Minulla ei ole noin sukupuolistereotyyppistä asennetta ihmisiin. Ihmiset ovat yksilöitä, eivät vain sukupuolensa edustajia.
Tietysti puolustautuminen on ok, mutta tässä keskustelussa oli kyse tilanteesta, jossa toinen on jo lyönyt eikä enää hyökkäystä jatka. Tietysti alun alkaen pitää pyrkiä lyönti estämään, joko väistämällä tai fyysisesti siltä suojautuen. Mutta jos toinen pääsee lyömään ennen kuin ehtii reagoimaan, niin minkäs sille enää jälkikäteen tekee. Takaisin lyöminen kun toinen on jo väkivallan lopettanut ei kuitenkaan ole mitään puolustautumista. Se on vain pahoinpitelyä, josta myös seuraa tuomio jos käräjille mennään.
Sitä paitsi puolustautua voi muutenkin kuin vastaamalla väkivallalla väkivaltaan. Esimerkiksi työpaikalla jos joku lyö toista, pahoinpitelijälle tietysti annetaan tai hankitaan potkut, eikä hän jatkossa ole enää siellä muita hakkaamassa. Myös lapsille on seuraamuksensa, toistuva väkivalta johtaa koulusta erottamiseen tai siirtoon erityiskouluun. Pitäisin lapseni puolia niin, että näin tosiaan tapahtuisi eikä kukaan jatkuvasti toisia turpiin mätkivä saisi käytöstään jatkaa.
Väkivalta on kyllä minusta aina väärin, itsensä puolustaminen ei. Kerrothan lapsillesi, että sinun käsityksesi väkivallan oikeutuksesta ei vastaa yhteiskunnassamme demokraattisesti lainsäädännön keinoin vahvistettua tilannetta. Että tietävät sitten saavansa 15 vuotta täytettyään pahoinpitelytuomiot käytöksestä, johon sinä heitä kannustat. On mielestäni väärin lapsia kohtaan, jos salaat heiltä tämän asian ja poliisin, oikeuslaitoksen, työnantajan jne. reaktio tulee heille yllätyksenä, kun ovat neuvojesi mukaan kostaneet silmä silmästä -periaatteella.
Hmm... väheksyn tyhmiä ihmisiä, jotka korvaavat älyn väkivallalla. Hehän ovat rikollisia, pitäisikö sinusta heitä tosiaan arvostaa? En kuitenkaan väheksy sellaisia vähemmän älykkäitä, jotka kykenevät hyödyntämään järkevästi omat vahvuutensa ja tiedostavat rajoitteensa muilla osa-alueilla.
Urheilijat eivät minusta ole huonompia ihmisiä, mutta typerinä pidän heistä kyllä niitä, jotka rikkovat sääntöjä ihan vaan itsehillinnän puutteessa. Siis vaikka jääkiekkoilijoita, jotka aloittavat jonkun nyrkkitappelun pelitilanteen jälkeen. Useimmat urheilijat pystyvät kuitenkin toimimaan lajin sääntöjen mukaan, tai ainakin rajoittamaan sääntörikkeet tilanteisiin, joissa arvioivat ne järkeviksi.
Ja talomme rakentamiseen osallistun minäkin, päävastuussa mies ja miehen isä. Mieheni ei ole koskaan lyönyt ketään. En tiedä miehen isänkään koskaan lyöneen ketään, en minä toki hänen historiaansa niin tarkkaan tunne, mutta ei ole sen tyyppinen kuumakalle että ainakaan turhaan (sis. kosto) ketään mätkisi. Minä olen kerran lyönyt toista ihmistä itsepuolustustilanteessa, kun toinen kävi kimppuun enkä muuten päässyt tilanteesta pois.
Kuvitteletko sinä, että älykäs ei voi olla vahva? Tai että vahvuuteen tarvittaisiin väkivaltaa? Mieheni on sekä älykäs että vahva, eikä tarvitse väkivaltaa elämässä pärjätäkseen. Enkä minäkään heikko ole, saan minäkin niitä 30 kg kiviharkkoja nosteltua.

Meinaatko sinä, että toisten hakkaaminen on jotain voimaharjoittelua, jolla fyysinen vahvuus saavutetaan? Ja ajatteletko, että ihminen ei pysty tositilanteessa puolustautumaan, jos ei kostoksi ketään lyö? Kyllä pystyy, minä ainakin pystyn.