Kuka kertoo koska alkaa äitiyslomani?!?! :P

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bag of Bullets
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bag of Bullets

Vieras
Olen tässä raskausviikolla 28, ja mietiskelen pikkuhiljaa että koska ja mistä taholta minulle kerrotaan äitiyslomani aloituspäivämäärästä. En tajunnut tätä viime viikolla kysäistä neuvolasta, ja nyt tuli töissä puheeksi (olen rekryfirman kautta töissä toisessa yrityksessä) loman aloitus, enkä osannut vastata muutakuin että "no kelan laskurin mukaan voin aloittaa loman toukokuun alussa". :P Mutta onko se siis lääkäri joka ilmoittaa seuraavassa tutkailussa, vai kelastako ne laskee aloituspäivän lasketun ajan perusteella?

Tosiaan olisi kiva tietää senkin takia, että tietäisin että miten toimia äitiyspäivärahan kanssa... Olen siis töissä rekryfirmalle, ja yritys jossa olen töissä etsii nyt tilalleni tuuraajaa (tai uutta minua, jompi kumpi). Kukaan ei ole vielä sanonut että jatkuuko työt äitiysloman jälkeen, vai loppuuko työsopparini (olen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella töissä...).

Ja mites toi äitiyspäivärahan hakeminen sitten!? Tietty olen pistänyt kelaan jo paperit jossa ilmoitan että laskenta suoritettaisiin viimeisen 6kk tulojen perusteella. Lähettääkö KELA paperit työnantajalleni täytettäväksi, vai onko minun lähetettävä nämä paprut? Vähän tumppumainen olo kun ei mitään tietoa, ja kukaan muukaan ei tunnu tietävän...

Äitiysloman voi aloittaa 50 pvää ennen laskettua aikaa, ja viimeistään 30 päivää ennen. Kelan sivuilta löytyy laskuri jolla voi laskea koska nämä kyseiset päivät ovat.
Sinä päätät koska aloitat äitiyslomasi. Muista vain se, että jos aloitat aikaisemmin, loppuu se myös aikaisemmin. Jos sulle tulee jotain komplikaatioita, on mahdollisuus jäädä sairaslomalle ennen äitiyslomaa, mutta äitiysloman aloitusta ei päätä lääkäri, ei Kela, ei työnantaja vaan sinä itse.

Kelan paprut: On sinun tehtäväsi hommata 6kk palkkatodistus ja toimittaa se Kelaan.

Kela myöntää äippärahan ja määrittää lasketun ajan perusteella äitiyspäivärahakauden (=äippäloman) alkamisajankohdan. Voithan vielä soittaa kelaan ja kysyä, mutta työnantajasi pitäisi ilmoittaa nuo 6 kk tulot kelaan lomakkeella, jonka numeroa en nyt muista. Jos eivät ilmoita, niin ottavat kelasta yhteyttä jos hakemuksessa on työnantajan tiedot. Jos olet postittanut hakemuksen liitteineen kelaan ei pitäisi olla mitään hätää. Äippäloman alkamisajankohdan oletkin jo katsonut sieltä laskurista. Päätös äitiyspäivärahan myöntämisestä ja nuo summat saat tietoosi vasta lähempänä loman alkamista, koska tarkoituksena on käyttää niitä viimeisten 6 kk:n tuloja ja niitähän ei voida vielä tietää kun tässä on pari kuukautta tehokasta työaikaa jäljellä. Kelan asiointipalvelussa kelan sivuilla voit verkkopankkitunnuksilla kirjautumalla seurata hakemuksesi etenemistä ja päätös ilmestyy sinne muutama päivä ennen kuin saat sen postitse kotiin. Oletko hakenut ja saanut jo äitiyspakkauksen? Siitä pitäisi tulla päätös aika pian hakamuksen lähettämisestä ja senkin näet tuolta asiointipalvelusta. Oliko tästä mitään apua..?

Mites jos olet jo laittanut paprutkin Kelaan, niin eikös silloin sulla olisi tiedossa myöskin äitiysloman aloituspäivä? Siinä lomakkeessahan valitaan aloittaako äitiysloman 30 päivää aikaisemmin, vai varhennettuna koska?. Joten jos olet laittanut sen 30 päivää aikaisemmin, käy Kelan sivuilta laskemassa koska se sitten on, niinkuin olet vissiin tehnytkin. Se on sitten selvä se päivä.

Niin siis minä en ainakaan hankkinut ja toimittanut palkkatodistusta vaan tuo kirjeenvaihto käytiin palkanlaskijani ja kelan välillä. kelalla on se tietty lomake millä työnantaja ne tulot ilmoittaa.

Niin siis eniten on ihmetyttänyt se ettei kelasta ole kuukauteen kuulunut mitään muuta kuin että pakkaus on tulossa ja toimitetaan 2 viikon kuluessa. Koska oletin että ne lähettäis sieltä kirjeen että ovat vast.ottaneet hakemukseni ja että mun pitäis johonkin tiettyyn päivään mennessä toimittaa tositteet niistä 6 kk tuloistani.
Jesh, verkkopalvelu on erittäinkin tuttu että seurailen sitä kyllä ihan aktiivisesti (juuri lopetin 4 vuoden opiskelut, että sinälläänkin kelan palvelut ihan tuttuja kyllä). Ja kuten sanoinkin ekassa postissa, laskurin avullahan näkee päivän jolloin loman VOI aloittaa, muttei se velvoita sitä silloin aloittamaan. Tätä mietin. Mutta eiköhän näistäkin infoista apuva ollut, kiitokset vaan! :D

Yhteistyössä