Kuka maksaa 30-35 euroa/tunti lastenhoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tuollaisia ilmoituksia vaan näkee tämän tästä, että joku yksityinen yrittäjä tarjoaa lastenhoitopalveluja tuohon hintaan. Ja ilmoituksessa saattaa lisäksi olla maininta, että minimiveloitus on esim. neljä tuntia.

Sinällään ymmärtää, että suomalaisilla työvoimakuluilla kaikkine sivukuluineen ja veroineen työntekijä ihan oikeasti maksaa tuon verran. Mutta kenellä ihmeellä on varaa laittaa tuollaisia summia esim. siihen, että lapsilla on hoitaja ja pääsee itse johonkin menoihin? Voisi kuvitella, että aika harvassa ovat noin rikkaat henkilöt.

Normaalisti homma taitaa enemmänkin mennä niin, että otetaan joku tuttu verottomasti esim. 5-8 euroa/tunti tai jopa ruokapalkalla hoitamaan niitä lapsia, ja jos tällaista tuttua ei löydy, niin sitten ollaan ilman hoitajaa.

Kai sen joku maksaa, mutta minä en. Sain lapselle kesäksi koululaistytön "hoitajaksi" (paremminkin kaveriksi) 4€/tunti... Tietty ymmärrän, jos on kyse useammasta lapsesta ja heitää täytyy kirjaimellisesti hoitaa, eli vaihtaa vaippaa, ruokkia tai muuta, että palkkakin on sitten enemmän.

Jos on pakolinen työmeno hankalaan aikaan, jolloin kunnallinen hoito ei hoida, eikä muutakaan hoitajaa satu olemaan saatavilla ja lisänä voi olla vielä muita ongelmia, niin silloin se on ainoa mahdollisuus, vaikka siihen ei olisi oikein varaakaan.

No en mä pystys kyllä tuollaista taksaa maksamaan. Enkä kehtais keneltäkään pyytää. Mutta en ymmärrä niitäkään, jotka olettaa jonkun hoitavan ilmaiseksi lapsiaan. Mä en viitsis edes pyytää ketään alle kympin tunilta sihen hommaan. Toki jos on kyse esim. Vikonlopusta, perjantaista sunnuntaihin, yötä päivää, niin pitäs sopia joku köntä suma, ei tunti taksaa. Esim vaikka 100 euroo vuorokausi.

Meillä on ainakin aina maksettu tuonsuuruisia maksuja hoitajalle. Meillä on kolme lasta ja kaksi heistä erityislasta. Itse en ainakaan uskaltaisi jättää heitä minkään naapurin tytön hoitoon ja isovanhemmat ja muut sukulaiset ei pärjää heidän kanssa. Tuolla 35 e tunti tiedän saavani kokeneen lastenhoitajan ja voin lähteä mieheni kanssa rauhassa esim. elokuvin. Olaan käytetty samaa hoitajaa jo useampi vuosi muutaman kuukauden välein ja ihan normaali palkkaisia ollaan.

Voisin hyvin maksaa, en pidä ollenkaan kalliina. Tuostahan menee puolet sivukuluihin ja alveihin, joten ei se yrittäjän/yrityksen nettoama summa ole tosiaankaan suuri. Sitä paitsi, kun ostaa palvelut kunnolliselta verot yms. hoitavalta yritykseltä, saa kotitalousvähennystä 45 % maksetusta summasta eli lopullinen tuntihinta jää alle parinkympin.

Tosin joskus asioihin perehtymättömänä olisin tuota kalliina voinutkin pitää. Mutta kun tuota nyt ei vaan voi rinnastaa työntekijöiden tuntipalkkoihin, kuten ehkä jotkut tekee. Ja lisäksi nyt kun ollaan rakennettu ja totuttu maksamaan kaikenlaisille työmiehille minimissään 38 €/tunti (ja se on halpa veloitus, keskiarvo paljon korkeampi) ilman mitään kotitalousvähennyksiä, onhan tuo lastenhoito siihen verrattuna tosi halpaa. Ja minusta ainakin vastuullisempaa, kuin joku räystäslaudoitus tai kivien pinominen pihalla.