Kyseessä toimenpidekammoinen lapsi ja en haluaisi joka kerta rokotettavaksi mennessä lohdutella lasta "viikko tolkulla".. Jos kerran helpotusta asiaan löytyy.. Ei minuakaan hammaslääkärissä porata ilman puudutusta..Alkuperäinen kirjoittaja ixus:Verikokeessa ok, meillä poika katseli vaan verhoja, eikä tiennyt verinäytteenotosta mitään (ikää silloin n. 1 v). Mutta miksi pitäisi laittaa rokotuksen vuoksi? Ei rokotus kestä kuin hetken, ja toisinaan lapsi ei sitä noteeraa millään lailla.
Meillä 4vee pojalla taas sokeritauti ja pistetään 4 kertaa päivässä + kaikki sokerimittaukset tunnin välein. Ettei jää kammoa...Alkuperäinen kirjoittaja ixus:Verikokeessa ok, meillä poika katseli vaan verhoja, eikä tiennyt verinäytteenotosta mitään (ikää silloin n. 1 v). Mutta miksi pitäisi laittaa rokotuksen vuoksi? Ei rokotus kestä kuin hetken, ja toisinaan lapsi ei sitä noteeraa millään lailla.
Ok. Ilmeisesti saanut sitten tosi pahan kammon . Kokeile, jospa se veis enimmän kivun ja ainakin turhan pelon pois.Alkuperäinen kirjoittaja ???:Kyseessä toimenpidekammoinen lapsi ja en haluaisi joka kerta rokotettavaksi mennessä lohdutella lasta "viikko tolkulla".. Jos kerran helpotusta asiaan löytyy.. Ei minuakaan hammaslääkärissä porata ilman puudutusta..Alkuperäinen kirjoittaja ixus:Verikokeessa ok, meillä poika katseli vaan verhoja, eikä tiennyt verinäytteenotosta mitään (ikää silloin n. 1 v). Mutta miksi pitäisi laittaa rokotuksen vuoksi? Ei rokotus kestä kuin hetken, ja toisinaan lapsi ei sitä noteeraa millään lailla.
Kyl isommalla lapsella juri tuohon pelkoon tehoaa... puhummekin taikalaastarista. Kipuun liittyvä teho on joskus kyseenalaista, mutta psyykkinen vaikutus sitäkin suurempi!Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:Mä sanoisin että ilmankin voi olla.
Oltiin joulun välipäivinä verikokees vajaa 3-vuotiaan kanssa ja hän vaan tyynesti katsoi kun otettiin 3 putkiloa verta ilman puudutteita. Ei itkua, ei mitään. (Minä pelkäsin enkä voinut edes katsoa, mut onneksi ei lapsi vaistonnut äidin pelkoa.)
Tosin verikokeen ottaja kyl kehaisi et meni hänen top 5:n urheudessa, vaik oltiin Taysissa ja varmaan hän on aika monen lapsen verta ottanut ja nähnyt monenlaisia reaktioita.
Mut siis luulen että pelosta se on enempi kiinni ku kivusta, eikä pelkoon auta emlat.
Näinpä, ns. lumelääkevaikutus... =)Alkuperäinen kirjoittaja mä:Kyl isommalla lapsella juri tuohon pelkoon tehoaa... puhummekin taikalaastarista. Kipuun liittyvä teho on joskus kyseenalaista, mutta psyykkinen vaikutus sitäkin suurempi!Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:Mä sanoisin että ilmankin voi olla.
Oltiin joulun välipäivinä verikokees vajaa 3-vuotiaan kanssa ja hän vaan tyynesti katsoi kun otettiin 3 putkiloa verta ilman puudutteita. Ei itkua, ei mitään. (Minä pelkäsin enkä voinut edes katsoa, mut onneksi ei lapsi vaistonnut äidin pelkoa.)
Tosin verikokeen ottaja kyl kehaisi et meni hänen top 5:n urheudessa, vaik oltiin Taysissa ja varmaan hän on aika monen lapsen verta ottanut ja nähnyt monenlaisia reaktioita.
Mut siis luulen että pelosta se on enempi kiinni ku kivusta, eikä pelkoon auta emlat.
Kivun sietäminen on erittäin yksilöllistä, ei pidä käydä arvostelemaan muita, jos itsellä sattuu olemaan korkea kipukynnys!Alkuperäinen kirjoittaja Miili:Taitaa äiti pelätä rokotusta =) . Ei se lasta paljoa satu, musta on turha laittaa puudutuslaastaria.
Miten se emla niihin suoniin vaikuttaa? Meillä olis verikoe tulossa ja neuvolantäti neuvoi tuota ostamaan, en tosin tiennyt että se laastari on.Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:Yhden kerran on käytetty, mut hankaloitti niin paljon verinäytteen ottoa kun suonet katosi, että vähemmän huutoa tulee siitä kun emlaa ei käytetä, ja verinäytteen saa otettua nopeasti kun suonetkin näkyy. Eli sen kiinnipitämisen takia huutaa lähinnä.
Joo näin on JOLLEI oteta emlaa pois noin 15-20 minsaa ennen verikoetta.Alkuperäinen kirjoittaja tähtiyö:Meidän esikoiselle kahdesti allergiasairaalassa ennen verikoetta laitettu ja sitten on saatu tehdä töitä että suoni löytynyt.
Tokan kerran jälkeen kaokeiltiin ilman ja suoni löytyi heti joten oli paljon nopeampi toimitus.
Hoitaja sanoi että suonet menee helposti piiloon emlan:n vaikutuksesta joten siitä asti ollaan sitten menty ilman.
Meidän 5-vuotiaan kanssa keskusteltiin näytteenotosta ennen labraan menoa. Kerrottiin ettei se satu kovasti vaan pikkusen nipistää. Labraan mennessä poika oli peloissaan ja tästä syystä todella vihainen kun sinne vietiin. Huoneeseen jouduin kantamaan vastaan tappelevan pojan. Isänsä joutui kaikin voimin väkisin pitämään kiinni kun näyte otettiin. Labran tädin päälle poika vielä sylkäisi kesken näytteen oton. Ei normaalisti käyttäydy noin. Ensimmäinen kerta oli tuollainen käytös. Oli ilmeisesti niin peloissaan ja vihainen kun hänet sinne pakotettiin. Vihainen oli vielä pari tuntia kotiin tulonkin jälkeen. Meillä varmasti Emlasta olisi apua ollut, ei olisi niin paljoa poikaa pelottanut. Kaikille lapsille ei etukäteen puhumisesta ja kertomisestakaan apua ole.Mä luulen että turhaan laitat emlaa rokotukseen.Sillä siinä kirvelee se aine joka pistetään lihakseen ja sinne asti ei yllä tuo puudute.
Eli hukkaan menee kyllä emla tuossa.
Ja sattuuhan se rokotus hetken,mutta musta ei pidä opettaa lasta pelkäämään kipua vaan se että se loppuu ja on ohi tosi nopeesti.Hetken kestää vaan ja sitten iso palkkio.
Eikä voi valehdella etteikö se satu.
Meillä 3,5 vee on tosi pelokas ja lääkärissä jouduttiin verikokeeseen.
TIes jo että se sattuu ja sanoinkin että vähän nipistää.Näytin miten se voi sattua,vähän nipistin.Mutta sanoin että se myös loppuu yhtä nopeesti kuin se nipistyskin.
Tyttö oli huomattavasti reippaampi,tiesi mitä odottaa.
Ja mitkä kehut sai jälkeenpäin,oli niin polleena kun sairaalan kanttiinista sai jätksin valita.
Ja sanoi että mua sattui ja itkin mutta se meni ohi.
NIinpä.
Se menee ohi.