Kuka ostaa eettisesti tuotettua lihaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalluppia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kalluppia

Vieras
Luomulihaa; possua, nautaa, kanaa jne. Onko helppo löytää, mistä ostat lihat? Tuleeko paljon kalliimmaksi? kuinka monta kertaa viikossa syöt lihatuotteita?

Entäs leikkeleet, kananmunat, kala? Ostatko virikekanalojen munia, luomumunia? Käykö kasvattikala?

Onko joku kokonaan vegaani? syitä?

Oletteko tutustuneet oikeasti esim. eläinten tehotuotantoon, vai jätättekö tarkoituksella faktat selvittämättä että lihaa voi syödä "paremmalla omatunnolla".

Voisiko esim. tämä tieto vaikuttaa valintoihisi?

"Kanoja teurastetaan 3000 - 6000 kanan tuntivauhdilla. Kanat sidotaan jaloista telineisiin, jotka kuljettavat kanat sähkötainnutukseen. Kiireen takia kanat helposti loukkaantuvat kiinnityksessä. Sähkötainnutuksessa kanojen pää kastetaan veteen, johon on johdettu sähkövirtaa. Aina pää ei osu veteen ja siten osilla teurastamoilla sattuu päivittäin, että liukuhihna kuljettaa joitakin kanoja elävinä kaulavaltimon leikkaamiseen. "
Lähde:Vegaaniliitto ry

Minäminä. Suurin osa lihasta on joko itse mestätteyä tai sitten ostettu läheisiltä luomutiloilta, tai sellaisilta paikoilta jossa tiedän eläimiä pidettävän hyvin. Sanoisin että tulee vähän kalliimmaksi, toisaalta syödään vähemmän lihaa sen jälkeen kun alettiin syödä "parempaa" lihaa. Ja käytämme eläimestä kaikki lihat,e li myös ne halvemmat ruhonosat. Lihaa syömme n. 3-5 krt viikossa, vähän vaihdellen.

Kananmunat aina luomua. Leikkeleitä ei käytetä, mutta tehdään itse joskus. Kalaa syödään lähialueen järvistä ja merestä, ei kasvatettua eikä uhanalaisia lajeja. Lähinnä haukea, ahventa, lahnaa, muikkua, silakkaa ja joskus kuhaa tai muuta.

Olen kyllä tutustunut ruuan tuotantoon Suomessa, samoin eläimen teurastus ja lihan paloittelu on tuttua, ollut jo ihan lapsesta.

Täältä ei taida kannattaa kysellä. Eiköhän tämä palsta ole täynnä niitä äitejä jotka tarjoavat lapsilleen muiden äitien tekemää ruokaa. Ja aina sitä mitä halvimmalla saa.

Ostan mahdollisimman paljon luomua. Lihaa ei vaan saa ku naudan jauhelihaa...joten naudanliha on paljon sit sitä. Aikasemmin sai myös possunsuikaleita luomuna, mut eipä oo enää näkyny. Possu jota ostan on lähellä tuotettua, ja käsittääkseni kyseisen firman possuilla on enemmän tilaa ja muutenki paremmat olot.

Täytyy muistaa, että pitää tietää, että se myytävä luomu todella on luomua. Itse ostan vain tiloilta joissa voi käydä katsomassa miten eläimiä kohdellaan.

Yhteistyössä