Kukaan hankkinut lapsia ilman minkäänlaista vauvakuumetta?

Joo, hankkia on huono ilmaisu, lapsia saadaan jos saadaan. Keskitytään kuitenkin olennaiseen:

Mulla ei oo koskaan ollut minkään valtakunnan vauvakuumetta, enkä usko että tuleekaan. En tykkää lapsista ylipäätään, minusta ne ovat enimmäkseen rasittavia eivätkä herätä mitään hellyydentunteita. Sisko sai vauvan alkuvuodesta, ja tähän pikkuiseen suhtaudun vähän eri tavalla, koska häneen olen voinut "tutustua", ja tiedän että tullaan olemaan tekemisissä jatkossakin, joten näen hänet jotenkin enemmän persoonana kuin "vain" vauvana (hankala selittää ). Odotan kyllä kovasti että hän kasvaa ja että voitaisiin tehdä jotain muutakin kuin antaa hänelle ruokaa ja vaihtaa vaippaa.

Juteltiin asiasta eilen miehen kanssa pitkästä aikaa. Hän oli alunperin vuosia sitten myös sitä mieltä, että ei kiitos lapsia meille, harkitsi jopa sterilisaatiota. Pari vuotta sitten mieli muuttui, hän alkoi vilkuilla ohikulkevia lastenrattaita imelä ilme naamalla :D. Ja puhua asiasta muutenkin. Nyt kuitenkin eilen tuntui jo olevan paljon enemmän tosissaan asian kanssa ja toisteli että että "my time is running out" (täyttää joulukuussa 30), ja että ei halua olla "vanha vanhempi" (toisaalta ymmärrän tämän, koska meidän omat vanhemmat on kaikki 60+, mun isä jopa pian 73-vuotias, ja onhan siinä ne huonotkin puolensa). Kysyin että onko tämä asia miten kiireinen, vuoden, kolmen vuoden vai viiden vuoden sisään ratkaistava? Mies vastasi että kyllä hän mielellään viiden vuoden sisällä näkisi itsensä isänä. Pelottavaa. Tiedän että voisin helposti elää elämäni täysin onnellisena kokonaan ilman lapsia, eikä mies onneksi ole painostanut mua asiassa. Toisaalta tuntuu hienoiselta pettymykseltä että miehen mieli on muuttunut, koska mä en koskaan olisi tullut tekemään aloitetta tässä lapsiasiassa. Tällaisiin asioihin ei voi kuitenkaan vaikuttaa, eihän hän itsekään mahda tunteilleen mitään eikä ole voinut estää niiden muuttumista.

Niin, että sitä vaan, että onko kukaan suostunut hankkimaan lapsia ns. kompromissina? Rakastan tuota miestä niin paljon, että voisin jopa tällaiseen ryhtyä, ei tietenkään sen takia että hän pysyisi luonani vaan itse tunteen takia. Hän jätti kotimaansa mun vuoksi, mikä on suurimpia uhrauksia mitä voi olemassa olla, ja haluaisin antaa jotain takaisin.
Enkä oo itsekään täysin ehdoton tälle lapsiasialle (enää ), ehdoton ei on muuttunut varovaiseksi ehkä ei:ksi. Kyllä tilanteeseen varmasti sopeutuisi.

Mutta voiko lapseen rakastua "jälkikäteen", ja vauvakuumeen saada raskauden aikana tai sitten kun lapsi on syntynyt, jos mitään suurempaa innostusta lapsen hankkimiseen ei alunperin ole? Ja miten voisin olla varma, etten sitten kadu?? Meillä on hyvä suhde ja kaikesta puhutaan, mikä on tietysti voimavara, mutta toisaalta se tuntuu riskiltä: Entä jos lapsi "pilaa" suhteen? Siskoni perhe-elämä ei esikoisen syntymän jälkeen ole todellakaan ollut mikään rohkaiseva esimerkki, hän on joutunut huolehtimaan vauvan liki täysin yksin, vaikka vielä raskausaikana mies oli innoissaan ja suhde toimi muutenkin. En usko että meille kävisi noin, mun mies on niin mielettömän vastuullinen jutuissa mihin ryhtyy, mutta ei toisaalta siskonikaan olisi ikinä olettanut löytävänsä itseään moisesta tilanteesta.

Tätä asiaa ei kyllä ratkaista just nyt ja tuskin ihan lähitulevaisuudessakaan, mutta ois kiva kuulla pohdintoja.
 
Joo, en mäkään oo lapsista ikinä pitänyt tai niitä halunnut. Raskaus oli ISO yllätys (pitkä juttu, turha tulla saarnaamaan ehkäisystä). Mulla kesti koko raskausaika tottua ajatukseen, fiilikset ei ollut kovin korkeella.

Nyt kun poika 1v8kk, maailman rakkain enkä pois vaihtais. Eli on mahdollista ja todennäköistä että "ei-toivotusta" tuleekin se maailman keskipiste =)
 
vieras
Mulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta tai biologinen kello tikittänyt. Sain lapseni yli 30-vuotiaana ja ovat kyllä ihaninta, mitä maa päällään kantaa. Mutta erona sinuun, olen kyllä aina lapsista pitänyt.
 
No siis.. niin "julmalta" kuin se kuulostaakin, niin kyllä mä "suostuin" tekee lapsia, ko miäs niitä tahto :xmas:

Eli jos ois ollu toisenlainen mies, olisin varmasti tullut äidiksi huomattavasti paljon myöhemmin.

Tämä kolmas nyt sitten oli sellanen, missä olin itse eniten mukana.
 
Baby
Täälläkin yksi 5kk vauvelin äiti, jolla ei koskaan ole ollut vauvakuumetta. Miehellä oli ;) Nyt en osaa kuvitellakaan elämääni ilman tätä ihanaista pientä! Enkä todellakaan ollut kiinnostunut lapsista ennen omaani. Niin ne vaan asiat muuttuu :p
 
esikon äiti
Minulla ei koskaan ollut vauvakuumetta enkä ole erityisemmin pitänyt lapsista, mutta halusin kuitenkin hankkia lapsen koska arvelin, että rakkaus syttyy varmasti viimeistään kun lapsi syntyy. Niin kävikin, lapsi on nyt vuoden ja tärkein asia maailmassani. Suosittelen :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Joo, en mäkään oo lapsista ikinä pitänyt tai niitä halunnut. Raskaus oli ISO yllätys (pitkä juttu, turha tulla saarnaamaan ehkäisystä). Mulla kesti koko raskausaika tottua ajatukseen, fiilikset ei ollut kovin korkeella.

Nyt kun poika 1v8kk, maailman rakkain enkä pois vaihtais. Eli on mahdollista ja todennäköistä että "ei-toivotusta" tuleekin se maailman keskipiste =)
Oon täysin samaa mieltä ja mun tarina hyvin samanlainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
No siis.. niin "julmalta" kuin se kuulostaakin, niin kyllä mä "suostuin" tekee lapsia, ko miäs niitä tahto :xmas:
Ei se minusta julmalta kuulosta. Reilulta paremminkin.

Niin, ja tuosta lapsista tykkäämisestä. Oon ollut pari kertaa au pairina (joo tiedän että kuulostaa hullulta), ja niiden perheiden lapsiin, pieni tyttö ja pieni poika, kyllä kiinnyin kuukausien kuluessa. Jotenkin kaikki random-lapset kaupassa tms., vaan herättää samantien ärsytysreaktion, varsinkin jos huutavat, mutta kai siihen omaan sitten oikeasti suhtautuisi eri tavalla.


Jaksoikohan kukaan muuten lukea tuota mun jorinaa kokonaan, tuli kilometrin mittainen tuosta ekasta viestistä kun en paljon pysähdellyt katsomaan että paljonko on tekstiä :D...

 
Mä en oo koskaan ollut sellanen et "oi, vauva.." tai yleensäkään pitänyt lapsista sen enemmin, persoonana pidän joistakin lapsista mutta en niinku automaattisesti kaikista lapsista...

Oman silti olen halunnut, mutta kun se oma on aivan täysin eri asia kuin lapset yleensä. Oma on se persoona, ja siihen kyllä rakastuu aivan mielettömästi viimeistään ajan kanssa.. Itse rakastuin kun poika oli vasta masussa..
 
No tota meillä lapset ei oo mikään kompromissi, molemmat suhtauduttiin positiivisesti lasten hankkimiseen,
mutta en oo koskaan ollu ns. vauvakuumeessa.

En tykkää vauvoista; kun omat pojat oli pieniä niin vauva-aika oli ( varsinkin esikoisen kanssa ) enimmäkseen tylsää.
Sitten kun lapset kasvaa niin tottakai tulee kaikennäköistä hässäkkääkin,
mutta suurimmalti osalti lasten kanssa on hauskaa ja ihanaa.

Ennen omia lapsia en ollut yhtään kiinnostunut vieraista lapsista enkä erityisesti kavereidenkaan muksuista.
En ollut esim. ikinä hoitanut yhtään lasta, vaihtanut vaippoja, työntänyt vaunuja, syöttänyt tms. ennenku oma esikoinen synty.

Ja kyllä; rakastan lapsiani yli kaiken.
En välttämättä siitä hetkestä kun vauva on nostettu syliin synnytyssalissa. Silloin pojat ovat olleet "vain vauvoja".
Mä en tiedä tosta katumisesta; eipä tullut itselleni moinen mieleenkään koska perumismahdollisuutta ei sit loppupeleissä kumminkaan oo.
Ja toisaalta.. mitään tekemääni en oo katunut; miksipä lapsiakaan.

Meillä lapset ei ole pilanneet suhdetta; mutta toki suhde muuttuu ajan kanssa muutenkin ja erilaisia vaiheita eletään. Mutta kun tää on tiedossa niin eipä mitään isopmia ongelmia oo ollut.
Huolta täytyy parisuhteesta pitää yhtälailla oli lapsia tai ei.

Me ollaan oltu vanhoja ( tai ainakin mä ) kun lapset on syntyneet.
Esikoisen syntyessä mä olin 32v ja mies 28v.
Sitten siitä 3,5 vuoden päästä synty toinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Joo, en mäkään oo lapsista ikinä pitänyt tai niitä halunnut. Raskaus oli ISO yllätys (pitkä juttu, turha tulla saarnaamaan ehkäisystä). Mulla kesti koko raskausaika tottua ajatukseen, fiilikset ei ollut kovin korkeella.

Nyt kun poika 1v8kk, maailman rakkain enkä pois vaihtais. Eli on mahdollista ja todennäköistä että "ei-toivotusta" tuleekin se maailman keskipiste =)
Tämä on rohkaiseva esimerkki, kiitos :). Tuo keskipistejuttu tosin kuulostaa vähän epäilyttävältä :D, haluaisin kyllä säilyttää mahdollisimman paljon "entisestä elämästä".

 
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
No siis.. niin "julmalta" kuin se kuulostaakin, niin kyllä mä "suostuin" tekee lapsia, ko miäs niitä tahto :xmas:
Ei se minusta julmalta kuulosta. Reilulta paremminkin.
Juu ja liekö siitä johtuvaa ainakin osittain se, että mies on aina hoitanut mein lapsia vähintää yhtä paljo ku miä. Iha iliman mittää patisteluja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Nyt kun poika 1v8kk, maailman rakkain enkä pois vaihtais. Eli on mahdollista ja todennäköistä että "ei-toivotusta" tuleekin se maailman keskipiste =)
Tämä on rohkaiseva esimerkki, kiitos :). Tuo keskipistejuttu tosin kuulostaa vähän epäilyttävältä :D, haluaisin kyllä säilyttää mahdollisimman paljon "entisestä elämästä".
Nooo se "halu" kyllä sitten pakosti muuttuu ihan jonkin verran, kun se käärö sylissä on. Että entisen elämän merkitys kaikkineensa muokkautuu pakosti. Mutta siitä ei tartte ressata - se kyllä ohjautuu automaattisesti oikiaan suuntaasa.
 
hankin
koska ikää alkoi olla oikeasti niin paljon, että asia kanssa oli mahdotonta jossitella, tosin 30-kymppisestä alkaen aloin pitää ihan mahdollisena, että mulla olis lapsi, kesti vaan pitempään, että sopiva mies tuli elämään. En ollut ikinä ollut innostunut vauvoille lepertelemään ennnen oman lapsen syntyää, tosin leikki-ikäisistä ja vanhemmista lapsista oon aina tykännyt. Oman lapsen synnyttyä mulla kyllä luonto kuitenkin teki tehtävänsä ja hullaannuin lapseen ihan täysin. Jos mies on valmis osallistumaan myös vauvan hoitoon, se kyllä helpottaa.
Mutta totta kai lapsi muuttaa elämän eikä suhde pysy samana, mutta kyllä se toisen vauvakuumekin suhdetta hiertää, jos jää ilman vastakaikua, kyse on kuitenkin aika perustavanlaatuisesta toiveesta.
 
Meillä on toinen vauva tilauksessa kun vain tulee, ei hötkyillä asian kanssa, eikä ole mikään jumalaton kiire. Ei myöskään mitään vauvakuumeilua. Näin tehdään, koska ei haluta että lapsi jää ainoksi, siis haluamme toisen. Ja suunnitelmissa oli alun alkaenkin kaksi lasta, nyt tehdään kuten oli puhe jo ajat sitten. Jos tärppää pian, tulee just kiva parin vuoden ikäero.
Ja mä haluan että se pikkulapsiaika menee samaan syssyyn, en halua että se härdelli alkaa alusta joskus viiden vuoden päästä. Että sanottaisko että järkisyistä puuhataan toista nyt, ei kuumeilun takia. =)
 
mie
mä olin jo päättänyt etten tee koskaan lapsia,en tuntenut ikinä oloani lasten kanssa luontevaksi ja välttelinkin tilanteita jossa joutuisin olemaan lasten parissa. ( juttelemaan lapsille tai jopa leikkimään niiden kanssa...kauhistuttava ajatus silloin!! )
Tulin sitten raskaaksi vaikka söin e-pillereitä.Mietin mitä tehdä asialle,mutta päätin pitää vauvan.Onneksi.
Lapseni on nyt 4v. ja maailman rakkain minulle.Tunnen itseni julmaksi,kun ajattelen mitä olisin voinut tehdä silloin,kun kuulin olevani raskaana.:(
Nykyisin suhtautuminen kaikkiin lapsiin on muuttunut täysin.Rakastan lapsia,leikin pihalla vieraidenkin lasten kanssa ja tunnen suurta iloa,kun huomaan lastenkin viihtyvän minun kanssa.:)
Myönnän silti,että en lisää lapsia itselleni aio saada,vaikka kuinka ihania ovatkin.
 
esikoinen tilauksessa
Mulla ei ole koskan ollut varsinaista vauvakuumetta. Nyt kuitenkin odotan esikoistani, usean kuukauden yrityksen jälkeen.
Vieraitten ihmisten lapsiin suhtaudun lähes väliinpitämättömästi, kunhan eivät käytöksellään vahingoita itseään tai muita (silloin kyllä puutun asoiden kulkuun).
Ystävien ja lähisukulaisten lapsiin suhtaudun suojelevasti, he ovat ikäänkuin osa omaa laumaani :D
Mieheni puolestaan pitää lapsista ja on jo pitkään halunnut omia lapsia. Hän onkin kasvanut perhekeskeisemmässä kulttuurissa kuin minä.
 
vieras
Välillä kun ihmisten touhuja seuraa ja miten lapsiaan kohtelevat tulee mieleen, että suurin osa tekee lapsia vain koska se on sosiaalinen normi, että niitä lapsia pitää olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Juu ja liekö siitä johtuvaa ainakin osittain se, että mies on aina hoitanut mein lapsia vähintää yhtä paljo ku miä. Iha iliman mittää patisteluja.

Nooo se "halu" kyllä sitten pakosti muuttuu ihan jonkin verran, kun se käärö sylissä on. Että entisen elämän merkitys kaikkineensa muokkautuu pakosti. Mutta siitä ei tartte ressata - se kyllä ohjautuu automaattisesti oikiaan suuntaasa.
Ylin kohta on Erittäin Tärkeä :). Varsinkin kun meillä ei oo lähellä ketään sukulaisia jotka voisivat lasta hoitaa edes satunnaisesti. En tosin sillä ajatuksella tähän ryhtyisikään, että muut sitten hoitaisivat lapsen.
 
bird
Ei mullakaan ole ollut koskaan vauvakuumetta, enkä oo lapsista tykännyt. Minulla raskaus oli myös iso ylläri, joka tuli ilmi siinä vaiheessa kun mitään (keskeytystä) ei ollut enään tehtävissä.
Tilanteeseen oli siis pakko vaan sopeutua. Vaikka on ollut todella rankkaa, kyllä se lapsen eka hymy palkitsee tavalla, jota ei osannut kuvitellakkaan. Loppujen lopuksi olen siis tyytyväinen että näin kävi, uskon että kaikella on tarkoituksensa, ja tämä lapsi todella halusi tulla meidän elämään.
 

Yhteistyössä