä se kuuluu enempi jälkiruokiin minusta. mutta saahan sitä kukin kotonaan käyttää niinkun haluaa.

lisätään nyt tähän vielä että alunperin oli puhe kastikkeen suurustamisesta, minä henkilökohtasesti käyttäsin tarkotukseen suurustetta josta puhuin. en mitään maissitärkkelystä se kuuluu enempi jälkiruokiin minusta. mutta saahan sitä kukin kotonaan käyttää niinkun haluaa.

Missä mainittiin, että ap.n perheessä keliakiaa? Mulle tuli kyllä ensimmäisenä allergiat mieleen ja allergikolle ei todellakaan käy kaikki gluteiinittomat tuotteet, mutta sen kai jo koulutuksesi puolesta tiedät?

Mä suurustan riisijauholla, maissijauholla, tattarijauhoilla tai luont.gluteenittomalla jauhoseoksella. Perunajauhoilla ei kannata suurustaa, onnistuu se tietysti niilläkin muttei mun mielestä ole kastikemainen.

Riisijauhosta en tykkää, se jää niin jauhoiseksi. Maissijauho, tattarijauho tai toi jauhoseos on musta parhaiten sopivia.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mä suurustan riisijauholla, maissijauholla, tattarijauhoilla tai luont.gluteenittomalla jauhoseoksella. Perunajauhoilla ei kannata suurustaa, onnistuu se tietysti niilläkin muttei mun mielestä ole kastikemainen.

Riisijauhosta en tykkää, se jää niin jauhoiseksi. Maissijauho, tattarijauho tai toi jauhoseos on musta parhaiten sopivia.

käykö teillä codex arvon mukaiset vai luontaisesti glut tuotteet?

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:

Mä en tiedä, mitä tuo tarkoittaa :ashamed:

Mutta oletettavasti vastaus on ei, käytössä luontaisesti gluteenittomat tuotteet, jotka ei saa sisältää viljojen tärkkelyksiäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:

Mä en tiedä, mitä tuo tarkoittaa :ashamed:

Mutta oletettavasti vastaus on ei, käytössä luontaisesti gluteenittomat tuotteet, jotka ei saa sisältää viljojen tärkkelyksiäkään.

Elintarvikevirasto menee niin että pitää glut. tuotteiden raja-arvona codexin raja-arvoehdotusta eli 0,02 % eli 200 ppm eli 20 mg/100g. Keliakialiiton gluteenittoman tuotteen merkkijärjestelmässä on noudatettu muutaman vuoden kahdenlaisia raja-arvoja: gluteeniton 100 ppm eli 0,01 % ja luontaisesti gluteeniton 20 ppm eli 0,002 %

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Missä mainittiin, että ap.n perheessä keliakiaa? Mulle tuli kyllä ensimmäisenä allergiat mieleen ja allergikolle ei todellakaan käy kaikki gluteiinittomat tuotteet, mutta sen kai jo koulutuksesi puolesta tiedät?

niin ja minä puhuin vain siitä että maizena suurusteessa on käytetty riisijauhoa eikä maissia kun ap mainitsi että hän voisi käyttää myös riisijauhoa. en kai missään lauseessa sanonut että ap:n täytyy käyttää maizenaa? myös mainitsin että jos perheessä on maitoallergikko tuote ei sovi olisi kai pitänyt lisätä että jos ei voi käyttää tärkkelyksiä (kuten tuotteessa oleva perunatärkkelys) ei tuotetta voi käyttää. vaikea se on noin suppeasta kysymyksestä tietää mille perhe on allerginen. ja kyllä minulla on suurtalouskokin koulutus ja olen toiminut isossa sairaalassa myös diettikeittäjänä mutta ennustaja ja ajatustenlukija en ole

Yhteistyössä