Kuivausrumpu vs. kuivauskaappi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LillaStina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LillaStina

Aktiivinen jäsen
25.03.2007
2 522
0
36
Meillä kosahti toi kuivausrumpu ja luultavasti nyt joudumme ostamaan uuden kokonaan. Uusimmassa pirkassa oli sitten esitelty sellainen kuivauskaappi, joka ei ollut edes pahan hintainen.

Lähinnä vain ajattelin kysyä, että onko sellainen kuivauskaappi oikeasti hyvä tai käytännöllinen? Koirankarvoja tms sehä ei poista, mutta kuivattaako nopeasti vai onko "yhtä tehokas" kuin kuivausrumpu?
Kaappiinhan voi laittaa myös ulkovaatteet kuivumaan ulkoilun jälkeen ja kengät jne jne... eihän rumpuun voi laittaa?

Meillä noiden kestovaippojen takia olisi syytä olla joku kone, millä saisi nopeasti tavarat kuivaksi...

Kiitti kaikille, jotka asiasta tietävät ja viitsivät neuvoa!

Kaappi ei ainakaan "pehmennä" vaatteita kun se ei silleen muokkaa niitä ja myllää niinkuin rumpu. Meillä töissä on semmonen kaappi. Niin ja ainakaan siihen kaappiin ei mahdu yhtä paljon pyykkiä, mitä tohon meidän isoon kuivausrumpuun. Ja sinne kaappiin joutuu laittelemaan pyykit "naruille" joka kerta, kun taas rumpuun "tyrkkästään" koko setti ja se on siinä.. Mie kallistuisin rummun puoleen...

Kyllä rumpu varmaan on nopeampi, mutta myös kuluttaa vaatteita enemmän.. Itse päädyin kaappiin juuri siksi, että sinne voi laittaa myös likaisia vaatteita. Tosin kaappi on vasta tulossa, että se kokemuksesta..

Alkuperäinen kirjoittaja Kaapista ulos:
Kyllä rumpu varmaan on nopeampi, mutta myös kuluttaa vaatteita enemmän.. Itse päädyin kaappiin juuri siksi, että sinne voi laittaa myös likaisia vaatteita. Tosin kaappi on vasta tulossa, että se kokemuksesta..

EI KULUTA KUN NOUD.OHJEITA JA LÄMPÖTILAA!

Tää on niin väärää tietoa...
Mulla on ollut rumpu 10 vuotta, enkä yhtäkään vaatetta ole sinä aikana joutunut heittämään pois siksi, ettei ne olis kestäny. Muutenkin uusin vaatteitani parin-kolmen vuoden välein. Sinä aikana ei kulumista kyllä mitenkään huomaa.

Lapsilla on marimekon raitapaitoja, joista osa on kiertänyt kaikilla kolmella, olleet siis käytössä useita vuosia eikä nekään ole kuluneet pilalle rumpukuivauksesta huolimatta.

Tää on niin väärää tietoa...
Mulla on ollut rumpu 10 vuotta, enkä yhtäkään vaatetta ole sinä aikana joutunut heittämään pois siksi, ettei ne olis kestäny. Muutenkin uusin vaatteitani parin-kolmen vuoden välein. Sinä aikana ei kulumista kyllä mitenkään huomaa.

Lapsilla on marimekon raitapaitoja, joista osa on kiertänyt kaikilla kolmella, olleet siis käytössä useita vuosia eikä nekään ole kuluneet pilalle rumpukuivauksesta huolimatta.

Rummusta ei ole kokemusta, mutta kaapista on. Mun mielestä se on aika nopea, kun vaan panee tarpeeksi hönkää. ;)
Ja kyllä sinnekin ihan kivasti vaatetta mahtuu, mutta onhan siinä se ripustamisen vaiva. :/

En tosin koskaan käyttänyt sitä jokapäiväsesti. Silloin vaan kun tarvi jotain nopeasti tai oli tosi paljon pyykkiä kerrallaan pestävänä.

kyllä rumpu kuluttaa/kutistaa enemmän vaatetta. meillä sitä lämpötilaa ei voi säätää. Mutta kaapissa voi kuivattaa myös kengät ym. Ei kylläkään mahdu pyykkiä niin paljon kuivumaan. Ja "likaisten" jälkeen orret pitää putsata. Meillä molemmat, kaapissa kuivataan ulkovaatteet ja rummussa muu pyykki

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

EI KULUTA KUN NOUD.OHJEITA JA LÄMPÖTILAA!

OK. Hyvä esimerkki väärinkäytöstä on kun eräs ihminen laittoi minulta lainaamansa PELLAVApöytäliinan kuivausrumpuun...

Meillä on sellainen iso kaappi, ja minä pidän siitä. Luulisin, että kaappi olisi hellävaraisempi (meillä on kolme eri lämpötilaa saatavana, pienin on vain lämmin hengähdys). Toki hienojakin kuivausrumpujan on saatavilla. Ei ole varmasti yhtään vaatetta kutistunut. Erityisenä plussana näkisin, että kaapissa voi myös kuivattaa vaatteita ilman sähköä - ovi vaan auki. Eikä tarvitse erillistä kuivaustelinettä ;) Kaappi kuivaa tarpeen vaatiessa vaatteet samassa ajassa kun pesukone pesee uuden pyykin.

Onko näitä kaappeja enää paljonkaan saatavilla?

Nehän on ihan eri tarkoitukseen tarkoitettuja juttuja; rummulla kuivataan pestyjä vaatteita ja kaapilla sateessa kastuneita, likaisia vaatteita, hanskoja tai jotain isompia pestyjä vaatteita, esim. untuvatakit, takit jne...
Ei noita mun mielestä voi verrata keskenään.

Me oltaisiin haluttu remontin yhteydessä kuivauskaappi, juuri sen takia, kun on monipuolisempi kuivaaja (talvivaatteet ja jne), mutta se olisi vaatinut reiän seinän läpi ulos, älä kysy mikä se syy oli :) . Mutta siis tietääkseni kuivauskaappia ei välttämättä niin vaan asenneta juuri tuon ulosmenoreiän takia.

Alkuperäinen kirjoittaja määh:
Nehän on ihan eri tarkoitukseen tarkoitettuja juttuja; rummulla kuivataan pestyjä vaatteita ja kaapilla sateessa kastuneita, likaisia vaatteita, hanskoja tai jotain isompia pestyjä vaatteita, esim. untuvatakit, takit jne...

untuvatakit kuuluu kyllä kuivata rummussa pallon kera

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me oltaisiin haluttu remontin yhteydessä kuivauskaappi, juuri sen takia, kun on monipuolisempi kuivaaja (talvivaatteet ja jne), mutta se olisi vaatinut reiän seinän läpi ulos, älä kysy mikä se syy oli :) . Mutta siis tietääkseni kuivauskaappia ei välttämättä niin vaan asenneta juuri tuon ulosmenoreiän takia.

Jos vesi ei tiivisty lokerikkoon niin tarvitaan putki ulos jonne höyrystyy

Ei ainakaan meidän kaappia ole suunniteltu isoille esineille (esim takeille), niitä ripustimia joutuisi aina irroittelemaan. Kyllä se on tarkoitettu puhtaalle pyykille. Toki likaisempaakin voi kuivata (ja pyyhkiä ripustin sen jälkeen puhtaaksi).

Miten niin eri tarkoitukseen?

No kuule ei varmaan kaikkiin rumpuihin kaikki untuvatakit mahdu. Että äläpäs viisastele.

Minä tykkään rummusta kun vaipoista tulee ihanan pehmeitä sillä. Meillä on tässä rivarissa jääkylmä vessa johon ollaan kylmimmiksi pakkaspäiviksi laitettu halpa auton lohkolämmitys"tuuletin" puhaltamaan vessakäyntien ajaksi, joten jos on jotain kiireellistä ulkovaatteen kuivaamista niin olen laittanut henkarissa vessaan lohkolämmittimen eteen.

No kuule ei varmaan kaikkiin rumpuihin kaikki untuvatakit mahdu. Että äläpäs viisastele.

sitten on pieni rumpu tai suuri takki. Kaappi ei untuvatakkia myöhennä

Ei toi ollut viisastelua. Oikeasti rumpu on loistava untuvan kuivaamiseen. Se kun vaatii pöyhimistä ja nopeaa kuivausta (ettei haise). Kuivauskaapissa kuivatessa pitää pöyhiä vähän väliä. Pitkä tai iso untuvatakki tosin ei varmaan mahdu rumpuun, ei ainakaan meidän pesukoneeseenkaan.

Rumpu on tarkoitettu pestyille "pikkupyykeille" (siis jo ihan määrältään mitä sinne mahtuu) ja kaappi likaisten, yksittäisten vaatekappaleiden kuivatukseen. Mulla ainakin menisi into kuivaukseen, jos jokainen pyykki pitäisi yksitellen nostaa orrelle kuivamaan eikä kaapiin edes 6kg koneellinen mahtuisi...
Mutta jokainen kuivatkoon mitä tykkää kaapissaan.

Rumpu on tarkoitettu pestyille "pikkupyykeille" (siis jo ihan määrältään mitä sinne mahtuu) ja kaappi likaisten, yksittäisten vaatekappaleiden kuivatukseen. Mulla ainakin menisi into kuivaukseen, jos jokainen pyykki pitäisi yksitellen nostaa orrelle kuivamaan eikä kaapiin edes 6kg koneellinen mahtuisi...
Mutta jokainen kuivatkoon mitä tykkää kaapissaan.

Olen nähnyt joskus muinoin pieniä kaappeja. Meillä on sellainen miehen korkuinen - se on oikeasti tarkoitettu kyllä puhtaalle vaatteelle. Meillä mahtuu vaatteista riippuen kaksi 4kg:n koneellista kuivumaan. Saisi olla aika suurperhe, että sen kaapin kapasiteetin likaisilla vaatteilla täyttäisi.

Jos ei oo rumpua, niin kyllä ne vaatteet täytyy kuitenkin ripustaa. Oma vaiva siis.

Yhteistyössä