Kuka "pelkää" vammasia?

:ashamed: mun on pakko myöntää.. Jotenkin sitä vaan huomaa karttavansa esim kaupassa vammaista ihmistä, joka vaikka päästelee suustaan omituista mölinää. En millään pahalla vaan en vaan osaa olla paikalla vaan mieluummin kierrän parit hyllyt kauempaa. tämä ehkä tullu lapsuudesta kun ala-asteella oli yhden tytön vanhemmat töissä jossakin vammaisten hoitolaitoksessa, ja koulun kautta sitte mentiin sinne tutustumaan, ja jotenkin kun siellä piti kävellä heidän seassa mua pelotti kamalasti et jos joku niistä hyökkää kimppuun tai jotain :ashamed:

Onko kellää samanlaista onkelmaa?

vieras
en pelkää enää, mut muistan nuoruudestani kun pelkäsin sokeita.. mistä ihmeestä sekin sitte oli alkunsa saanut. kerran istu bussissa viereen sokea ihminen ja mä istuin ihan jäykkänä ja paniikissa koko matkan.

En pelkää, mutta myönnän karttelevani esim. kaverin pikkuveljeä (18-v.) joka tahtoo halailla ja silitellä, kun en yleensäkään tykkää siitä että minnuun kosketaan (siis vaikka vain halaamalla tms.) muuta kuin ihan läheisimmät.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
En pelkää. Mutta en tykkää, että minua paljon suurempikokoinen ihminen tunkee naamalle ja tulee liian lähelle. Jyrää tyyliin päälle.
no siis tohon kai tuo mun pelkoni just liittyy, että mitäs jos tahtoo tulla halailemaan tai vaikka sylkee päin :ashamed: kaikkea tyhmää sitä ajattelee.. :/

Viblsp
Kaikki omituisesti käyttäytyvät saavat mut varautumaan, etenkin jos lasten kanssa kuljen. Aina ei tiedä onko ihminen kehitysvammainen, mielenterveysongelmainen vaiko kännissä/aineissa.

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
En pelkää. Mutta en tykkää, että minua paljon suurempikokoinen ihminen tunkee naamalle ja tulee liian lähelle. Jyrää tyyliin päälle.
no siis tohon kai tuo mun pelkoni just liittyy, että mitäs jos tahtoo tulla halailemaan tai vaikka sylkee päin :ashamed: kaikkea tyhmää sitä ajattelee.. :/
No ei kai ne sentään päälle syle :LOL: mutta mun miehen sisko hölöttää koko ajan ja tulee ihan kiinni naamaan. se on aika ärsyttävää. eikä se pese hiuksiaan.

en pelkää, en karta.
mutta mieheni suhteen alkuaikoina ei osannut olla veljeni kanssa, joka siis k.vammainen. Ei hän pelännyt mutta ei osannut olla vain hänen kanssaan. Sitten mies joutui työssään tapaan vammaisia päivittäin, niin muuttui mies ihan toiseksi kun näki vähän pintaa syvemmälle. :heart:

No en kyllä pelkää, ja jos pelkäisin olisi kotona hankala olla, samoin menisi työpaikka vaihtoon ;) :whistle:

Mutta yleensä ihmiset jotka eivät tunne, tiedä ja ole saanut mahdollisuutta tutustua kehitysvammaiseen ihmiseen saattavat pelätä, joku kirjoitti ettei tykkää halaamisesta- sanokaa hyvät ihmiset suoraan näille ihmisille jotka tulevat lähelle että ei saa halata tai koskea, yleensä ihan selkeä pyyntö menee perille kunhan vaan rohkeasti avaa suunsa...kyllä arvaamattomiakin kehitysvammaisia ihmisiä on, mutta harvemmin vahvasti käytöshäiriöiset yksin liikkuu tuolla kadulla eli turhaan karttelet.

Samanlaisia ihmisiä sitä ollaan kaikki, jokaisella on vahvuutensa, heikkoutensa sekä "erikoisuutensa" =)

En mä niitten seurasta mitenkään erityisemmin nautikaan. Aika monesti sai entisessä duunissa oikeesti pelätä joittenkin kohtauksia, et millon tulee päälle. En mä kaikki pelkää mut jotkut on oikeasti kamalia. Kuten myös jotkut terveistäkin ihmisistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Marup:
No en kyllä pelkää, ja jos pelkäisin olisi kotona hankala olla, samoin menisi työpaikka vaihtoon ;) :whistle:

Mutta yleensä ihmiset jotka eivät tunne, tiedä ja ole saanut mahdollisuutta tutustua kehitysvammaiseen ihmiseen saattavat pelätä, joku kirjoitti ettei tykkää halaamisesta- sanokaa hyvät ihmiset suoraan näille ihmisille jotka tulevat lähelle että ei saa halata tai koskea, yleensä ihan selkeä pyyntö menee perille kunhan vaan rohkeasti avaa suunsa...kyllä arvaamattomiakin kehitysvammaisia ihmisiä on, mutta harvemmin vahvasti käytöshäiriöiset yksin liikkuu tuolla kadulla eli turhaan karttelet.

Samanlaisia ihmisiä sitä ollaan kaikki, jokaisella on vahvuutensa, heikkoutensa sekä "erikoisuutensa" =)
En mä kyllä kehtaa ja osaa sanoakkaan että pysyppäs nyt kauempana :ashamed: minusta olis ihan kohteliasta esim vammaisen vanhempien tai hoitajan sanoa että ei ole sopivaa mennä noin lähelle jos tälläsiä tilanteita syntyy. Oman lapsen kanssa paljon käydää lääkäreissä jne ja siellä vammaisia on, en mä heitä nyt pelkää mutta aina on kuitenkin semmonen vaivautunut olo jos ymmärrätte, en vain ite voi asialle mitään että mulle sellanen olo tulee..

En mä kyllä kehtaa ja osaa sanoakkaan että pysyppäs nyt kauempana :ashamed: minusta olis ihan kohteliasta esim vammaisen vanhempien tai hoitajan sanoa että ei ole sopivaa mennä noin lähelle jos tälläsiä tilanteita syntyy. Oman lapsen kanssa paljon käydää lääkäreissä jne ja siellä vammaisia on, en mä heitä nyt pelkää mutta aina on kuitenkin semmonen vaivautunut olo jos ymmärrätte, en vain ite voi asialle mitään että mulle sellanen olo tulee..
Mulle on monesti käynyt niin et jos menet sanomaan jollekin vammaselle et pysypäs hieman kauempana niin alkaa joko ko. tyypin oma huuto ja mölinä tai sitten sen hoitajan/omaisen napina et kun olen niin suvaitsematon ihminen... Jos mä en pidä siitä että mun päälle tungetaan ja naamalle kuolataan niin sit olen suvaitsematon.
Enkä myöskään tykkää syodä samassa pöydässä vammaisten kanssa. En vaan mitenkään tykkää katsella sitä mölinää ja kuolaamista syödessäni. Mutta sehän on ihan tabu toi et ei pidä tai osaa/halua olla vammaisten kanssa. Minkäs sille tekee jos ei halua eikä osaa? En vaan voi puistatuksilleni mitään. Olen todella huono ihminen.

Totta kai vanhemman vai hoitajan/ohjaajan pitää sanoa kehitysvammaiselle että ei saa vieraita halailla tai mennä liian lähelle, mutta on paljon vammaisia ihmisiä jotka kulkee ihan itsenäisesti ja jotenkin sain kirjoituksestasi kuvan että heidän liian innokasta lähestymistä pelkäät.

Onko sinulle sitten käynyt niin että vanhemmat tai esim. hoitaja katsonut vierestä kun kehitysvammainen ihminen tulee liian lähelle ja huomannut että olet vaivautunut??

Totta kai vanhemman vai hoitajan/ohjaajan pitää sanoa kehitysvammaiselle että ei saa vieraita halailla tai mennä liian lähelle, mutta on paljon vammaisia ihmisiä jotka kulkee ihan itsenäisesti ja jotenkin sain kirjoituksestasi kuvan että heidän liian innokasta lähestymistä pelkäät.

Onko sinulle sitten käynyt niin että vanhemmat tai esim. hoitaja katsonut vierestä kun kehitysvammainen ihminen tulee liian lähelle ja huomannut että olet vaivautunut??
no varmaan penskana sillon siellä vammasten hoitokodissa, siellä kun kukaan ei sanonu niille että pitää pysyä kauempana ja ne ihan saatto heittää jollain tavaralla ja tulivat lähelle jne. kai se oli sitte näiden hoitajien tapa tutustuttaa meitä koululaisia vammaisiin mutta mulle jäi siitä käynnistä kyllä niin karmeat muistot jostain syystä.

Yhteistyössä