Näin on.ei oikein sovi tänne Suomeen.On kuitenkin pääsiäinen niin vastaava.Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:Aivan yhdentekevä päivä kaikin puolin.
peesi!Alkuperäinen kirjoittaja Bdt :Mun mielesta se on aika kamala juhla ja vielä tullut meidän suomalaisten perinteisen pyhäinmiestenpäivän päälle karnevaali meiningillä, olisi edes jonain toisena ajankohtana. Jos ajatellaan etta siinä kuolleet ovat pääosassa. Sitä pitäisi juhlia hillitysti ja kunnioittaen.
Jos vaikka olet tottunut muistelemaan vaariasi pyhäinpäivänä niin onko kivaa että ovesi taakse ilmestyy elävä kuollut kerjäämään karkkia , kysyn vaan.
Mutta pilasivathan aikoinaan kristitytkin meidän suomalaisten iloisen kekrin tuomalla tähän iloiseen päivään pelkkää synkkyyttä. Miksei siis Jenkeistä saisi tuoda edes hieman iloisempaa halloweenia pyhäinpäivän tilalle?Alkuperäinen kirjoittaja Bdt :Mun mielesta se on aika kamala juhla ja vielä tullut meidän suomalaisten perinteisen pyhäinmiestenpäivän päälle karnevaali meiningillä, olisi edes jonain toisena ajankohtana. Jos ajatellaan etta siinä kuolleet ovat pääosassa. Sitä pitäisi juhlia hillitysti ja kunnioittaen.
Jos vaikka olet tottunut muistelemaan vaariasi pyhäinpäivänä niin onko kivaa että ovesi taakse ilmestyy elävä kuollut kerjäämään karkkia , kysyn vaan.
Joo totta keittiönoita puhut että perinteet muuttuu. Minä en ole mikään perinnefanittaja mutta jopa minä olen huomannut tuon ihme dilemman pyhäinpäivän ja halloweenin välillä. Minulla ei ole mitään kumpaakaan vastan mutta on KORNIA että ne ovat yhtäaikaa. Lapsethan eivät asiaa ajattele ja annettakoon kansalle yksi karnevaali lisää, mutta olisi kiva jos ne eivät olisi räikeästi vastakkain. Vaikka viikko väliä tms.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mutta pilasivathan aikoinaan kristitytkin meidän suomalaisten iloisen kekrin tuomalla tähän iloiseen päivään pelkkää synkkyyttä. Miksei siis Jenkeistä saisi tuoda edes hieman iloisempaa halloweenia pyhäinpäivän tilalle?Alkuperäinen kirjoittaja Bdt :Mun mielesta se on aika kamala juhla ja vielä tullut meidän suomalaisten perinteisen pyhäinmiestenpäivän päälle karnevaali meiningillä, olisi edes jonain toisena ajankohtana. Jos ajatellaan etta siinä kuolleet ovat pääosassa. Sitä pitäisi juhlia hillitysti ja kunnioittaen.
Ap:lle: Suomikin kansainvälistyy ja tänne tulee yhä enemmän ihmisiä, jotka eivät ole syntyperältään suomalaisia. Musta on aika selvää, että nämä ihmiset viettävät ihan mielellään halloweenia, jos se heidän kulttuuriinsa kuuluu. Me alkuasukkaat saamme ihan itse päättää - onneksi meitä ei enää tapeta tämän valintamme takia - vietämmekö sitä vai emme. Ja onhan se halloween sinne Jenkkeihinkin mennyt alunperin Irlannista. Voimme siis säilyttää ja vaalia itse kukin omia perinteitämme, jos haluamme.
kiva kun joku vihmein ymmàrsiAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mutta pilasivathan aikoinaan kristitytkin meidän suomalaisten iloisen kekrin tuomalla tähän iloiseen päivään pelkkää synkkyyttä. Miksei siis Jenkeistä saisi tuoda edes hieman iloisempaa halloweenia pyhäinpäivän tilalle?Alkuperäinen kirjoittaja Bdt :Mun mielesta se on aika kamala juhla ja vielä tullut meidän suomalaisten perinteisen pyhäinmiestenpäivän päälle karnevaali meiningillä, olisi edes jonain toisena ajankohtana. Jos ajatellaan etta siinä kuolleet ovat pääosassa. Sitä pitäisi juhlia hillitysti ja kunnioittaen.
Ap:lle: Suomikin kansainvälistyy ja tänne tulee yhä enemmän ihmisiä, jotka eivät ole syntyperältään suomalaisia. Musta on aika selvää, että nämä ihmiset viettävät ihan mielellään halloweenia, jos se heidän kulttuuriinsa kuuluu. Me alkuasukkaat saamme ihan itse päättää - onneksi meitä ei enää tapeta tämän valintamme takia - vietämmekö sitä vai emme. Ja onhan se halloween sinne Jenkkeihinkin mennyt alunperin Irlannista. Voimme siis säilyttää ja vaalia itse kukin omia perinteitämme, jos haluamme.
Mulle on ihan sama, haluaako ihmiset synkistellä vai viettää iloisia juhlia. Kukin tekee tavallaan =) Mä muuten päätin, että ensi vuodesta lähtien alamme viettää yhtä vanhaa pakanajuhlaa, mitä emme aiemmin ole viettäneet. Eli tammikuun 20:ttä päivää =)Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:Onneks tuli kristityt, en haluis viettää niitä kammottavia kekrijuhlia :kieh:
Mikä juhla silloin on?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mulle on ihan sama, haluaako ihmiset synkistellä vai viettää iloisia juhlia. Kukin tekee tavallaan =) Mä muuten päätin, että ensi vuodesta lähtien alamme viettää yhtä vanhaa pakanajuhlaa, mitä emme aiemmin ole viettäneet. Eli tammikuun 20:ttä päivää =)Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:Onneks tuli kristityt, en haluis viettää niitä kammottavia kekrijuhlia :kieh:
Silloin on Lallin päivä. Eli juhlitaan talonpoika Lallia, joka tappoi piispa Henrikin Köyliönjärven jäällä.Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:Mikä juhla silloin on?
Lalli onkin tuttu kaveri täälläpäin Miten tuota juhlaa kuuluu juhlia, ruokia, juomia, rituaaleja tms?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Silloin on Lallin päivä. Eli juhlitaan talonpoika Lallia, joka tappoi piispa Henrikin Köyliönjärven jäällä.Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:Mikä juhla silloin on?
Mikäs pakanajuhla se on...? En oo koskaan kuullutkaan. Kekriä sen sijaan vietetään!Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Silloin on Lallin päivä. Eli juhlitaan talonpoika Lallia, joka tappoi piispa Henrikin Köyliönjärven jäällä.Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:Mikä juhla silloin on?
Mun käsitykseni mukaan ei ole mitään erillisiä tapoja. Kukin juhlistaa Lallia omalla tavallaan. Hän oli kuitenkin aikoinaan merkittävä kristinuskon vastustaja ja siksi meille alkuperäisuskovaisille merkittävä henkilö.Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:Lalli onkin tuttu kaveri täälläpäin Miten tuota juhlaa kuuluu juhlia, ruokia, juomia, rituaaleja tms?
Oke.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mun käsitykseni mukaan ei ole mitään erillisiä tapoja. Kukin juhlistaa Lallia omalla tavallaan. Hän oli kuitenkin aikoinaan merkittävä kristinuskon vastustaja ja siksi meille alkuperäisuskovaisille merkittävä henkilö.