Kuka tekee kotityöt, jos toinen puoliso tienaa ja maksaa enemmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja qag
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

qag

Vieras
Simppeli kysymys. Jos miehellä on vaikka kaksinkertaiset tulot, ja hän maksaa asumisesta, ruoasta ja muusta enemmän, joutuuko mies silti tekemään kotitöitä? Vai korvaako nainen vähäisen osallistumisensa tekemällä kotityöt? Oletetaan, että molemmat käyvät töissä.

(Ja joo, nainen voi tienata enemmän kuin miehensä, ja kaikki eivät elä heterosuhteessa, pahoittelen yleistämistä.)

No ei tulot vaikuta tohon yhtään, eri asia jos toinen on kotona vaan ja toinen on töissä. Kuulostaakin jo niin naurettavalta että se joka saa palkkaa joutuisi tekemään vähemmän kotitöitä :D

Kotitöiden jakaminen ja työstä saadun palkan määrä eivät mielestäni liity toisiinsa. Sitten on jossain määrin eri asia, jos toinen puolisoista ei ole palkkatyössä ollenkaan, mutta saa jotain tukea, joka ajatellaan hänen "palkakseen".

Meillä minä tienaan enemmän, mutta kun molemmat käydään töissä, niin molemmilla on myös yhtä paljon aikaa kotihommille ja vapaa-aikaa, joten en ymmärrä, miten tuo tulopuoli voisi vaikuttaa kotihommien tekemiseen. Sitten, kun jään äitiysvapaalle, niin teen enemmän kotihommia, koska olen päivät pitkät kotona, vaikka mun äitiyspäiväraha on aikalailla miehen palkan luokkaa.

Kuulostaakin jo niin naurettavalta että se joka saa palkkaa joutuisi tekemään vähemmän kotitöitä :D

Minä teen kaikki kotityöt, mies saa isoa palkkaa. Käydään molemmat duunissa, mutta IMO on mun tehtäväni hikoilla kotona, kun mies joutuu maksamaan enemmän omasta pussistaan. Hän varmaan haluaisi rahansa mieluummin käyttää vaikka harrastuksiin. Eipähän joudu enää siivoamaan kuitenkaan...

meillä mies käy töissä ja tienaa ja hän tekee myös kotityöt. Ite teen päivässä ehkä jotain pientä, tyhjennän tiskikoneen tai otan pyykit kuivurista, yleensä vain jomman kumman. Niin ja hoidan tietty lapsen

Minä teen kaikki kotityöt, mies saa isoa palkkaa. Käydään molemmat duunissa, mutta IMO on mun tehtäväni hikoilla kotona, kun mies joutuu maksamaan enemmän omasta pussistaan. Hän varmaan haluaisi rahansa mieluummin käyttää vaikka harrastuksiin. Eipähän joudu enää siivoamaan kuitenkaan...

No selvä, minä en ainakaan alistu moiseen, saman verran kuitenkin töitä tehdään vaikka tienataankin eri verran. :O Minusta jotenkin tosi halpamaista, molemmilta.

Jos toinen on enemmän kotona ja toinen työmaalla, niin varmaan se enemmän kotona olija tekee enemmän kotitöitäkin?
En mä ymmärrä mitä tekemistä palkkapussin suuruudella kotitöiden kanssa on.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tietenkään. Tai mä en ainakaan voisi kuvitellakaan eläväni moisessa suhteessa, jossa velvollisuudet "jaettaisiin" noin.
Jos molemmat puolisot käyvät palkkatyössä kodin ulkopuolella, n. 8h/päivässä, he jakavat kotityöt päivän jälkeen niin, että molemmat tekevät esim. 2 tuntia (tai mikä nyt ikinä onkaan tarpeen) ja saavat yhtä monta tuntia vapaa-aikaa.

Jos toisen palkaa sattuu olemaan huonompi, sitä ei ole tarpeen eikä reilua kostaa vähäisemmällä vapaa-ajalla ja yleisesti rasittavammalla elämällä.

Vaikka toinen puoliso oluisi kotona, vaikkapa lapsia hoitamassa, tämäkään ei tarkoita, että kotona oleva on vastuussa kakesta kotiin ja lapsiin liittyvästä. Reilua on, jos molempien "työpäivä" kestää yhtä kauan, eli kotona oleva tekee työssä käyvän poissaollessa lastenhoidon ohella sen mitä ehtii ja pystyy.Loppu hoidetaan puoliksi. Ei voi elää niin, että toisen työpäivä kestää 8h ja toisen 24h.

Ratkaisevaa on siis ajankäyttö ja työskentely perheen hyväksi, ja molemmille reilusti jäävä vapaa-aika, ei tulotaso! :)

Meillä on niin, että mies tienaa enemmän ja myös maksaa kuluista enemmän ja minulle kuuluu sitten lähes kaikki kotityöt. Suurin tekijä tässä järjestelyssä on miehen pitkät työpäivät. En halua hänen tuhlaavan niitä muutamia illan tunteja kotitöihin, vaan mieluummin perheen kanssa olemiseen.

Jos toinen on enemmän kotona ja toinen työmaalla, nini varmaan se enemmän kotona olija tekee enemmän kotitöitäkin?
En mä ymmärrä mitä tekemistä palkkapussin suuruudella kotitöiden kanssa on.

Näin juuri. Meillä vaihtelevat työajat ja joinakin viikkoina kun olen enemmän vapaana siivoan enemmän ja joinakin mies, joten hän siivoaa jne. En ole mikään huora joka ostetaan siivoamaan isolla palkkapussilla eikä mieheni myöskään. :D Samat velvollisuudet meilä on hoitaa MEIDÄN kotia.

Meillä mies tienaa tuplaten sen mitä mä mutta koska mulla on lyhyemmät työpäivät ( mä olen palkkatyössä ja mies yrittäjä) ja siis enenmmän vapaa-aikaa, mä teen n 80% kotitöistä. En koske moottorisahaan tai hitsauskoneeseen mutta muut polttpuuhommista lähtien. Mies tekee mitä ehtii, mm joskus kesällä jos tulee ajoissa kotiin, saattaa leikata nurmikon, käydä kaupassa tms.

Yhdessä tehdään, se tekee kuka ehtii ja/tai osaa ja jos ei huvita, imuroida voi seuraavanakin päivänä ;)

Ei mitään tekemistä rahan kanssa.. Miehen ollessa poissa kotoa minä teen sen minkä ehdin ja mikä tuleekin tehdä, mies sitten tekee mitä ehtii ollessaan kotosalla. Yhteistuumin hoidellaan kotitöitä viikonloppuisin.

Olen kyllä ominut pyykkihuollon ihan omista syistäni :D Mies sitten tekee vastaavasti enemmän pihatöitä ja korjaa/huoltaa autoa, koska mulla ei ole edes ajokorttia.

Mies tienaa oikeastaan kaikki tulomme, minä saan vain lapsilisän ja isommista elatustuen.

[QUOTE="huh";23784444]No selvä, minä en ainakaan alistu moiseen, saman verran kuitenkin töitä tehdään vaikka tienataankin eri verran. :O Minusta jotenkin tosi halpamaista, molemmilta.[/QUOTE]

Kotoa opittua varmaan. Äiti teki kaiken, isä tienasi suuret setelit. Sitä pitää niin normaalina. Meillä ei sitten ole lapsia, joten en opeta heille huonoa esimerkkiä. :>

Meillä on niin, että mies tienaa enemmän ja myös maksaa kuluista enemmän ja minulle kuuluu sitten lähes kaikki kotityöt. Suurin tekijä tässä järjestelyssä on miehen pitkät työpäivät. En halua hänen tuhlaavan niitä muutamia illan tunteja kotitöihin, vaan mieluummin perheen kanssa olemiseen.

Mutta tässä tarkotettiinkin varmasti sitä että esim molemmat 8h töissä ja tulee kotiin niin vähemmän tienaava joutuu palkkansa takia tekemään kotityöt, tottakai se jakautuun oin jos miehesi on pitempään töissä. :)

Mä teen aina ja kaikki kotityöt. Olin sitten töissä, lomalla, äitiyslomalla tai sairauslomalla ja homma meni myös noin kun mies oli hoitovapaalla 1½ vuotta. Mä myös tienaan enemmän, paitsi nyt äitiyslomalla saan pari sataa vähemmän kuin mies.

Ja nyt jos joku kysyy että miksi olen tyhmä ja teen... Joo, voisin jättää tekemättäkin, mutta miehelle se on ihan ok. Ruokansa tuo hakis jostain kiskalta tai pitseriasta (jota mä en hyväksy pihinä ihmisenä missään nimessä!), ja jos uhkaan jättää siivoomatta niin miehestä kotona pitääkin näkyä elämisen jälkiä. En sitten tiedä tarkoittaako myös sellasia elämisen jälkiä että hiiret alkaa rapistella nurkissa... Pyykkinsä tuo osaa viime kädessä pestä itsekin, samoin käyttää astianpesukonetta, mutta kun on laiska kuin saapas ja tietää että nämä hommat teen kuitenkin niin ei niillä kroppaansa vaivaa.

Ärsyttävintähän tässä on että se on muuten täydellinen mies, paitsi kodinhoidollisessa mielessä :D

Minä olen kotona, mies tienaa lähes kaikki rahat. Tekee kotona ollessaan kotitöitä.
En tosiaankaan yritä mukuloitten kanssa siivota koko huusholli katosta lattiaan. Teen päivisin ne perusjutut (ruuanlaiton, tiskit ja pyykkiä jos ehdin), miestä odottaa kotityöt tai lapsenhoito tai molemmat työpäivän päätteeksi.

Raha ei liity tähän kuvioon mitenkään.

Varmaan riippuu siitä työn määrästäkin. Jos miehen tienaaminen edellyttää hirvittäviä määriä ylitöitä ei ehkä ole kohtuullista passittaa miestä tyhjentämään pesukonetta heti kun töistä kotiutuu... ;)

Meillä mies tienaa nyt suunnilleen tuplasti sen mitä minä, mutta olenkin vielä äitiyslomalla. Kotonaollessa teen suurimman osan kotitöistä, ruuat, yleisen siistimisen, pyykin ja tiskit. Yleensä siivotaan isommin kimpassa vkloppuna. Suuri osa mun päivästä menee (varsinkin näin keväällä ja kesällä) muksujen kanssa ulkoiluun yms. jonka koen myös tärkeäksi.

Kun palaan syksyllä töihin, meidän tuloerot eivät ole enää kummoiset. Ruuanlaitto tulee pysymään mun hommana (lähinnä koska mies ei sitä kerta kaikkiaan osaa) ja loput hommat sitten varmasti koitetaan jakaa oman jaksamisen ja ehtimisen mukaan.

Mutta tässä tarkotettiinkin varmasti sitä että esim molemmat 8h töissä ja tulee kotiin niin vähemmän tienaava joutuu palkkansa takia tekemään kotityöt, tottakai se jakautuun oin jos miehesi on pitempään töissä. :)

jos oltaisi molemmat 8h töissä, jakaantuisi puoliksi suunnilleen. Mulle pyykit ja kauppareissut, miehelle talon kunnossapito ym ja siivous jne puoliksi tai yhdessä.

Yhteistyössä