Kuka korvaa jos pieni lapsi hajottaa hoidossa jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxx

Vieras
En tarkoita nyt päivähoitoa, vaan esim. 3v lapsesi on kaverillasi hoidossa kun käyt hammaslääkärissä ja rikkoo sillä aikaa vaikka kaverisi dvd:soittimen.

Tai vastaavasti sinulla on tuo lapsi hoidossa ja rikkoo sinun dvd soittimen.

Pitäisikö lapsen vanhemman korvata tämä?

Minun mielestä ei välttämättä. Kyseessä kuitenkin pieni lapsi. Ja just sitä vartenhan se on hoidossa kun on niin pieni. Eikö se olisi muka hoitajan vastuulla vahtia ettei mitään tuollaista pääse tapahtumaan???

Toisaalta tottakai vanhemmat vastaavat omasta lapsestaan. Mutta tuollaisessa tapauksessa eikö vika ole hoitajassakin kun ei vahtinut?!?!?!

Keskenään sopienhan tuo yleensä menee. Mutta kunhan olen pohtinut....

No se, jolla on vastuu lapsesta sillä hetkellä, kun rikkoutuminen tapahtuu korvaa. Hänenhän siinä pitää lasta kaitsea. Näin ainakin jonnekin 5-vuotiaaksi.

Toiset perheethän ottavat lapsilleen vakuutuksia tällaisten varalle. Sitten korvaa vakuutus.

mielestäni puoliksi menisi koko homma. tai jos otetaan huomioon esim. kotivakuutus niin se kenen lapsi on maksaisi sen omavastuun yli menevän osan (tai vakuutushan sen korvaisi) ja omavastuu osuus menisi puoliksi näiden toisten kesken

Jaa, kinkkinen juttu. Luotan siihen, että jos annan lapseni hoitoon, häntä valvovat aikuiset niin, että mitään ei hajoa. Mutta jos näin pääsisi kuitenkin käymään, niin varmaan neuvottelisin kaverin kanssa maksusta.

Oltiin pojan kanssa joskus aikoja sitten synttäreillä ja poika tiputti lautasen, joka meni rikki. Kaveri oli ihan ihmeissään, kun vein samanlaisen Arabian lautasen tilalle. Minusta se piti ilman muuta korvata, en edes miettinyt muuta vaihtoehtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja nirpana:
meillä ainakin meidän kotivakuutus korvaa jos lapsi rikko jonkun muun omaisuutta.

Meidän vakuutuksessa on ainakin sellainen ehto, että muksun pitää olla meidän valvonnassa. Jos muksu on jossain hoidossa ja rikkoo siellä jotain, sitä ei korvata vastuuvakuutuksesta.

No, ap on varmaan vastuun pakoilija, joka ei missään nimessä aio mitään lapsen rikkomaa korvata :D

Ootahan vaan kun mukelos nakkelee naapurin mersuu pikkukivillä niin siinähän itket sitten kun ei ollutkaan vakuutusta, ovat sittenmeinaan tonnin paukkuja.

nimi. kokemusta löytyy ja varsinkin vakuutus.

Noh, minun lapseni eivät ole hoidossa rikkoneet mitään. Eivätkä kaverin lapset mulla hoidossa ole päässeet rikkomaan mitään.

Solmussa, jos lapseni nakkelevat naapurin mersua pikkukivillä niin se on toki oma/mieheni vika kun ei itse vahdittu. Vaan annettiin tuollaista tapahtua. Ja toki silloin korvattaisiin.

Kysymyksessäni oli kuitenkin kyse siitä että lapsi on jonkun muun kuin minun valvonnan alaisena ja hän ei vahdi tarpeeksi hyvin.
Tai jos minulla on kaverin lapsi hoidossa enkä vahdi häntä tarpeeksi hyvin ja hän pääsee rikkomaan jotain, itseäni voin silloin varmaan vain syyttää. En hänen äitiään joka ei ole edes paikalla...

t. ap

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just tuon takia meillä on laajennetti kotivakuutus. Ei tartte miettiä, rikkooko anusetteri ming-vaasin minun vain kyläpaikan valvonnan puutteessa.

Mikä vakuutusyhtiö? Meillä on myös laajennettu kotivakuutus + lapsella oma vastuuvakuutus. SILTI vakuutus ei korvaa, jos lapsi ei ole meidän valvonnassa.

Yhteistyössä