Kuka korvaa silmälasit, jotka rikkoutuivat välitunnilla huitaisun seurauksena?

• Viestiketjun aloittaja Kiukkuinen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kiukkuinen äiti
Toinen lapsi huitaisi silmälasit lapseni päästä välitunnilla. Kumpikin lapsi on "erityislapsi". poikani oli kuulema lällätellyt tälle toiselle toistuvasti ja härnännyt (nämä sanat oli alleviivattu reissuvihossa, ilmeisesti tekoa lieventävinä) välitunnin aikana ja tämän seurauksena huitaisu tapahtui. Omalle pojalleni on annettu valvottavuuden takia henk.koht.avustaja. Välitunnilla ollut valvoja ei ollut vienyt poikaani pois tilanteesta, jolloin lällättely oli jatkunut, avustaja ei ollut paikalla. Rehtorin mukaan koulu ei ole korvausvelvollinen asiassa. Itse olen toista mieltä, sillä mielestäni poikani olisi pitänyt viedä pois härnäämästä toista ja näin ollen henkilökunta laimintyönyt tehtävänsä. Arvoisa raati, puolesta vai vastaan, kuka korvaa? Olisi edes kyse peruslaseista, mutta ilman niitä poika on lähes lähiseutu-sokea =/

"vieras"
[QUOTE="vieras";25040607]Se, joka on huitaissut lapsesi laseja on korvausvelvollinen.[/QUOTE]

Juuri näin. Sillä ei ole merkitystä onko poikasi lällätellyt vai ei ennen tapahtumaa.

"koala"
Itse maksat. On sillä kiusatuksi tulleella oltava oikeus puolustautua. Koulu pesee kätensä on se nähty niin monesti, vaikka niiden tosiaan tuohon tilanteeseen olisi pitänyt puuttua :(

"hippiäitee"
Koulu korvaa koska tapahtui kouluaikana. Meidän pojan lasit menivät hieman rusetille yhden nujakoinnin aikana ja opettaja kävi pojan kanssa kesken koulupäivän sitten korjauttamassa lasit optikolla. Joku maksoi, en minä.

no ei ihan nyt niin...
[QUOTE="koala";25040655]Itse maksat. On sillä kiusatuksi tulleella oltava oikeus puolustautua. Koulu pesee kätensä on se nähty niin monesti, vaikka niiden tosiaan tuohon tilanteeseen olisi pitänyt puuttua :([/QUOTE]

Kyllä lain mukaan rikkoja korvaa tässä tilanteessa, vaikka aapeen poika oli sanallisesti huitaisijaa kiusannut. Eriasia olisi mikäli lasit olisivat rikkoutuneet keskinäisessä nyrkkitappelussa.

-
Kotivakuutus ei korvaa silmälaseja. Korvausvastuussa ovat mielestäni huitaisijan vanhemmat. Oli, miten oli, niin poikasi lällättely ei kuitenkaan oikeuta toista osapuolta hajoittamaan toisen omaisuutta. Näin se vain menee.

"koala"
Kyllä lain mukaan rikkoja korvaa tässä tilanteessa, vaikka aapeen poika oli sanallisesti huitaisijaa kiusannut. Eriasia olisi mikäli lasit olisivat rikkoutuneet keskinäisessä nyrkkitappelussa.
Siinäpä se taas tulee että kiusata saa muttei puolustautua. Minusta ei ole oikein enkä ilkeäis mennä keltään peräämään laseista maksua jos omani olisi toista härnänny sitä ennen.

Kiukkuinen äiti
Koalalle: Siis kysehän on siitä, että lapseni ei todellakaan ole vammansa vuoksi ikätasoaan lähelläkään ja vastuu hänestä on kotiovelta asti annettu aikuiselle "viralliselle valvojalle" eli tässä tapauksessa valvontavastuuta ei ole noudatettu. Kiusata ei todellakaan saa, mutta jos jollekin maksetaan palkkaa siitä, ettei mm. tällaisia tilanteita pääsisi syntymään niin kyllä mielestäni vastuu tapahtuneesta täytyy olla koululla.

Minusta tuossa tapauksessa se on korvausvastuussa, joka on jättänyt työnsä tekemättä tai tehnyt ne huonosti.

Mutta en enää muista, miten lain mukaan menee. Etsi käsiisi kirja "Lapsen korvausvastuu" ja lue sieltä.

"koala"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuinen äiti;25040786:
Koalalle: Siis kysehän on siitä, että lapseni ei todellakaan ole vammansa vuoksi ikätasoaan lähelläkään ja vastuu hänestä on kotiovelta asti annettu aikuiselle "viralliselle valvojalle" eli tässä tapauksessa valvontavastuuta ei ole noudatettu. Kiusata ei todellakaan saa, mutta jos jollekin maksetaan palkkaa siitä, ettei mm. tällaisia tilanteita pääsisi syntymään niin kyllä mielestäni vastuu tapahtuneesta täytyy olla koululla.
mä ymmärrän sen ettei lapsi ymmärrä, eikä voi kantaa tekemisistään vastuuta. muttei syy voi olla sen joka joutuu kiusatuksi eikö? Todennäköisesti kiusatuksi joutunutkaan ei ole sillä tasolla. Vastuu on koulun mutta sun täytyy nostaa melkonen meteli ja silti koulua on tosi vaikea saada tapahtumista vastuuseen :( Olet sä kysyny missä se ihminen oli tapahtuma hetkellä jonka ois pitänyt olla lapsen tukena pihalla?

Kiukkuinen äiti
Joo, tämä on lähinnä tällaista mielipiteiden kyselyä ennen lopullista taistoa. En ole vielä saanut ketään kiinni asian tiimoilta, joten selvittäminen jää huomiseen. Tämä henk.koht.avustaja ei ole aina välitunnilla mukana, sen tiedän, ja silloin vastuu on välituntivalvojalla + mahdollisilla toisilla avustajilla. Ja Koala, en olekaan sanonut, että vastuu olisi tällä toisella lapsella tai vanhemmillaan, yhtälailla hän on valvojan vastuulla vaikka hän ei olekaan ns. vammainen vaan "ainoastaan" hieman tavanomaista enemmän tukea oppimisessa tarvitseva eli on siis ihan ikätasollaan älyllisesti.

no ei
Koulu ei muistaakseni ole korvausvelvollinen korvaamaan välitunnilla tapahtuvia vanhinkoja.

Kyllä se ap nyt valitettavasti on niin, että joudut itse ne korvaamaan. Poikasi haki verta nenästä ja sai sitä mitä halusi.

Yhteistyössä