Kuka tietää koirien rekisteröimisestä?

• Viestiketjun aloittaja storm
  • Ensimmäinen viesti
storm
Eli minulla on 2-vuotias Chihuahua joka ei ole rekisterissä. Koiralla on kyllä paperit ja leima vatsassa. Voikohan sitä enää rekisteröidä?? Minä en ole tullut aikaisemmin ajatelleeksi kun ihan seurakoiraksi otin mutta nyt tuli tällainen mieleen. Kiitos jos joku osaa auttaa :)

storm
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
leima vatsassa? koira on tietääkseni kyllä rekisteröity jos sillä paperit on-
juu en minä noista sen kummemmin tiedä kun en ole ajatellut asiaa mutta tietääkseni ei riitä että on paperit.. En kyllä varma ole...

storm
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
onko se leima siis tatuointi? ihmettelen tuota paikkaa
joo on tatuointi, se näkyi paljon selvemmin pentuna. Nyt maha on vähän tummunut. Se on tuossa takajalan vieressä. Hankala selittää mutta kuitenkin mahaksi minä tuon vielä lasken mutta aika lähellä takajalkaa.

vieras
Siis mikä paperi koiralla on? Jos se on rekisteritodistus, niin silloin koira on jo rekisteröity. Ja siis sitä vatsaa ihmettelen minäkin. Mikä siellä oikein on? Yleensä tatuointi on korvassa.

Toi "sanonta" että koiralla on paperit tarkoittaa, että koira on rekisteröity Suomen Kennelliittoon.

Eli mitkäs paperit sillä koiralla on jos se ei ole rekisteröity? Ulkomaantuonneilla voi olla alkup. maassa rekisteröitynä sieltä "paperit", jonka jälkeen koiran voi (jos kennelliiton hyväksymä rotu) rekisteröidä Suomessa.

storm
Alkuperäinen kirjoittaja MinkuK:
Toi "sanonta" että koiralla on paperit tarkoittaa, että koira on rekisteröity Suomen Kennelliittoon.

Eli mitkäs paperit sillä koiralla on jos se ei ole rekisteröity? Ulkomaantuonneilla voi olla alkup. maassa rekisteröitynä sieltä "paperit", jonka jälkeen koiran voi (jos kennelliiton hyväksymä rotu) rekisteröidä Suomessa.
Jaaha minäpäs etsin sen paperin. Mutta kasvattaja ainakin sanoi että koiralla on jotkut paperit ja sen saa itse rekisteröidä ja hän ei ole sitä tehnyt mutta minä voin jos haluan. xvz861 lukee tuossa mahassa... ??

storm
Nyt löysin lapun jossa lukee isän nimi, äidin nimi, niiden rekisterinumerot ja tämän koiran TM-numeron?? Tämä on suomen kennelliiton lappu ja siinä lukee että sopimus koiran kaupasta.

storm
ahaa, tuo on näköjään joku tunnistusmerkintä josta puhutaan kennelliiton sivuilla

Suomessa tunnistusmerkintänä käytetään tatuointia tai mikrosirua. Merkinnän saa koiralle oman paikkakunnan eläinlääkäriltä tai tunnistusmerkitsijäksi koulutetulta henkilöltä.

Jalostukseen käytettävillä koirilla tunnistusmerkintäpakko alkoi 1.6.2008. Tunnistusmerkintäpakko koskee myös ulkomaisia jalostukseen käytettäviä koiria.

Rekisteröitävien koiranpentujen tunnistusmerkintäpakko tuli voimaan vuoden 2009 alusta (Kennelliiton hallitus 28.8.2008). Tunnistusmerkintäpakko koskee 1.1.2009 tai sen jälkeen syntyneitä pentueita. Tunnistusmerkinnästä on hyötyä esimerkiksi, jos koira karkaa tai se varastetaan. Lue lisää Pentujen tunnistusmerkintäohjeesta www.kennelliitto.fi > Lomakkeet ja säännöt > Jalostus ja kasvatus.

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran ilmoituksen mukaan 3.7.2011 alkaen Suomeen tuotavien koirien tunnistusmerkinnäksi hyväksytään ainoastaan mikrosirumerkintä. Kennelliitto hyväksyy myös tämän jälkeen tatuoinnin virallisena tunnistusmerkintänä kokeissa, näyttelyissä ja terveystutkimuksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja storm:
Nyt löysin lapun jossa lukee isän nimi, äidin nimi, niiden rekisterinumerot ja tämän koiran TM-numeron?? Tämä on suomen kennelliiton lappu ja siinä lukee että sopimus koiran kaupasta.
eli se on paperiton ja tuo TM tarkoittaa tunnistunmerkintää. se paperi on vaan todistus siitä että koira on tunnistunmerkitty. et saa reristeröityä sitä enään, ainakaan ilman DNA-kokeita. tarkemmin en sitten osaa sanoa

Sitten se on vain sopimus koiran kaupasta = kirjallinen sopimus että olet ostanut tällaisen ja tällaisen koiran. Jos löydät rekisteritodistuksen, niin se on sitten se oikea paperi.

Katso täältä:

http://www.kennelliitto.fi/FI/jalostusjakasvatus/rekisterointi/rekisterointi.htm

Tuon mukaan mä ymmärtäisin ettei koiraa voi jälkikäteen rekisteröidä.

storm
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
eli se on paperiton ja tuo TM tarkoittaa tunnistunmerkintää. se paperi on vaan todistus siitä että koira on tunnistunmerkitty. et saa reristeröityä sitä enään, ainakaan ilman DNA-kokeita. tarkemmin en sitten osaa sanoa
eli lapulla ei periaatteessa tee mitään ellen halua ryhtyä dna-kokeisiin. Varmaankin tuo myyjä on tehnyt koiralleen niin paljon pentuja ettei niitä enää taida saada kuudennen pentueen jälkeen rekisteriin ja siksi tätä pentuetta ei ole rekisteröity. En keksi muuta syytä kun kerta molemmat vanhemmat ovat rekisterissä

storm
Alkuperäinen kirjoittaja MinkuK:
Sitten se on vain sopimus koiran kaupasta = kirjallinen sopimus että olet ostanut tällaisen ja tällaisen koiran. Jos löydät rekisteritodistuksen, niin se on sitten se oikea paperi.

Katso täältä:

http://www.kennelliitto.fi/FI/jalostusjakasvatus/rekisterointi/rekisterointi.htm

Tuon mukaan mä ymmärtäisin ettei koiraa voi jälkikäteen rekisteröidä.
en usko että koira on missään rekisterissä sitten. Ei sillä kyllä oikeastaan mitään väliä olekaan, yhtäkkiä vaan tuli joku vimma alkaa selvittämään asiaa kun kaveri on menossa ostamaan koiraa :D

en usko että koira on missään rekisterissä sitten. Ei sillä kyllä oikeastaan mitään väliä olekaan, yhtäkkiä vaan tuli joku vimma alkaa selvittämään asiaa kun kaveri on menossa ostamaan koiraa :D
Valitettavasti tällaisten ostajien takia ne niitä pentuja teettää yli 5 kpl/narttu... Ei väliä.

Tuota ettet tarkoita sitä että oothan vaihtanut sen koiran tavallaan omiin nimiis eli rekisteröit sen omalle nimelles. En muista enää tarkasti millä nimillä noista puhuttiin kun on hiukka aikaa kun viimeks oon noiden kans touhunnu, muistelen vaan et koiran kaupan yhteydessä piti vaihtaa omat tiedot sinne koiran rekisteriin eli jos koira on kasvattajan rekisteröimä niin se on kasvattajan nimissä ellei siitä muutosta tehdä. Korjatkaa joku joka muistaa miten se meni.

Yhteistyössä